1 צפייה בגלריה
חוף הים בתל אביב
חוף הים בתל אביב
היום לא יחול שינוי ניכר בטמפרטורות. חוף הים בתל אביב
(צילום: רויטרס)
היום לא יחול שינוי במזג האוויר, שיהיה חם כרגיל באוגוסט. עם זאת, החל משבת אנחנו נכנסים שוב לגל חום, הטמפרטורות באזורים הפנימיים יטפסו ויהיה שרבי ויבש. בחוף ובשפלה יהיה לח מאוד, כך שבכל הארץ יהיה עומס חום כבד עד קיצוני.
בתל אביב, שם יהיה לח מאוד, צפויות בשעות הצהריים בשבת 31 מעלות, בירושלים 36, באילת 40, בטבריה 41 ובבית שאן - 42 מעלות.
השיא של עומס החום יהיה ביום ראשון. בנוסף לחום, ובאופן חריג, יהיו עננים בגובה בינוני שיגיעו ממזרח - תופעה שאופיינית לעונות מעבר ולא לקיץ. יש סיכוי שאותם עננים יורידו גשם מקומי עם ברקים ורעמים, בעיקר במזרח הארץ.
ביום ראשון, אז גל החום יגיע לשיא, בתל אביב אמנם יהיו 32 מעלות, אבל בירושלים ובבאר שבע כבר צפויות 38 מעלות - ובאזורים רבים יחצו את ה-40 מעלות. כך, למשל, בקריית שמונה צפויות 41 מעלות בצהריים, באילת 42, בטבריה 43 - ובבית שאן לא פחות מ-45 מעלות. ביום שני הטמפרטורות ירדו, ובהמשך עומס החום יהיה רגיל לעונה.

"להרבות בשתייה ולהימנע משהייה בשמש"

ד"ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א, אומר: "אנחנו בפתחו של גל חום, אני מבקש מהציבור לזכור להרבות בשתייה, להימנע מעבודה או שהייה בשמש בשעות החום, ולהעניק תשומת לב יתרה לאוכלוסייה המבוגרת ולאלו שאינם יכולים להתנייד או לבצע פעולות בכוחות עצמם".
במד"א הדגישו כי בכל יציאה מהרכב יש להסתכל לעבר המושב האחורי ולוודא כי לא נשכחו ילדים ברכב. המלצה נוספת: להרבות בשתייה – לפחות שלושה ליטרים ביום. יש להימנע מלעבוד או לצאת לשמש בשעות החום, להימנע מלהגיע לים בשעות החום, ולהקפיד להיכנס לים רק בחופים מוכרזים ובשעות הפעילות שבהן יש מציל. ואם אתם רוצים לבצע פעילות ספורטיבית: יש לעשות זאת רק בשעות הערב, שבהן עומס החום יורד.
הטמפרטורות החזויות היום והלילה: ירושלים 18-31, תל אביב 27-31, חיפה 24-29, צפת 20-30, קצרין 19-36, טבריה 25-37, נצרת 22-31, עפולה 24-34, בית שאן 25-38, לוד 24-32, אשדוד 24-31, עין גדי 29-38, באר שבע 21-33, מצפה רמון 19-28, אילת 26-38.
ד"ר גילה בוסקילה, מומחית לרפואת משפחה בקופת חולים מאוחדת מחוז צפון, מסבירה מהי התייבשות וכיצד להימנע ממצבים מסכני חיים.
מזג האוויר הקיצוני נותן את אותותיו בישראל עם גלי חום ממושכים שמורגשים היטב במהלך חודש אוגוסט - חופשת הקיץ של הילדים. בתקופה זו גובר הצורך בתשומת לב מרבית לסכנות הטמונות בהתייבשות בקרב ילדים ומבוגרים כאחד במטרה למנוע חוסר בנוזלים שעלול לגרום לנזקים רבים.
כאבי ראש ועור יבש הם רק חלק מהתסמינים שיכולים להעיד על כך שאתם לא שותים מספיק ונמצאים בסכנת התייבשות. אמנם מרבית מקרי ההתייבשות מסתיימים בטוב, אולם להתייבשות יש סכנות לא מועטות שמהן כדאי להימנע.

התייבשות ומחסור בנוזלים

גוף האדם מורכב ברובו מנוזלים. כמות הנוזלים התקינה בגברים היא 60% ממשקלו ו55% אצל נשים. התייבשות היא למעשה הפרעה במאזן הנוזלים בגוף, והיא נובעת מחוסר שתייה או מאיבוד של נוזלים מהגוף מסיבות רבות ושכיחות כמו חשיפה לטמפרטורות גבוהות, מחלות של מערכת העיכול המתבטאות בהקאות או שלשולים, חום גבוה, פצעים בפה או כוויות מרובות.

התסמינים

התייבשות מאובחנת בשלושה מצבים: קלה, בינונית וקשה, זאת לפי כמות הנוזלים החסרים בגוף ובהתאמה לפי התסמינים, כשהבולטים הם פה יבש, תחושת צימאון, סומק בעור, בחילה, דופק מהיר וכאבי ראש. חשוב לדעת שהתסמינים האלו שכיחים גם כאשר מדובר בהתייבשות קלה בלבד.
יובש בעור: מחסור במים משפיע על העור וגורם למראה יבש ולא גמיש, בשפה הרפואית זה נקרא צפידות.
שקיעה של גלגלי העיניים, ובתינוקות ייצור מופחת עד הפסקת ייצור הדמעות.
שתן מועט, מרוכז וכהה: בתגובה למחסור בנוזלים ההולך ונוצר בגוף, הכליות עוברות למצב של ייצור שתן מרוכז תוך ניסיון למנוע איבוד נוזלים נוספים.
סחרחורת, חולשה, עייפות, התכווצות או כאבים בשרירים: מופיעים בעיקר בגלל ההפרה באיזון הנוזלים והמלחים בגוף.
במצבים מתקדמים הפרת איזון זו עלולה ליצור הפרעות בקצב הלב, פגיעה במצב ההכרה, בלבול ואף הזיות.
התייבשות קשה יכולה לגרום גם למצב של הלם תת נפחי ולמצב אי ספיקה של הכליות והכבד ועד מוות.

מניעה

שתייה היא הדרך היעילה ביותר לשמר את מאזן הנוזלים בגוף. בימי הקיץ החמים הקפידו לשתות לפחות שמונה כוסות נוזלים ביום. אם אתם עוסקים בפעילות גופנית, הקפידו על שתייה מרובה של נוזלים לפני, במהלך ואחרי הפעילות, במהלכה הגוף מזיע ומאבד הרבה נוזלים. בנוסף, חשוב להימנע מעודפי מלח ולהפחית צריכת אלכוהול וקפאין.