משטרת בריטניה הודיעה בצהריים (שבת) כי בתום מצוד של ארבעה ימים הצליחה ללכוד את דניאל עבד חליף, הצעיר בן ה-21 שמואשם בעבירות טרור ובריגול עבור איראן, ושברח מהכלא באמצע השבוע. מעצרו בא שעות אחרי שהמשטרה עדכנה כי במהלך הלילה ואתמול קיבלה כמה דיווחים מאומתים על מקרים שבהם נצפה חליף ברובע צ'יסוויק בלונדון. שם הוא גם נתפס לבסוף.
5 צפייה בגלריה
דניאל עבד חליף אסיר שנמלט מ כלא ב לונדון בריטניה ומואשם בעבירות טרור
דניאל עבד חליף אסיר שנמלט מ כלא ב לונדון בריטניה ומואשם בעבירות טרור
דניאל עבד חליף. איך נתנו לו גישה לסכינים?
(צילום: AFP PHOTO / Metropolitan Police Service)
חליף הוא חייל לשעבר ששירת בצבא הבריטי מ-2019 ועד למאי האחרון, אבל אז סולק ממנו. הוא מואשם כי במהלך שירותו בבסיס בסטפורד שבמרכז אנגליה הטמין פצצות-דמה כדי לגרום לבהלה ואסף מידע ש"עלול להועיל באופן ישיר או בלתי ישיר לאויב". כלי תקשורת בבריטניה חשפו כי המדינה שלפי החשד הוא אסף עבורה את המידע – במעשה של ריגול – היא איראן.
חליף נמלט מכלא וונדסוורת' שבו הוחזק בלונדון ביום רביעי ב-7:32 בבוקר לפי השעון המקומי, אחרי שניצל את עבודתו במטבח, שם הכין ארוחת בוקר לאסירים, כדי להתגנב החוצה כשהוא עדיין לבוש במדי טבח ולקשור עצמו לחלקו התחתון של רכב למשלוחי מזון. רק 18 דקות אחרי שהרכב עזב את המקום הבחינו בכלא כי חליף נעלם, ומעט יותר משעה אחר כך, כשהרכב נעצר לבדיקה משטרתית, הוא כבר לא היה תחתיו. עובר אורח העיד בהמשך כי ראה אותו זוחל החוצה מתחת לרכב הזה ומתרחק.
5 צפייה בגלריה
בריטניה מצוד דניאל עבד חליף אסיר חשוד ב ריגול ל איראן
בריטניה מצוד דניאל עבד חליף אסיר חשוד ב ריגול ל איראן
פנייה לציבור בחיפושים אחר חליף. "אל תתקרבו אליו, תתקשרו ל-999"
(צילום: EPA / NEIL HALL)
5 צפייה בגלריה
בריטניה מצוד אחר אסיר נאשם ב טרור דניאל עבד כליף לבש מכנסי כלא מהסוג הזה בזמן ש ברח
בריטניה מצוד אחר אסיר נאשם ב טרור דניאל עבד כליף לבש מכנסי כלא מהסוג הזה בזמן ש ברח
מכנסי כלא מהסוג שאיתו ברח חליף. "התלוצצנו על האפשרות להימלט ברכב משלוחים"
המשטרה קבעה כי אין ספק שחליף תכנן את בריחתו מראש, וכעת היא בודקת אם הוא זכה לסיוע מסוהרים או מאסירים אחרים. הצהובון הבריטי "דיילי מייל" דיווח כי אסיר שעבד עם חליף במטבח של הכלא סיפר שהשניים נהגו להתלוצץ על האפשרות לקפוץ על אחד מרכבי המשלוחים ולברוח.

רוקחים התבקשו לגלות ערנות: "ייתכן שהוא נכווה ויפנה לטיפול"

אף שחליף לא הוגדר סכנה לציבור, כ-150 אנשי יחידות ללוחמה בטרור היו מעורבים במצוד אחריו, והמשטרה הציעה פרס בסך 25 אלף דולר למי שיספק מידע שיוביל באופן ישיר ללכידתו. היא העריכה אז כי הוא מסתובב כשלראשו כובע בייסבול ולגופו חולצת טי, ונושא תיק קטן. המשטרה קראה למי שמבחין בו שלא להתקרב אליו, אלא להתקשר מיד למוקד החירום 999, וביקשה מהעובדים בבתי מרקחת להיות ערניים במיוחד, בעקבות דיווחים שחליף ספג כוויות מהאגזוז של הרכב ועשוי לפנות לטיפול.
5 צפייה בגלריה
כלא וונדסוורת' ב לונדון בריטניה ארכיון משם נמלט אסיר שמואשם בטרור דניאל עבד חליף
כלא וונדסוורת' ב לונדון בריטניה ארכיון משם נמלט אסיר שמואשם בטרור דניאל עבד חליף
כלא וונדסוורת' שממנו נמלט האסיר. באופוזיציה שואלים: למה מלכתחילה לא הושם בכלא עם אבטחה מקסימלית?
(צילום: William Barton / Shutterstock)
בריחתו של חליף מוגדרת בבריטניה מחדל, וביקורת חריפה נשמעת מאז יום רביעי על כך שהיא התאפשרה. הבריחה והמצוד הובילו בימים האחרונים להגברת הבידוק הביטחוני בנמלי-ים ובשדות תעופה בבריטניה, ובעקבות זאת גם לעיכובים לנוסעים תמימים. תורים ארוכים בעקבות החמרת הבדיקות דווחו השבוע בין השאר בנמל התעופה גטוויק בלונדון, ובדיקות דומות נערכו בנמל התעופה הית'רו.
חברי פרלמנט מהאופוזיציה דרשו לדעת כיצד כשלו מערכות האבטחה, ומדוע מלכתחילה הוחזק חליף בכלא בדרגת אבטחה ב' ולא בכלא המוגדר כבעל אבטחה מקסימלית. ביקורת נמתחת גם על עצם העובדה שלנאשם בטרור כמותו ניתנה גישה למטבח ולסכינים. עוד הועלו תהיות בנוגע לעומס על עובדי הכלא, שלפי דיווחים היה כבד מאוד.
5 צפייה בגלריה
בריטניה כלא וונדסוורת' מצוד דניאל עבד חליף אסיר חשוד ב ריגול ל איראן
בריטניה כלא וונדסוורת' מצוד דניאל עבד חליף אסיר חשוד ב ריגול ל איראן
ממצאים ראשוניים מהתחקיר - ביממה הקרובה. כלא וונדסוורת'
(צילום: JUSTIN TALLIS / AFP)
שר המשפטים של בריטניה אלכס צ'אלק הבטיח שלשום לפרלמנט לפתוח בחקירה בנוגע לנוהלי האבטחה בכלא שממנו ברח חליף ובנוגע להחלטה היכן להחזיקו במעצר. הממצאים הראשוניים של החקירה אמורים להתפרסם ביממה הקרובה.
בעת בריחתו המתין חליף למשפט בעבירות הטרור שבהן הואשם. לפי התביעה הוא הניח פצצות-דמה בבסיס צבאי בסטפורד, כנראה כדי לזרוע שם בהלה. ב"סקיי ניוז" ציינו כי חליף מואשם שב-2 בינואר, או מעט לפני כן, הוא הניח שלושה מכלים עם חוטים על שולחן כלשהו בבסיס, "במטרה לגרום לאחרים להאמין שהם צפויים להתפוצץ ולפצוע אנשי צוות או לחולל נזק לרכוש".