שרת התחבורה מירי רגב סיכמה עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן כי בתוך פחות משנה, בקיץ 2024, יחלו עבודות להכפלת כביש 505 שיחבר בין צומת אריאל לצומת תפוח - בעלות של 500 מיליון שקלים. כמו כן, סוכם כי כביש 5 יוכפל בהמשכו מצומת תפוח עד לצומת פצאל ול"דרך גנדי" - כביש הבקעה - בעלות נוספת של מיליארד שקלים וחצי. המהלך, חלק בפאזל של החזון הגדול של המתנחלים להגדיל את מספר התושבים ביו"ש, עלול לעורר מתיחות מול האמריקנים.
הרצון של המתנחלים כרגע - אותו הם אומרים בריש גלי - הוא לחצות את קו מיליון התושבים היהודים מעבר לקו הירוק, כחלק מהתוכנית שנחשפה ב-ynet, כדי לקבוע עובדה קיימת ולהוריד מסדר היום כל הסדר מדיני עתידי שיכלול פינוי יישובים. כוונתם היא לייצר "מציאות חיים רגילה" ביהודה ושומרון, וחלק מהדרך לעשות זאת לתפיסתם היא השקעה במשאבים ותשתיות כדי לגרום לאנשים לעבור להתגורר בהתנחלויות.
2 צפייה בגלריה
ארכיון כביש ב בקעת הירדן
ארכיון כביש ב בקעת הירדן
כביש בבקעת הירדן
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
כביש 5 יוכפל מהשומרון עד בקעת הירדן בעלות 2 מיליארד ש"
כביש 5 יוכפל מהשומרון עד בקעת הירדן בעלות 2 מיליארד ש"
יוסי דגן ומירי רגב בסיור בשומרון
(צילום: מועצת שומרון)
את זה הם רוצים לעשות באמצעות הגדלת צירי התנועה וכבישי הגישה. הרחבת כביש 5 הוא חלק משורת הקמת כבישים עוקפים ורחבים, כחלק מגישת הממשלה לתאוצת התיישבות בשטחים. לאחרונה נפתח כביש עוקף אל-ערוב שבגוש עציון ובסוף דצמבר צפוי להיפתח כביש עוקף חווארה בצל גל הפיגועים באזור, וכן וכבישים עוקפים נוספים.
שיפור ושינוי התשתיות, שיהפוך את הכביש המוכפל לכביש הרוחב המשמעותי במדינת ישראל מהים התיכון ועד נהר הירדן - ולו צפוי להיות חשיבות אסטרטגית, תחבורתית וביטחונית, מגיע במקביל לשורת הלבנות מאחזים והרחבות בנייה בהתנחלויות.
השרה רגב, שסיירה אתמול עם דגן בשומרון, הורתה על יציאה מיידית של צוותי המקצוע לתכנון מפורט של הכביש, שבסיומו ייכנסו לביצוע מיידי במסגרת תוכנית החומש לתחבורה. "אסטרטגית זה דבר חשוב ביותר למדינת ישראל - ברמה הלאומית, ברמה המדינית וברמה הביטחונית", אמרה רגב. "זאת גם בשורה אדירה לכל התושבים כאן, באזור בכלל, ולכל מדינת ישראל".
ראש המועצה יוסי דגן מסר כי "הדרך למיליון בשומרון עוברת בבנייה, בשמירה על אדמות הלאום והחשוב ביותר - בתשתיות הכבישים. במשך שנים, עוד מהקדנציה הקודמת, אני עובד מול השרה מירי רגב - ידידת אמת של ההתיישבות - כדי לקדם את הנושא האסטרטגי הזה של הכפלת כביש 5 עד בקעת הירדן".