2 צפייה בגלריה
הכוונה לדחות את חוק הפטור מגיוס יוצרת מתח גדול
הכוונה לדחות את חוק הפטור מגיוס יוצרת מתח גדול
הכוונה לדחות את חוק הפטור מגיוס יוצרת מתח גדול
(צילום: מוטי קמחי)
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים שיחות עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף ויו"ר ועדת הכספים משה גפני - ואמר להם כי הבאת חוק הפטור מגיוס תוך חודש, לפני תקציב המדינה - כפי שנכתב בהסכמים הקואליציוניים - זה דבר לא אפשרי. נתניהו ביקש מהם לדחות, אולם אלה לא נתנו הסכמה, כשברקע מתקיימים דיונים בקרב הרבנים, ומחר תתקיים ישיבת ראשי הקואליציה, שם יעלה הנושא.
במקביל, החרדים הציגו לראש הממשלה בנימין נתניהו דרישה לקבל באופן מלא את העלאת תקציבי הישיבות שהובטחה להם בהסכמים הקואליציוניים, וטוענים כי התקציב שהובא להם במסגרת תקציב המדינה לא עונה על הדרישות. השילוב בין בקשתו של נתניהו לדחות את חוק הגיוס, לבין הדרישה שלא נענתה עד כה להעלאת תקציבי הישיבות - יוצר מתח גדול בינם לבין הליכוד.
את הדרישה להגדלת תקציבי הישיבות העלה יו"ר יהדות התורה משה גפני, שזיהה את הפער בין הדרישות לבין מה שהוצג לו.
2 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו, משה גפני
בינימין נתניהו, משה גפני
גפני ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
מוקדם יותר המפלגות החרדיות הודיעו לנתניהו כי יסכימו לדחות את העברתו של חוק הפטור מגיוס לחרדים מכנס הקיץ של הכנסת, בכפוף לאישור חברי מועצת גדולי התורה בקרב הזרם החסידי. אם אלה, שמייצגים את אגודת ישראל, יסכימו, ההערכה היא שהרבנים הליטאים (דגל התורה) והספרדים (ש"ס) יצטרפו לעמדותיהם. בינתיים, חלק מחברי המועצה, בהם בכירים ביותר, מערימים קשיים.
בהסכם הקואליציוני הובטח כי חוק הפטור מגיוס יועבר עד אישור תקציב המדינה, אולם הקפאת חקיקת המהפכה המשפטית עיכבה את קידומו. בין הסיבות לכך העובדה שנדרשת גם פסקת התגברות וגם חוק יסוד: לימוד תורה, ולפי שעה לא נראית אפשרות לעשות זאת.

בליבת התוכנית הממשלתית, שנוסחה באגף כוח האדם בצה"ל (אכ"א) ואושרה על ידי שר הביטחון יואב גלנט, עומדת הורדת גיל הפטור לחרדים, מ-26 כיום ל-23. בגיל הפטור הם כבר לא יהיו זקוקים להמשיך ללמוד בישיבות כדי להימנע מחובת הגיוס, במסגרת הפטור ההיסטורי לתלמידי ישיבות ש"תורתם אומנתם". הטענה של תומכי התוכנית היא שהיא תעודד את החרדים לצאת לשוק העבודה. לצד זאת קוראת התוכנית לתגמל בצורה רבה יותר את מי שישרתו בסדיר ובמילואים וכן לשנות את משך זמן השירות - בהתאם לחיוניות התפקיד וחשיבותו עבור צה"ל.
לפי התוכנית של אכ"א, אורך השירות של חיילים בתפקידי מנהלה ועורף יקוצר, במטרה לשחרר אותם מוקדם לשוק העבודה. חיילים קרביים ומי שמשרתים בתפקידים חיוניים ומשמעותיים עבור צה"ל, ומחייבים גם הכשרה ארוכה יותר, ישרתו שירות מלא - וייהנו משדרוג התנאים והשכר. בסוף התהליך הכוונה היא להכפיל את שכרם ולהתייצב על מדרגה של עד 6,000 שקלים ללוחם בחודשי השירות האחרונים. רשמית, משך השירות לבנים יישאר 32 חודשים (שנתיים ושמונה חודשים) ולבנות שנתיים. צה"ל יוכל לקצר את זמן השירות לחיילים פחות חיוניים לפי צרכיו, ולהאריך בחודשי קבע לאחרים - כך שגודל הצבא בכל רגע נתון לא יקטן.
התוכנית הממשלתית מקודמת על רקע הלחץ שמפעילות המפלגות החרדיות להסדיר את הפטור לתלמידי הישיבות אחת ולתמיד - והעובדה שביולי 2023 צפוי לפוג תוקפו של החוק הנוכחי, נוכח פסיקת בג"ץ שדרשה מהכנסת להסדירו.