ברקע מותו של פעיל הג'יהאד האסלאמי ששבת רעב בכלא, ושיגורי הרקטות מרצועת עזה שבאו בעקבותיו, שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר הבוקר (שלישי) לאולפן ynet כי "הקו שלנו כממשלה בעניין הזה הוא מאוד ברור. כרגע בכל החזיתות יש ניסיון של גורמים שעוינים את ישראל לחמם את הגזרות, אך ישראל ערוכה וגם תגיב בעוצמה נגד כל מי שינסה לערער את היציבות או את השקט".
על האפשרות שבקיץ הקרוב תחול הסלמה נוספת, השר זוהר אמר כי "ישראל תמיד נמצאת בסיטואציה ביטחונית מורכבת. אי אפשר לדעת מה יהיה בקיץ, אבל אין שאלה שאנחנו רואים שיש התחממות במספר גזרות, גם בזירה הצפונית וגם בזירה הדרומית, ואפילו בזירה המזרחית. אי אפשר לדעת מה יהיה, אבל אני כן יודע שיש היערכות מאוד ברורה של מערכת הביטחון לתרחישים מהסוג הזה, ואם חלילה נידרש לסיטואציה כזאת, רבים יגלו את עוצמתה של ישראל כפי שהם לא גילו אותה הרבה מאוד שנים".
2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
"לא ניתן לצפות שנשלים את המשימה שלנו תוך 4 חודשים". מיקי זוהר
(צילום: הדר יואביאן)
בהמשך התייחס השר זוהר למה שנתפס כהיעדר תגובתה של הממשלה לאלימות הגואה ברחובות ישראל, עם גל הרציחות שהתרחש בתקופה האחרונה. זוהר טען כי "כל מי שמבין אפילו במעט איך מערכות עובדות, לא יכול לצפות שתוך ארבעה חודשים נשלים את המשימה הזו", ותקף: "אמרנו שאנחנו רוצים להקים משמר לאומי והותקפנו על ידי האופוזיציה, ואפילו בתקשורת הייתה ביקורת. היום כולם מבינים כמה משמר לאומי זה דבר חשוב".
זוהר אמר עוד כי "הוספנו מיליארדים רבים למשטרה כדי שנוכל באמת לייצר משטרה חזקה יותר. כל הדברים שעליהם דיברתי כלולים בתקציב המדינה שאנחנו הולכים לאשר, ומיד לאחר מכן כמובן שיתחילו את גיוס משאבי האנוש ואת הדברים הנדרשים כדי שהדבר יקרה. ברור שלא הצלחנו עדיין לעשות את מה שאנחנו רוצים בתוך ארבעה חודשים, אבל אנחנו נחושים עם תקציבים, רצון ומדיניות ברורה".
2 צפייה בגלריה
מדורה הודלקה על איילון
מדורה הודלקה על איילון
"לפיד וגנץ רוצים את הכאוס בחזרה ברחובות"
(צילום: יובל חן)
קשה להתעלם מכך שעד עכשיו התעסקתם רק במהפכה המשפטית והפקרתם כל נושא אחר. "לא, זה לא נכון. המדינה כולה עסקה בעניין הרפורמה, ובינתיים המדינה המשיכה להתנהל בכל הפרמטרים. תקציב המשכנו לאשר ולקדם, ועשינו עוד הרבה מאוד פעולות אופרטיביות, אבל ברור שהנושא שהיה במרכז השיח היה הרפורמה. לכן זה נראה שכאילו עסקנו רק ברפורמה, אל זה ממש לא המצב".
אתה מסכים עם ההערכות שהשיחות בבית הנשיא בדרך לפיצוץ? "לא בהכרח. אני מאוד מקווה, מייחל ומתפלל לכך שהשיחות יצליחו. הן חשובות לא בהכרח בהקשר הרפורמה, אלא גם לאיחוי הקרע בעם. אנחנו רוצים להרגיע את המצב. לקבוע לוחות זמנים בדברים כאלה מורכבים זה מאוד קשה. בינתיים מי שמנסה כל הזמן לייצר דדליין הם דווקא מתנגדי הרפורמה. גם גנץ וגם לפיד רמזו שהשיחות צריכות להסתיים. הם אומרים את זה משום שהם רוצים את הכאוס חזרה ברחובות, וזה דבר לא אחראי, לא מנהיגותי ולא ממלכתי".

אם השיחות ייכשלו, תנסו להעביר את החקיקה באופן חד צדדי? "אם חלילה לא נגיע להסכמות, נמשיך לקדם רפורמה שנצטרך להסכים עליה בינינו לבין עצמנו, על כלל 64 חברי הקואליציה שיצביעו בעדה ברוב הדמוקרטי שקיבלנו מהעם. אנחנו לא רוצים להיות שם. אנחנו רוצים להגיע להסכמות, אבל אין שאלה שאת המדיניות שלנו אנחנו חייבים לממש, משום שזה מה שהציבור שבחר בנו מצפה שנעשה".
ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), התייחס גם הוא לשיחות בבית הנשיא בריאיון לאולפן ynet, ואמר כי "אין פריצת דרך. המצב קשה, אבל אנחנו שם ואנחנו ממשיכים". ביטון ציין כי "הדברים החשובים והקשים באמת טרם סוכמו, בהם הסוגייה של הוועדה לבחירת שופטים וביקורת שיפוטית. כל העקרונות האלה הם היסוד, ובדברים האלה אין הסכמות".
ח"כ עמית הלוי (הליכוד) טען גם הוא בריאיון ל-ynet radio כי "מהיום הראשון גם ראש הממשלה נתניהו וגם שר המשפטים לוין ביקשו להידבר. אני חושב שזה המניע המרכזי, אנשים לא רוצים לריב, אנשים רוצים להידבר. זאת המסורת שלנו בתנועת הליכוד".
הלוי ציין כי "השיחות בבית הנשיא מתנהלות באווירה טובה, מתוך רצון כנה להגיע להסכמות. אני חושב שאם יהיו עוגנים חזקים לדברים שמפריעים לציבור, כמו החשש מכפייה דתית, זה יכול לאזן את עיקר החששות של בני גנץ ואחרים".