משטרת לונדון הודיעה הערב (יום ד') כי פתחה במצוד אחר חייל לשעבר שהואשם בעבירות טרור והצליח להימלט מהכלא שבו הוחזק בבירה הבריטית. היחידה ללוחמה בטרור של משטרת המטרופולין בלונדון היא שמובילה את המצוד אחר האסיר הנמלט, דניאל עבד חליף בן ה-21, ואף שהדגישה כי לפי שעה אין אינדיקציות לכך שהוא מהווה סכנה לציבור הרחב – היא קראה לכל מי שנתקל בו להתרחק ולדווח על כך מיד למשטרה.
2 צפייה בגלריה
דניאל עבד חליף אסיר שנמלט מ כלא ב לונדון בריטניה ומואשם בעבירות טרור
דניאל עבד חליף אסיר שנמלט מ כלא ב לונדון בריטניה ומואשם בעבירות טרור
דניאל עבד חליף, האסיר הנמלט. הטמין פצצות מזויפות ואסף מידע על חיילים אחרים
(צילום: AFP PHOTO / Metropolitan Police Service)
המשטרה ציינה כי לחליף יש "קשר" לאזור קינגסטון בלונדון, וכי "סביר מאוד" שהוא עדיין נמצא בתוך העיר. ברשת "סקיי ניוז" דווח על תורים ארוכים שנוצרו בנמל התעופה גטוויק בלונדון, בעקבות בדיקות קפדניות יותר שנערכות שם. בדיקות שכאלו נערכות גם בנמל התעופה הית'רו, ושם טענו כי יש להן "השפעה מינימלית" על הנוסעים. ב"דיילי מייל" ציינו כי תורים ארוכים השתרכו גם בנמלי תעופה בערים אחרות, גלזגו ומנצ'סטר.
בתקווה שהציבור יסייע באיתור האסיר הנמלט, פרסמה המשטרה את תמונתו ואת תיאורו: מבנה גופו רזה, גובהו 188 ס"מ, שערו קצר וחום ובפעם האחרונה שנראה לבש חולצת T לבנה, מכנסיים משובצים בצבעי אדום ולבן ונעל מגפיים חומים. "יש לנו צוות של שוטרים שפועלים באופן נרחב ובהול כדי לאתר וללכוד את חליף במהירות האפשרית", אמר ראש יחידת הלוחמה בטרור של משטרת המטרופולין, דומיניק מרפי.
לפי הדיווחים בבריטניה חליף נמלט בסביבות השעה 7:50 בבוקר מכלא וונדסוורת' שבדרום-מערב לונדון. מדובר בכלא שרמת האבטחה בו היא השנייה בחומרתה מבין רמות האבטחה השונות (רמה המכונה בבריטניה B). עד כה לא נמסר כיצד הצליח להימלט, אך בצהובון "סאן" דווח מפי מקור בכלא כי הוא התחמק דרך אזור המטבחים במתחם – ונצמד לתחתית של רכב מסחרי ששימש להובלת מזון. בהמשך דיווחו על כך כלי תקשורת נוספים, ולפי BBC חליף עבד במטבח בכלא וקשר עצמו לתחתית הרכב.
2 צפייה בגלריה
כלא וונדסוורת' ב לונדון בריטניה ארכיון משם נמלט אסיר שמואשם בטרור דניאל עבד חליף
כלא וונדסוורת' ב לונדון בריטניה ארכיון משם נמלט אסיר שמואשם בטרור דניאל עבד חליף
כלא וונדסוורת' בלונדון, משם חליף נמלט "דרך המטבח"
(צילום: William Barton / Shutterstock)
חליף המתין בימים אלו למשפט בעבירות הטרור שבהן הואשם, כשלפי התביעה הוא הטמין פצצות מזויפות בבסיס צבאי בסטפורד, כנראה על מנת לזרוע שם בהלה. ב"סקיי ניוז" ציינו כי חליף מואשם שהניח ב-2 בינואר, או מעט לפני כן, שלושה מכלים עם חוטים על שולחן כלשהו בבסיס, "במטרה לגרום לאחרים להאמין שהם צפויים להתפוצץ ולפצוע אנשי צוות או לחולל נזק לרכוש".
הוא מואשם גם כי אסף מידע על גורמים בכוחות הביטחון, באמצעות גישה למערכת ניהול של הצבא. המידע הזה, כך נכתב באישום, נאסף מתוך אמונה שיוכל לשמש עבור מתקפת טרור. חליף הכחיש את הטענות נגדו.
ברשת BBC מציינים כי מקרי הימלטות של אסירים מבתי כלא בבריטניה נדירים יחסית: מאז 2017 נרשמו בממלכה רק חמישה כאלו – ופחות מ-20 מאז 2010. אחד המקרים המפורסמים ביותר שבו הצליחו לברוח אסירים שהורשעו בעבירות טרור התרחש ב-1994, אז נמלטו מכלא בקיימברידג'שייר פעילים של המחתרת האירית (IRA).