"בניגוד חמור להוראות הפתיחה באש": הכוח שהרג את שלושת החטופים הישראלים בשג'אעיה, יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה, פעל בניגוד להוראות הפתיחה באש, כך עולה מתחקיר ראשוני שערך צה"ל הלילה (בין שישי לשבת) עם כוחות גדוד 17 מביה"ס למ"כים שפועל בשכונה העזתית בימים האחרונים.
על פי התחקיר שהרמטכ"ל הרצי הלוי ליווה באופן אישי, עולה כי קלע בכוח שהיה בתוך מבנה זיהה אתמול סמוך לשעה 10:00, באור יום ובראות טובה, את שלושת החטופים כחשודים, הגם שלא היו חמושים כלל.
הם צעדו ללא חולצה עליהם, ברחובות השכונה, כמה עשרות מטרים מהמבנה בו שהו החיילים. אחד החטופים החזיק דגל לבן ובכל זאת הקלע ירה לעברם אש מדויקת. הוא פגע בשניים מהם באמצעות כוונת הטריג'יקון שלו, שמגדילה פי ארבעה את מה שהעין רואה. חטוף שלישי הספיק לרוץ למבנה סמוך. מיד לאחר הירי הלוחם-קלע צעק "מחבלים". במבנה של הכוח היה גם מפקד הגדוד, קצין בדרגת סגן אלוף, שחדל את הירי כי החליט לצאת להסתערות לעבר המבנה אליו ברח החטוף השלישי, שעדיין היה בחזקת חשוד כמחבל בעיני הכוח.

הכוח בפיקוד המג"ד הגיע למבנה בו הסתתר החשוד-חטוף השלישי, וממרחק של כמה עשרות מטרים שמעו הלוחמים מהמבנה צעקות בעברית "הצילו". למרות זאת, החליט הכוח להסתער לעבר המבנה, לצעוק לאדם שבתוכו לצאת וכאשר הוא יצא מגרם המדרגות, לפחות לוחם אחד בכוח ירה לעברו אש קטלנית מטווח קרוב.
בסך הכל מעריכים בצה"ל ששלושה לוחמים שונים, בשתי פעולות הירי, ירו לעבר שלושת החטופים. דקות בודדות וכמה עשרות מטרים הפרידו בין שני שלבי האירוע. בצה"ל הדגישו כי בשני האירועים הירי בוצע בניגוד לפקודות. הקלע, פעל בניגוד חמור להוראות הפתיחה באש, שאוסרות על החיילים ברצועה לירות לעבר אזרחים לא חמושים או לעבר כאלו שנושאים דגל לבן המסמל כניעה.
הכוח ציין בתחקיר הראשוני כי בתקריות משיכה דומות בשבוע האחרון הם שמעו קריאות "הצילו" גם ממחבלים. אחד החטופים, בעל חזות מערבית, הוא זה שגרם לכוח להבין תוך זמן קצר שמדובר באירוע חריג ויש לבדוק את זהות הגופות.
2 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
החטופים שנהרגו: יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה ז"ל
במרחק של כמה מאות מטרים מזירת האירוע גילו הכוחות לפני מספר ימים מבנה שעל קירותיו החיצוניים יש כתובות גרפיטי SOS באנגלית וכתובות "הצילו" ו"חטופים" בעברית. יחד עם זאת, ביומיים האלו המבנה לא נבדק מחשד שהוא ממולכד מאחר ובקרבתו נמצא מבנה עם מטעני חבלה. כעת, בעקבות התקרית הקשה אתמול, המבנה צפוי להיבדק בקפידה על-ידי גורמי זיהוי פלילי וחבלה של צה"ל כדי לבדוק האם הוא קשור לשלושת החטופים והאם שהו בו לפני שהצליחו לברוח משבי חמאס.
2 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
הפגנות למען שחרור החטופים אחרי היוודע האסון אתמול
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
"כבר במהלך הלילה הופצו לכל הכוחות ברצועה לקחים ראשוניים של האירוע. לא נערכנו ולא הכנו את הכוחות לתרחיש בו חטופים יסתובבו חופשי ברחובות העזתיים", הודה קצין בכיר בצה"ל, "זו טרגדיה נוראית לכולם וכחוט השערה היינו בין הצלחה גדולה לאירוע הקשה שנגרם. מדובר בתרחיש מאוד מורכב ללוחמים, כמעט בלתי אפשרי".
"אני לא חושב שיש פה תקלה ערכית ואנו לא פועלים בצורה שיפוטית כלפי אותם לוחמים – רק לומדים ומהר מהאירוע ודואגים ליישם את הלקחים בכל גזרות הלחימה ברצועה. החיילים המעורבים טופלו ע"י המפקדים מבחינת סיוע נפשי כדי שהגדוד ימשיך במשימותיו. חידדנו לאנשים שאירוע כזה יוכל לקרות להם, והוא ממחיש את הצורך של מפקדים להיות קדימה".