בית משפט השלום בראשון לציון האריך אתמול (שלישי) בשבוע את מעצרו של סדריק מאיר חלפון, מנכ"ל חברת "איירסופט", שהוקמה ב-2015 ועל פי החשד פיתחה "תוכנת עוקץ" שמשמשת את ארגוני הפשיעה בהונאות קריפטו בישראל וברחבי העולם. בדיון הארכת המעצר, נציג המשטרה אמר כי "מדובר בפרשייה רחבת היקף וחובקת עולם, שראשיתה בבקשות לעזרה משפטית ממדינות שונות ברחבי העולם. מדובר במחוללי פשיעה גלובליים".
3 צפייה בגלריה
מימין: סדריק מאיר חלפון מנכ"ל חברת איירסופט שחשוד בהונאת קריפטו
מימין: סדריק מאיר חלפון מנכ"ל חברת איירסופט שחשוד בהונאת קריפטו
חשד: הונו עשרות אלפי משקיעים ביותר מ-100 מיליון שקלים. המנכ"ל סדריק מאיר חלפון
(צילום: נמרוד גליקמן)
המשטרה גם חשפה בדיון כי היקף סכומי העבירה שנצברו ונתפסו עומדים על יותר מ-100 מיליון שקלים. לפי החשד, מאז הקמתה, החברה הונתה עשרות אלפי משקיעים ברחבי העולם.
נציג המשטרה הוסיף ואמר כי "איירסופט לא מכרה את הפלטפורמה והתנתקה. היא סיפקה שירות לקוחות, תמיכה טכנית וגם עזרה עד רמת הלבנת ההון". לדבריו, "מחומר הראיות כרגע עולה שהתוכנה הזו נועדה אך ורק לרמות. אין לה יכולת להיות תוכנה לגיטימית שמבצעת בפועל מסחר אמיתי". סנגורם של מנכ"ל החברה ושאר החשודים הכחישו את טענות המשטרה ואמרו כי מדובר בפעילות חוקית.
3 צפייה בגלריה
פעילות יחידת להב 433
פעילות יחידת להב 433
החברה פיתחה "תוכנת עוקץ" שמאפשרת לארגוני פשע להונות משקיעים
(צילום: נמרוד גליקמן)
גם מעצרה של רו"ח עמנואל אליס, מנהלת כספים בחברה, הוארך בחמישה ימים. בית המשפט שחרר עובדת נוספת למעצר בית בפיקוח מלא, אך המשטרה הגישה ערעור על ההחלטה - ולכן היא עוד לא שוחררה ממעצר.
בחודשים האחרונים, יחידת הסייבר בלהב 433 קיימה חקירה סמויה אחר החברה הישראלית מרמת גן שפיתחה "תוכנת עוקץ" שמאפשרת לארגוני פשיעה בארץ ובחו"ל להונות משקיעים במטבעות דיגיטליים בהיקף של עשרות מיליוני אירו. מי שככל הנראה עומדים מאחורי העוקץ המתוחכם הם ארגוני פשיעה בחו"ל ובישראל, בהם הארגונים של ג'רושי, חייא ומולנר, וארגון מוסלי. שלשום פשטו שוטרי היחידה על משרדי החברה, עצרו שישה חשודים, ועיכבו לחקירה עשרות חשודים נוספים.
3 צפייה בגלריה
פעילות יחידת להב 433
פעילות יחידת להב 433
(צילום: נמרוד גליקמן)
במסגרת ההונאה, עבריינים הקימו ברחבי הארץ מוקדים טלפוניים שפונים למשקיעים באירופה ומציעים להם להשקיע בקריפטו. הקורבנות מקבלים שם משתמש וסיסמה לאזור אישי באינטרנט שבו הם יכולים לראות את "תיק ההשקעות" ולעקוב אחר התשואות. מי שפיתח את התוכנה ששולטת בנתונים ומזייפת אותם היא חברה ישראלית שיושבת במשרדי יוקרה ברמת גן, סמוך למתחם הבורסה. התוכנה מציגה לקורבנות תיק השקעות פיקטיבי ומביאה אותם להמשיך ולהשקיע כספים רבים, אך ברגע שבו הלקוח מבקש למשוך את הכסף, הדבר אינו קורה ואז המשקיעים מבינים שנפלו לתרמית. המשקיעים שנעקצו הם אזרחי סרביה, אוקראינה, גיאורגיה, קוסבו, גרמניה, ספרד וישראל.
במשטרה הגדירו את החברה הזו "ראש הנחש", והחליטו לפשוט על המשרדים במטרה לגדוע את המשך הספקת התוכנה לארגוני הפשע בארץ ובחו"ל. מדובר בחקירה משותפת עם הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, רשות המסים ומשרד התובע הראשי לפשיעת סייבר של מדינת בוואריה בגרמניה. חוקרי המשטרה הגרמנית הגיעו לארץ והצטרפו אל הפשיטה על המשרדים ברמת גן.
מהחקירה הסמויה עלה כי החשודים העבירו את כספי הקורבנות לחשבונות בנק במדינות שונות בעולם, בהן גרמניה, צ'כיה והונגריה והם נפתחו ותופעלו על ידי חברות קש, סוכנים פיננסיים או ספקי שירות תשלום. החוקרים מגרמניה גבו מאות רבות של עדויות מהקורבנות בהיקף עבירה של כ-16 מיליוני אירו בגרמניה בלבד.