2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרים דרמר וקיש
(צילום: אמיל סלמן, אלכס קולומויסקי)
בעוד מתנגדי המהפכה המשפטית הפגינו היום (חמישי) בכמה מוקדים ברחבי הארץ תחת הכותרת "יום השוויון", נערך במקביל במשכן הנשיא בירושלים סבב נוסף בשיחות המשא ומתן לצורך התקדמות בסוגיות השנויות במחלוקת בין הקואליציה לאופוזיציה. האגף המתון של הליכוד לשיחות, שכולל את השרים רון דרמר ויואב קיש, נעדר מהשיחות שנערכו היום.
נציגי יש עתיד דרשו מבית הנשיא להעלות בשבוע הבא לדיון את הנושא הדרמטי ביותר בחקיקה שאותה מקדמת הממשלה - הרכב הוועדה לבחירת שופטים. במהלך השיחות היום דיברו הצדדים על סוגיות עילת הסבירות והמרכיב של שירות לאזרח במסגרת האפשרות לחוקק את חוק יסוד: החקיקה. מדובר בשני נושאים שניתן להגיע להסכמות עליהם.
2 צפייה בגלריה
הצהרת ראשי האופוזיציה
הצהרת ראשי האופוזיציה
לפיד וגנץ
(צילום: רויטרס)
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ לא ממהרים להסכים סופית על שום נושא, לפני שיתברר להם מה קורה בנוגע לנושא הטעון של הוועדה לבחירת שופטים. עד אז השניים לא מתכוונים לקבל החלטה אם להמשיך בשיחות או להפסיק להשתתף בהן.
מבית הנשיא נמסר כי "צוותי המשא ומתן של הקואליציה, יש עתיד והמחנה הממלכתי נפגשו היום להמשך המשא ומתן. הצדדים דנו בסוגיית הסבירות ושיפור השירות לאזרח ובכך סיימו את סבב הדיונים הראשון במכלול הנושאים. מטרת סבב הדיונים הראשון שהסתיים היום הייתה לאפשר לצדדים להציג באופן רחב, מפורט ומנומק את עמדותיהם בנושאים השונים. הדיונים התנהלו באופן רציני, מעמיק ויסודי כראוי לנושאי משילות ומשפט עקרוניים המשפיעים על צביון המדינה. הדיונים צפויים להימשך מתוך מחויבות מלאה לניסיון להגיע להסכמות רחבות שימנעו את המשך המחלוקות והמשבר".

"הגיע הזמן לדבר על לב המחלוקת"

גורמים שמעורים בשיחות אמרו: "אחרי חודש אנחנו בעצם עומדים באותו מקום, ועכשיו אנחנו רוצים להתקדם. במהלך החודש הזה יש הסכמות על דברים מינוריים ולא משמעותיים, והגיע הזמן לדבר על לב המחלוקת. מבחינת הליכוד, אפשר להמשיך את השיחות עד סוף הקדנציה. האופוזיציה לא תוכל לאפשר את זה".
בימים האחרונים הולכת ומתחדדת ההערכה בכנסת כי השיחות בבית הנשיא על הבנות סביב המהפכה המשפטית לא מתקדמות ובליכוד מתקרבים לרגע ההכרעה אם לממש את תוכנית נתניהו-לוין באופן חד צדדי או למסמס אותה לטובת עיסוק בנושאים אחרים.
אתמול דווח כי השר לעניינים אסטרטגיים דרמר, שעומד בראש צוות המשא ומתן של הקואליציה להידברות סביב המהפכה המשפטית בבית הנשיא, נפגש עם נשיא בית המשפט העליון בדימוס השופט אהרן ברק. לפי ההערכות, בפגישה בין השניים נדון בין היתר נושא קידום התוכנית להחלשת מערכת המשפט.
השופט ברק והשר דרמר מכירים כבר שנים רבות. נשיא העליון בדימוס ורעייתו אליקה אף היו מעורבים בהיכרות בין דרמר לרעייתו. ברק ציין אתמול בהתייחסו לדברים כי מדי פעם הוא נפגש עם דרמר כידידים. ראש הממשלה בנימין נתניהו עירב את השר דרמר במגעים, על-תקן איש אמונו הקרוב, בימים שבהם אסרה עליו היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להיות מעורב במהפכה המשפטית ב"מישרין ובעקיפין".