2 צפייה בגלריה
גרמניה מחנה ריכוז זקסנהאוזן
גרמניה מחנה ריכוז זקסנהאוזן
שלט במחנה הריכוז זקסנהאוזן. הכיל יהודים, אסירים פוליטיים ושבויי מלחמה סובייטים
(צילום: shutterstock)
גבר גרמני בן 98, ששמו לא פורסם, הואשם ב-3,300 סעיפים של סיוע לרצח בזמן ששימש כשומר במחנה הריכוז זקסנהאוזן, צפונית לברלין, בשנים 1945-1943. כך מסרו אתמול (שישי) תובעים בעיר גיסן שבמרכז גרמניה. בהודעה רשמית שפרסמה התביעה, הנאשם, תושב מחוז מיין קינזיג הסמוך לפרנקפורט, "תמך ברצח האכזרי והזדוני של אלפי אסירים בתור חבר בכוח האבטחה של ה-SS".
האישום הוגש לבית משפט באחת מערי המחוז, וכעת השופטים יצטרכו להחליט האם התיק יגיע למשפט. במידה ואכן יתנהל המשפט, הנאשם יישפט תחת "חוק הנוער", בהתאם לגיל שבו ביצע את המעשים לפי כתב האישום. התביעה ציינה כי הנאשם נבדק על ידי פסיכיאטר באוקטובר אשתקד, שקבע כי הוא כשיר לעמוד למשפט. באופן כללי, ניתן לקיים את המשפט מאחר שחוק ההתיישנות לא חל על עבירות של רצח וסיוע לרצח בחוק הגרמני.
תובעים גרמניים הגישו כמה כתבי אישום דומים, לאור תקדים משפטי שנקבע בשנים האחרונות, לפיו ניתן להעמיד לדין בעלי תפקידים במחנות ריכוז כסייענים ברצח - אפילו בלי הוכחה ישירה לכך שהם השתתפו ברצח מסוים. לדוגמה, בשנה שעברה הורשע יוזף שץ בן ה-101 בסיוע לרצח של כ-3,500 בני אדם בזקסנהאוזן. נכון לזמן ההרשעה, שץ היה פושע המלחמה הנאצי המבוגר ביותר שעמד למשפט.
2 צפייה בגלריה
גרמניה מחנה ריכוז זקסנהאוזן
גרמניה מחנה ריכוז זקסנהאוזן
מחנה זקסנהאוזן. לפי חוקרים, במחנה נהרגו בין 40 אלף ל-50 אלף בני אדם
(צילום: shutterstock)
התביעה אמרה ששץ סייע לשלוח 3,518 איש למותם, כששמר במגדל השמירה במחנה הריכוז בין 1942 ל-1945. התובעים במשפטו של הקשיש הגרמני אמרו שהוא סייע ב"הוצאתם להורג של שבויי מלחמה סובייטים ב-1942", וברצח אסירים "באמצעות הגז הרעיל ציקלון בי".
בשנת 2021 הגישו הרשויות בגרמניה כתב אישום נגד אירמגרד פ', שהייתה מזכירה של מפקד מחנה הריכוז שטוטהוף בפולין, בגין סיוע לרצח 10,000 בני אדם. היא שימשה כמזכירתו של הקצין מיוני 1943 עד אפריל 1945, אז הייתה בת 21. ב-2020 הרשיעה גרמניה קשיש בן 93 בשם ברונו ד' ב-5,230 סעיפים של סיוע לרצח, בגין תפקידו כשומר במחנה הריכוז שטוטהוף בחודשים האחרונים של מלחמת העולם. נגזרו עליו שנתיים מאסר על תנאי.
יותר מ-200 אלף בני אדם הוחזקו במחנה זקסנהאוזן בשנים 1945-1936. רוב האסירים בזקסנהאוזן היו אסירים פוליטיים מרחבי אירופה, אך גם יהודים ושבויי מלחמה סובייטים נשלחו למחנה הריכוז. המחנה נודע כמחנה שבו נערכו ניסויים מוקדמים ברצח אסירים בגז – השיטה ששימשה אחר כך לרצח מיליונים בתאי הגז באושוויץ.
עשרות אלפים מתו במחנה מרעב, מחלות, עבודות פרך, לצד ניסויים שבוצעו בהם ורצח שיטתי - בירי, בתלייה או בתא גזים. לפי חוקרים, במחנה נהרגו ככל הנראה בין 40 אלף ל-50 אלף בני אדם.