יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן קרא בצהריים (שני) לאזרחים לסרב למלא אחר ההגבלות החדשות שייקבעו בממשלה.
"לא יכול להיות שהחלטות קריטיות כמו דחיית תקציב, פתיחת שנת הלימודים או מגבלות בערים אדומות מתקבלות ברגע האחרון. שום דבר לא מתקבל באופן מסודר הכל, ב'שלופים' וכתוצאה מלחצים ומקומבינות", אמר בישיבת הסיעה. "אני ממליץ לציבור להתנהל בהתאם לשכל הישר ולא בהתאם להנחיות הממשלה".
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן באולפן ynet
אביגדור ליברמן באולפן ynet
אביגדור ליברמן
(צילום: אבי מועלם)
"לא יכול להיות שאזרחי מדינת ישראל יהפכו לבני ערובה של דרעי, ליצמן וגפני. החלטות קבינט הקורונה לא מתקבלות על סמך נתונים מדעיים, לא בשקיפות ולא באופן הגיוני", הוסיף. "בימים האחרונים מדינת ישראל נמצאת באנדרלמוסיה. אנו שומעים אינספור דיבורים על סגר אבל מה שדרוש זה סדר. נתניהו הקריב את בריאות הציבור על מזבח שמירת הקואליציה ולכן כל ההחלטות שמתקבלות הן החלטות בלתי חוקיות בעליל". ועדת השרים לאזורים מוגבלים עדיין לא התכנסה ורשימת היישובים האדומים שייכנסו לסגר לילי טרם גובשה.
ליברמן קרא לשלטון המקומי לקבל את האחריות למשבר, למנות פרויקטור קורונה משלו ולנהל את המשבר בעצמו. "הממשלה נכשלה כישלון חרוץ. בסופו של דבר מי שנמצא בחזית, מי שניצב מול הציבור יום יום אלו ראשי הערים. הממשלה איבדה את אמון הציבור והיא לא ראויה לו, ולכן הדרך לטפל בבעיה כרגע זה באמצעות השלטון המקומי. יש לבטל את קבינט הקורונה, וברמה הממשלתית לרכז את כל הנושא בידי צה"ל ופיקוד העורף".
שר הבריאות יולי אדלשטיין תקף את יו"ר ישראל ביתנו ואמר: "ליברמן משחק באש. אנחנו צריכים אנשים מתחת לאלונקה, לא כאלה שיפריעו לנושאים אותה. ליברמן מתנהל בהפקרות ובחוסר אחריות תוך ניצול מצב שברירי מבחינה בריאותית וכלכלית. בושה".
יו"ר הכנסת יריב לוין השיב לליברמן ואמר: "הצטערתי מאוד לשמוע את הדברים שאמר יו"ר ישראל ביתנו. כמנהיגי ציבור חלה עלינו חובה לנהל את הוויכוח הדמוקרטי בינינו באופן ראוי תוך שימוש בכל הכלים הפרלמנטרים, אך קריאה לאזרחים לעשות איש הישר בעיניו, באופן שייצור אנרכיה ויסכן את הבריאות של כלל אזרחי המדינה - היא חסרת אחריות. זהו ההיפך מהדוגמא האישית ומהמנהיגות הנדרשת מכולנו כדי להתגבר ביחד על המשבר".
נשיא המדינה ראובן ריבלין הגיב גם הוא לדבריו של ליברמן. "ההתמודדות עם מגפת הקורונה היא מאבק של כולנו, יחד. קריאות לאי ציות אזרחי פוגעות בעקרונות המבטיחים את שלומנו ואת שלום הציבור כולו, במיוחד ברגעי משבר. מנהיגים - אופוזיציה כקואליציה, אנא, היזהרו בדבריכם", אמר ריבלין.
יו"ר ימינה נפתלי בנט אמר: "אנחנו אמנם בסירה ששטה לשום מקום, אבל הקריאה הזו לאנרכיה דומה לאחד בסירה שקודח בה חור כדי להעניש את מפקד הסירה - אבל הוא יטביע את כולנו".