הוריו של מתן אברג'יל מהשומרון קיבלו ביום רביעי את הבשורה המרה על מותו של בנם, אך רק לאחר כיממה נודע להם סיפור הגבורה של הבן. אברג'יל ז"ל קפץ על רימון שנזרק לעברו ולעבר חבריו - והציל את חייהם.

3 צפייה בגלריה
מתן אברגיל ז"ל
מתן אברגיל ז"ל
רב"ט מתן אברגיל ז"ל
(באדיבות המשפחה)
במהלך השעות הראשונות של מתקפת הפתע של חמאס, השתתפו לוחמי גדוד 13 של גולני בקרבות העזים בקיבוץ ניר עם. שבעה מהלוחמים, בהם אברג'יל, הותקפו על פי העדויות על ידי עשרות מחבלי חמאס. "היינו עם מתן בנמ"ר, היינו מוקפים ולא היה לנו איך לצאת", סיפר חברו לצוות דניאל ורך.
לפתע, אחד המחבלים זרק רימון לתוך הנגמ"ש שבו היו השבעה. "מתן ראה את הרימון וקפץ עלינו. ניסיתי למנוע ממנו אבל היה מאוחד מדי. אחרי דקה אני פותח עיניים, הוא עליי ואומר לי 'ניסיתי לעשות הכל כדי להגן על עם ישראל'. אני חובש, ניסיתי להציל אותו, אבל ראיתי שאין דופק ואמרתי שהוא לא איתנו".
3 צפייה בגלריה
הלווייתו של מתן אברג'יל ז"ל
הלווייתו של מתן אברג'יל ז"ל
הלווייתו של מתן אברג'יל ז"ל
אתמול (יום ה') הובא אברג'יל לקבורה. אחד מחבריו שהיו בנגמ"ש ספד לו: "בשמנו ובשם כל החברים אנחנו מודים לך מאוד. הצלת את כולנו ושמרת עלינו בגופך. אתה גיבור אמיתי, נשמה אמיתית. לנצח אזכיר אותך ואספר את הסיפור שלך". אביו של אברג'יל, אריק, פנה ללוחמים שהיו עמו בנגמ"ש ואמר: "אנחנו אוהבים אתכם כמו הילדים שלנו".
"היית ילד מדהים עם הומור משובח, ששאף להגיע הכי רחוק שאפשר", ספדה לו אמו. "תמיד מתייצב לכל משימה ראשון, וזה גם מה שעשית כשהמחבלים המרצחים הפתיעו אתכם. לקחת פיקוד ונלחמת עד הסוף המר. ילד שלנו אמיץ וגיבור, הפכת למלאך. שמור עלינו מלמעלה".
חברו הטוב, יובל מצרי, סיפר: "מתן היה איתי יחד מהטירונות. אדם שתמיד נתן ותמיד רצה לעשות למען אחרים. לא הופתעתי שהוא עשה את זה, זה פשוט הוא. היינו מתחלקים בהכול ורבים בינינו מי יקבל את הביס האחרון, כל אחד רוצה לוותר לשני".
אברג'יל היה הקטן מבין ארבעה ילדים, בן למשפחה ותיקה ביישוב חרמש שבשומרון. שני אחיו גויסו בצו 8. בן דודו אברהם כהן נרצח במסיבת הטבע בדרום.
ראש מועצת שומרון יוסי דגן ספד לו ואמר: "לא פחדת ולא היססת, נלחמת ונפלת כגיבור עם חבריך לנשק בהגנה על ארצנו ועל עמנו. אתה נצר לעם גיבורים, ממשיכם של דוד המלך ויהשע בן נון". הוא קרא "לשר הביטחון ולרמטכ"ל להעניק לו את העיטור הגבוה ביותר, עיטור הגבורה".