המשטרה בניגריה הודיעה היום (ג') כי עצרה לפחות 67 בני אדם שהשתתפו בחתונה גאה. היא ציינה כי תחילה נעצרו 200 ממשתתפי האירוע, אך רבים מהם שוחררו בתום "חקירה ראשונית". כמו ברוב מדינות אפריקה גם בניגריה יחסים חד-מיניים אסורים על פי חוק, וכך כמובן גם חתונות בין בני זוג מאותו המין. אף שמעצרים של הומואים שכיחים שם למדי, מדובר באחד המעצרים ההמוניים הגדולים ביותר שדווחו אי-פעם במדינה המערב-אפריקנית.
3 צפייה בגלריה
פעילים אפריקנים נגד רדיפת להט"ב. ברוב מדינות היבשת יחסים חד-מיניים אסורים בחוק
פעילים אפריקנים נגד רדיפת להט"ב. ברוב מדינות היבשת יחסים חד-מיניים אסורים בחוק
פעילים אפריקנים נגד רדיפת להט"ב. ברוב מדינות היבשת יחסים חד-מיניים אסורים בחוק
(צילום: AP)
בעדות ליחס משפיל שכנראה קיבלו, עשרות החוגגים שנותרו במעצר הוצעדו על ידי המשטרה אל מול המצלמות במסיבת עיתונאים שערכה בצהריים – כשפניהם חשופות. "החשודים ההומואים", כך הגדיר אותם דובר המשטרה במדינת המחוז דלטה שבדרום ניגריה, נעצרו במלון שעליו פשטו השוטרים בעיירה בשם אקפאן בלילה שבין ראשון לשני, בשעה 2 לפנות בוקר.
הדובר, ברייט אדאפה, ציין שבידי הרשויות יש סרטון שבו מתועד טקס החתונה שנערך במלון, בין שני גברים, עובדה שאותה הגדיר כ"מדהימה". הוא הדגיש כי הומוסקסואליות "לעולם לא תהיה מקובלת" בניגריה: "אנחנו באפריקה ואנחנו בניגריה. אנחנו לא יכולים לחקות את העולם המערבי בגלל שאין לנו את אותה תרבות". לדבריו המשטרה "לא יכולה לעמוד בחיבוק ידיים" כאשר להט"בים מעיזים להביע בחופשיות את נטייתם המינית.
בשידור החי שהועבר ממסיבת העיתונאים בתחנת המשטרה, נשמעו מדברים גם כמה מהעצורים שהוצגו בפני כלי התקשורת – ואחד מהם טען שכלל לא השתתף בחתונה אלא שהה במלון מסיבה אחרת. עצור נוסף, שהיה לבוש בבגדי נשים, אמר כי אינו גיי וכי נעצר כשעשה את דרכו לתצוגת אופנה. "הייתי בדרכי לאירוע כשהמשטרה תקפה אותי ולקחה אותי לתחנה", אמר. "הם אמרו שביצעתי עבירה כשהתלבשתי כך, אבל אני לא יודע אם קרוס-דרסינג זה דבר שמנוגד לחוקה".
החוק בניגריה קובע עונש של עד 14 שנות מאסר בגין קיום יחסי מין חד-מיניים, ומי שמורשע בסיוע למעשים שכאלו עומד בפני עונש של עד 10 שנות מאסר. החוק, שכותרתו "איסור נישואים חד-מיניים", אושר ב-2013 ואף שעורר גינויים נרחבים בקהילה הבינלאומית זוכה לתמיכה נרחבת בתוך ניגריה. פעילים למען זכויות אדם האשימו בעבר כי המשטרה מנצלת את האיסור על מנת לבצע מעצרים המוניים שבהם נכללים גם סטרייטים, כמו במקרה שאירע ב-2017 ובו נעצרו בבת-אחת 40 בני אדם, לכאורה בחשד שהם גייז.
3 צפייה בגלריה
זוג להט"ב להט"בים שברחו מ אוגנדה ל ניירובי ב קניה השכנה
זוג להט"ב להט"בים שברחו מ אוגנדה ל ניירובי ב קניה השכנה
להט"בים שברחו מאוגנדה, שם נחקק השנה אחד האיסורים הנוקשים ביותר בעולם
(צילום: AP )
ניגריה היא המדינה המאוכסלת ביותר באפריקה עם כ-230 מיליון תושבים, מחציתם מוסלמים ומחציתם נוצרים, והיא אחת משורה ארוכה של מדינות ביבשת שחוקקו בשנים האחרונות חוקים שמקשיחים מאוד את היחס לקהילת הלהט"ב. האחרונה שבהן היא אוגנדה, שבחודש מאי השנה אישרה חוק אנטי-להט"בי שנחשב לאחד החמורים מסוגו בעולם. החוק מאפשר לאוגנדה לגזור עונש מוות על מורשעים ב"הומוסקסואליות חמורה" ולשלוח למאסר עולם "מעורבים במשכב זכר". ממש אתמול הודיעו שם הרשויות על אישום בגין "הומוסקסואליות חמורה" נגד צעיר בן 20 ששכב עם גבר בן 41, וכעת ישנו חשש בעולם מאפשרות שיוצא להורג.