פריז הפכה אתמול (יום ו') לבירה האירופית הראשונה שאוסרת לחלוטין על השכרה של קורקינטים חשמליים, אחרי חמש שנים שבהן אפשרה את השכרתם. הצעד יצא לפועל בעקבות משאל עם שערכה העירייה בחודש אפריל. שיעור ההצבעה במשאל היה נמוך במיוחד ועמד על 7.5% בלבד. יותר מ-103,000 פריזאים - קרוב ל-90% - הצביעו בעד האיסור על השכרת הקורקינטים.
11 צפייה בגלריה
פריז קורקינטים חשמליים
פריז קורקינטים חשמליים
רוכבים על קורקינטים חשמליים בפריז
(צילום: EPA / MOHAMMED BADRA)
כמו בערים אחרות בעולם, גם בפריז רבים משוכרי הקורקינטים רכבו על המדרכות בניגוד לכללים וללא קסדה, חנו במקומות אסורים והשאירו את כלי הרכב בפארקים.
במקרים רבים הרוכבים עברו באור אדום, והסיעו אדם נוסף בניגוד לתקנות. לצד המתנגדים לתופעה, ישנם תושבים שטוענים כי בהשוואה לנסיעה בתחבורה הציבורית בעיר מדובר בפתרון יעיל, מהיר וידודתי לאיכות הסביבה.
11 צפייה בגלריה
צרפת פריז אוסרת להחנות קורקינטים חשמליים על ה מדרכה קורקינט חשמלי
צרפת פריז אוסרת להחנות קורקינטים חשמליים על ה מדרכה קורקינט חשמלי
ראש העיר כינתה את הקוריקנטים השיתופיים "מטרד"
(צילום: AFP)
שלושה בני אדם נהרגו אשתקד בפריז בתאונות שבהן היו מעורבים רוכבי קורקינטים חשמליים, ועוד 459 נפצעו. ביום רביעי, יומיים לפני שהאיסור על השכרת הקורקינטים בפריז נכנס לתוקף, נהרגה ילדה בת 12 שרכבה על קורקינט חשמלי ונפגעה ממכונית ביישוב שסי שבפרברי הבירה הצרפתית.
לפני משאל העם, שהוגדר כ"התייעצות נדירה" של פריז עם תושביה, קראה ראש העיר אן הידלגו להצביע בעד האיסור ואמרה שעבור פריזאים רבים הם מהווים מטרד. היא הבהירה כי התוצאות לא ישפיעו על בעלי קורקינטים פרטיים – שהשימוש בהם בפריז שכיח. "הם לא מהווים בעיה", הבהירה.
11 צפייה בגלריה
פריז משאל עם על השכרת קורקינטים חשמליים
פריז משאל עם על השכרת קורקינטים חשמליים
במשאל העם בחודש אפריל
(צילום: AFP)
בשנת 2018 החלו חברות להשכרת קורקינטים חשמליים לפעול בפריז. ב-2020, בעקבות תלונות, צמצמה פריז את מספר החברות הרשאיות להעניק את השירותים לשלוש בלבד. בהסכם בין העירייה לאותן חברות, שנחתם לשלוש שנים, היא דרשה מהן להגביל את מהירות הקורקינטים ל-20 קמ"ש, והקצתה אזורים מיועדים לחניית קורקינטים.
דויד בליאר, האחראי על אגף התחבורה בעיריית פריז, אמר כי למרות המאמצים של חברות השכרת הקורקינטים לטפל בבעיות "האנרכיה הייתה די בלתי נסבלת. הייתה התקדמות מסוימת, אבל השורה התחתונה עדיין הייתה שלילית".
חברות השכרת הקורקינטים, Lime, Tier ו-Dott, הסירו בהדרגה 15,000 קורקינטים מרחובות פריז. הן מתכננות להעביר אותם לערים אחרות באירופה, ולמקומות אחרים בעולם. לפי סוכנות הידיעות AFP, הקורקינטים של Dott יועברו מפריז לבלגיה - וגם לתל אביב.