אחרי יותר משבוע הפוגה בעקבות מבצע "מגן וחץ", שיחות ההידברות בבית הנשיא על המהפכה המשפטית התחדשו היום (שלישי) - על רקע המתיחות בין הקואליציה לאופוזיציה. בשיחות, שנמשכו היום שש שעות, דרשו נציגי האופוזיציה לקבל התחייבות שהקואליציה לא תבצע פעולות חד-צדדיות בנושא המשפטי במהלך מושב הכנסת הנוכחי לאחר אישור התקציב. אחד מנציגי הקואליציה, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, אמר כי הוא "מבין את האופוזציה ומסכים איתה. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו נותנים לזה מענה".
גורמים שמעורים בשיחות אמרו כי מדובר בדרישה לגיטימית וכי הדיון היה משמעותי במטרה לראות איך מייצרים את הביטחונות שהדרישה תקוים. אולם, גורמים מטעם האופוזיציה תדרכו לאחר השיחות כי נמאס להם "מהקייטנה הזו". לדברי הגורמים, "נציגי יש עתיד היו מאוד מיליטנטים בשיח. הם התקשו להבין לאן השיחות הולכות ומה מסגרת הזמנים".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
גורמים מטעם האופוזיציה לאחר השיחות: "נמאס לנו מהקייטנה הזו". שיחות ההידברות בבית הנשיא, ארכיון
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
עם זאת, גורמים שמעורים במשא ומתן אמרו כי האמירות התקיפות לא משקפות את מה שהיה בחדר: "סיימנו שישה שבועות של הידברות שאפשרה לצדדים לדון בכל הנושאים - בלי לפוצץ". הגורמים הוסיפו כי "בתוך התהליך הזה הושגו גם הסכמות - בסוגיות שקשורות ל"חוק יסוד: החקיקה", צמצום הביקורת השיפוטית, יחסי היועצים המשפטיים עם הדרג הנבחר. גם בנוגע לעילת הסבירות יש התקדמות". אולם, הגורמים הודו כי "עוד לא התכנסנו לשלב של גיבוש ההסכמות - היום רק נכנסנו לשלב הזה".
עוד אמרו הגורמים כי הקואליציה החליטה להקים את הוועדה לבחירת שופטים במבנה הנוכחי שלה, ולא לחכות לשינוי המבנה בחקיקה - זאת על אף בקשה לדחייה בהקמה מצד שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן. לפי הגורמים, ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את בקשת לוין ורוטמן, והוא "מתנהל בשבועות האחרונים כמי שהחליט שלא לאפשר לרפורמה להמשיך באופן חד-צדדי - המחירים למדינת ישראל ולימין גדולים". הם ציינו כי נתניהו "פועל כדי לייצר תשתית ומסגרת זמן על מנת לאפשר לצדדים להגיע להסכמות".

השיחות כללו היום מפגשים נפרדים של נציג הנשיא למו"מ עובד יחזקאל עם שני הצדדים, וגם הרצאה משותפת של ד"ר מיכה גודמן, שציין בפני הקואליציה והאופוזיציה שרוב העם רוצה לראות הסכמות מהחדר הזה. בשלב מסוים, נכנס הנשיא יצחק הרצוג לחדר המשא ומתן ושוחח עם הצדדים, שציינו בפניו: "אנחנו חייבים לייצר הסכמות, אסור שהשיחות ייפסקו".
הרצוג אמר לצדדים כי הוא "מבין שיש קשיים, אבל העם רוצה הסכמות - האתגר הוא להישאר בשיחות". עוד ציין הנשיא כי הוא "מבין שיש לחצים, אבל זה רגע של מנהיגות - והמנהיגות יושבת בחדר הזה. רוב הציבור רוצה שמכאן תצא בשורה, אבל בשורה זה תהליך שלוקח זמן". עם זאת, הוא אמר לאופוזיציה ולקואליציה כי הוא "מבקש לעודד אתכם לעשות את זה בקרוב - יש פה נושאים הרי גורל וחשובים. אני מבקש מכם לעשות את המאמץ - יש כאן שעת רצון ואנחנו חייבים לתת לאזרחי ישראל ביטחון מכל הצדדים".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס הענקת פרס אורי אורבך ז״ל לתרבות יהודית
נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס הענקת פרס אורי אורבך ז״ל לתרבות יהודית
"הציבור מבין את האלטרנטיבה הנוראה של אי-הידברות ואי-הסכמה". הרצוג, הערב
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)
בטקס הענקת פרס אורי אורבך ז"ל לתרבות יהודית, אמר הערב הרצוג כי הוא "מאמין שאורי היה גאה היום בציבור הישראלי העצום שתומך בהידברות, בדו-שיח, בדיאלוג, באהבת ישראל ובניסיון לקדם הסכמה רחבה. במובנים האלה, ובמה שאני בהחלט יכול לראות כפעולה ברוחו של אורי זכרו לברכה – אני וצוות בית הנשיא מקדישים את כל עתותינו ומשאבינו לייצר את אותו שיח ואת אותן הבנות, ולסייע בהתמודדות עם הקיטוב העמוק". לדברי הנשיא, "אמרתי היום למנהיגים בחדר ההידברות - הציבור מבין את האלטרנטיבה הנוראה של אי-הידברות ואי-הסכמה. זה מחייב מנהיגות ואחריות של כל הצדדים - אלו שבחדר, ואלו שמחוץ לחדר".