נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ כפר באישומים שמיוחסים לו בג'ורג'יה, שעוסקים בניסיונותיו לבטל את ניצחונו של ג'ו ביידן במדינה בבחירות 2020. טראמפ טען לחפותו עוד לפני הזימון שנקבע לו לבית המשפט ביום רביעי, ובכך ויתר על הופעתו בפני שופט לצורך הקראת האישומים נגדו.
במסמך שעליו חתם טראמפ נכתב: "מתוך הבנת הזכויות שלי אני מוותר ברצון על הזכות להיות נוכח בהקראת סעיפי האישום, ועל הזכות שהם יוקראו בפניי בבית משפט פתוח". החלטתו חוסכת ממנו נסיעה נוספת לג'ורג'יה: בשבוע שעבר הוא הגיע לאטלנטה, והסגיר את עצמו בפעם הרביעית השנה.
8 צפייה בגלריה
תמונת המעצר של דונלד טראמפ
תמונת המעצר של דונלד טראמפ
תמונת המעצר של טראמפ
(AFP)
אחרי שלושת כתבי האישום הקודמים שהוגשו נגד טראמפ הוא זומן לבתי משפט בוושינגטון, מיאמי וניו יורק. כשהגיע הוא נדרש למסור טביעות אצבע ולזדהות, ובמהלך הקראת סעיפי האישום הוגדר כעצור לכל דבר. בשלושת המקרים הוא כפר באישומים נגדו ושוחרר. התייצבויותיו של טראמפ עוררו עניין רב ודרשו תגבור של מערך האבטחה, כאשר תומכיו הגיעו להפגין למענו מחוץ לבתי המשפט.
בג'ורג'יה ההליך נגד טראמפ היה שונה: אחרי הגשת כתב האישום נגדו במחוז פולטון הנשיא לשעבר נדרש להתייצב בבית הסוהר המחוזי באטלנטה - ולא בבית המשפט - ולהסגיר את עצמו לרשויות. במחוז פולטון ההליך ההסגרה, והקראת סעיפי האישום, אינם מתקיימים באותו יום.
אחרי הגעתו של טראמפ לכלא המחוזי הוא נעצר, ונדרש להצטלם לתמונת מעצר - שהופצה במהרה ברחבי העולם. לאחר מכן הנשיא לשעבר שוחרר בערבות שנקבעה מראש, על סך 200,000 דולר.
8 צפייה בגלריה
טראמפ בבית הכלא המחוזי בג'ורג'יה
טראמפ בבית הכלא המחוזי בג'ורג'יה
הנשיא לשעבר באטלנטה, בשבוע שעבר
(AP)
פאני וויליס, התובעת של מחוז פולטון, מאשימה את טראמפ ב-13 סעיפי אישום בגין הניסיונות להטות את תוצאות הבחירות בג'ורג'יה ב-2020 ולמנוע את ניצחונו המפתיע של ביידן במדינה. בכתב האישום שהוגש נגד טראמפ ו-18 נאשמים אחרים נטען כי הם "היו מעורבים בסחיטה פלילית כדי לבטל את תוצאות הבחירות לנשיאות בג'ורג'יה", במקום "לציית להליך המשפטי" של המדינה.
לטראמפ מיוחסות 13 עבירות, החמורה שבהן נובעת מסעיף סחיטה במסגרת חוק שנועד במקור להיאבק בסחטנות של ארגוני פשע. העונש המירבי על הרשעה בסעיף זה הוא 20 שנות מאסר. הוא הואשם גם בסעיפים של קשירת קשר לביצוע זיוף, התחזות לעובד ציבור ופרסום מסמכים שקריים.
8 צפייה בגלריה
 תומכי טראמפ מחוץ לכלא באטלנטה
 תומכי טראמפ מחוץ לכלא באטלנטה
תומכי טראמפ מחוץ לכלא באטלנטה
(צילום: Jessica McGowan / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
8 צפייה בגלריה
(צילום: Jessica McGowan / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
8 צפייה בגלריה
(צילום: AP Photo/Ben Gray)
טראמפ, נזכיר, מתכנן לרוץ לבית הלבן ולהתחרות בביידן גם ב-2024 - ומוביל בסקרים בפער עצום על יריביו בפריימריז הרפובליקניים. שעות לפני יציאתו של טראמפ לכלא באטלנטה השתתפו מועמדים בפריימריז של המפלגה בעימות ראשון, שאליו טראמפ בחר שלא להתייצב. טראמפ הצהיר כי אין סיבה שבמשך לילה שלם הוא יספוג מתקפות ממועמדים שמקבלים אחוזים בודדים בסקרים.
טראמפ הוא הראשון אי-פעם מבין נשיאי ארה"ב שעומד לדין, אך האישומים לא ימנעו ממנו להתמודד בבחירות בשנה הבאה. גם הרשעה של טראמפ באחת הפרשות לא תאסור עליו לרוץ לבית הלבן, ומומחים משפטיים חלוקים לגבי היכולת שלו להעניק לעצמו חנינה אם ייבחר לנשיא.
בכל הפרשות אמורים משפטיו של טראמפ להתחיל רק בעוד כמה חודשים, והם יתנהלו ממש במקביל לקמפיין הבחירות בשנה הבאה. טרם ברור מתי ייפתח משפטו של טראמפ בג'ורג'יה. התובעת וויליס, שמעוניינת שהמשפט ייפתח בהקדם, פנתה לשופט בבקשה שמשפטם של 19 הנאשמים ייפתח ב-23 באוקטובר. עורכי דינו של טראמפ הודיעו שהם מתנגדים לתאריך שהוצע.

טראמפ לתביעה בניו יורק: "מנעתי שואה גרעינית"

הנשיא לשעבר מסובך בשלל צרות משפטיות, בין השאר בניו יורק - שהגישה נגדו תביעה אזרחית בטענה שהוא ומשפחתו עומדים מאחורי הונאת ענק בסך 250 מיליון דולר, כחלק מהפעילות של "ארגון טראמפ". ביממה האחרונה פורסם בארה"ב התמלול מהצהרתו של טראמפ, בתשאול שנערך לו באפריל בניו יורק.
כשעורכי הדין מלשכת התובע הכללי בניו יורק שאלו את טראמפ על עסקיו, ועל השינוי בתפקידו ב"ארגון טראמפ" אחרי שנבחר לנשיא ב-2016, אמר טראמפ שהוא הפך לאיש "עסוק מאוד" – מכיוון שנשיא ארה"ב הוא "התפקיד החשוב ביותר בעולם". לטענתו, במהלך כהונתו הוא "מנע שואה גרעינית" ו"הציל מיליוני בני אדם" – בזכות התנהלותו מול צפון קוריאה. "הייתה שואה גרעינית אם לא הייתי מתמודד עם צפון קוריאה. הייתה מלחמה גרעינית אם לא הייתי נבחר", אמר בתשאול.