3 צפייה בגלריה
האחים מנדלסון
האחים מנדלסון
מוסקט מנדלסון והמכתב מהמורה
(צילום: ירון שרון)
מוסקט מנדלסון, תלמיד כיתה י"ב בתיכון ליאו באק בחיפה, מתח ביקורת היום (שני) על המורה המחנכת שלו אורלי פיקר, שכתבה לו במכתב אישי לרגל סיום לימודיו כי "התאכזבה עמוקות" מתמיכתו במהפכה המשפטית. לאחר שהתלונן בפני מנהל בית הספר ושוחח עם פיקר, היא שלחה למנדלסון מכתב מתוקן - שלטענתו "גרוע לא פחות" מהמכתב המקורי.
במכתבה למנדלסון, פיקר ציינה כי "אני חייבת להתוודות שבחודשים האחרונים התעוררו אצלי כמה סימני שאלה לגביך". היא הרחיבה כי "הדבקות בכתבי קהלת, ההתייחסות ברצינות לתעמולת הכזב בערוץ 14, העמדות הקיצוניות שהתחלת להשמיע, הביקורת הכל כך לא מבוססת כלפי בג"ץ וכלפי נשיא בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' אהרון ברק, מעוררים אצלי אכזבה עמוקה. אני מתקשה לקבל אימוץ של עמדות רדיקליות ולא-סובלניות על ידך. אני כל כך מקווה שתתעמק בעובדות ושתתרחק מהעמדות הלא-סובלניות שאימצת לאחרונה".
3 צפייה בגלריה
התלמיד פנה למנהל: "כך אני צריך לסיים את הלימודים?". כיתה בתיכון ליאו באק, ארכיון
התלמיד פנה למנהל: "כך אני צריך לסיים את הלימודים?". כיתה בתיכון ליאו באק, ארכיון
התלמיד פנה למנהל: "כך אני צריך לסיים את הלימודים?". כיתה בתיכון ליאו באק, ארכיון
מנדלסון סיפר ל-ynet כי פנה בעניין למנהל בית הספר, כמה ימים לאחר שקיבל את המכתב יחד עם תעודת סיום התיכון שלו. "שלחתי אליו את המכתב ושאלתי אותו האם זה מתאר אותי וכך אני צריך לסיים תיכון? הוא פנה למחנכת ובסוף היא חזרה אלי. שוחחתי איתה קרוב לשעה בטלפון. בהתחלה היא לא הבינה על מה המהומה והתעקשה שאי אפשר לעשות עם זה כלום. בסוף היא הייתה מוכנה להתנצל על זה שנפגעתי. היא אמרה שהייתה יכולה לנסח את זה אחרת, אבל שהיא לא מוכנה לוותר על הדעות שלה, ושזו תהיה צביעות לא לנסח את זה בתוכן המכתב".
על המכתב המתוקן אמר מנדלסון כי "היא לא הסירה את הפיסקה, אלא פשוט ניסחה אותה מחדש, ובעיניי באופן גרוע לא פחות. היא כתבה שאני ביקורתי נגד הדמוקרטיה הישראלית, שהיא נדהמה לגלות את השינוי בי. הבהרתי לה שאני לא מרוצה מהשינוי הזה, ושנשתמע ונדבר על זה. על ההודעה הזאת היא לא הגיבה לי במשך שבוע ימים".
היו לכם עימותים במהלך השנה? "בתחילת התיכון הדעות שלי היו שונות. היו יותר שמאלה, אז היא קיבלה אותי לגמרי, אפילו החמיאה לי על דעותיי. בכיתה י"א הלכתי יותר ימינה ובחודשים האחרונים הבעתי תמיכה ברפורמה המשפטית. זה לא מצא חן בעיניה. שיעורי חינוך ואזרחות סבו לפחות 50% מהזמן על הרפורמה והאכזבה האישית שלה והכאב שלה. מונולוגים שלמים של תסכול. אני הגבתי והבעתי תמיכה ברפורמה, והיא זימנה אותי לשיחה אישית בחודש מאי. רצתה להבין את השינוי שעבר עלי ואיך הפכתי לפורום קהלת? לדבריה, מי השפיע עלי? האם בתוכנית שהייתי בה מישהו השפיע עלי לכיוון הזה? בסופו של דבר קיבלתי את מילות הפרידה ממנה במכתב הזה".
במכתב המתוקן כתבה פיקר למנדלסון כי "בשיעורי האזרחות האחרונים התחלת להשמיע עמדות שטרם שמעתי ממך. לראשונה הבנתי שאתה בעצם אוחז בעמדה ביקורתית מאד כלפי הדמוקרטיה הישראלית בכלל וכלפי תפקודו של בג"ץ בפרט. הבנתי גם שאתה תומך ברפורמה שאני מכנה 'מהפכה משפטית'. אין ספק שבנקודה זו אנחנו חלוקים מאד. במקביל לזאת, עוררת מאוד את סקרנותי, והיה לי חשוב להבין על מה נשענת תפיסת העולם שאימצת. להזכירך – לא השארתי זאת ליד המקרה וזימנתי אותך באופן אישי לשיחת סיכום. התחלנו באיין ראנד וסיימנו בכתבי פורום קהלת. כבר בשיחה זו הבעתי בפניך את הסתייגותי הרבה מכתבי הפורום, ויחד עם זאת, המפגש איתך היה מרתק".
3 צפייה בגלריה
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן
"עולמה של המורה צר כעולם המחאה, היא רדודה מהתלמיד שלה". שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן
(צילום: עמית שאבי)
פיקר אמרה בתגובה לביקורת: "אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם. הפסקה המצוטטת היא מתוך מכתב אישי שכתבתי לכל תלמידי כיתתי בתום שלוש השנים שבהן לוויתי אותם הן כמחנכת והן כמורה לאזרחות. משהסתבר לי שהתלמיד נפגע מהפסקה - התקשרתי להתנצל בפניו. לא יכולתי לשאת את המחשבה שהוא נעלב מדברי. הפסקה המדוברת אכן לא ראויה, ולכן שכתבתי אותה".
עוד ציינה פיקר כי "יתר המכתב רצוף במחמאות שהתלמיד בהחלט ראוי להן", והדגישה כי "לא ברור לי למה אחרי שבוע ימים הוא בחר לפנות לתקשורת, מבלי להסביר שגם התנצלתי וגם שכתבתי את הפסקה". המורה הוסיפה: "לצערי, אני מבינה שהוא רצה לפגוע בי, למרות שהיו לי יחסים מעולים במשך שלוש שנים איתו ועם כל הכיתה. אם בכך הוא רצה - הוא הצליח ועוד איך, אך אני זוכה לתגובות חמות מאוד ממאות תלמידי בעבר ובהווה, שמזכירים את גישתי המכבדת והסובלנית. אמשיך לדבוק בשליחותי החינוכית הכל כך חשובה".
שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן אמרה בתגובה כי "על המורה לקבל מכתב פיטורים עוד היום ממשרד החינוך", שכן לדבריה "היא עלבה בתלמיד על מנת לפגוע, וניסתה לשבור את רוחו של אחד הבחורים הצעירים המבריקים שהארץ הזאת הצמיחה". השרה האשימה כי פיקר "רמזה ב'מכתב האביוז'" שכתבה למנדלסון כי "מצבו המנטלי מדאיג", כינתה אותה "בריונית שהתנהלה מול תלמידה באופן סדיסטי", וטענה כי "עולמה של המורה צר כעולם המחאה. מי שמפגינה רוח פשיסטית לא יכולה להיות מורה לאזרחות בישראל הדמוקרטית. היא רדודה מהתלמיד שלה".
ממחוז חיפה של משרד החינוך נמסר כי פיקר היא "מורה ותיקה ומוערכת, אשר בחרה לכתוב בשמה הפרטי מכתבים אישיים לתלמידי כיתתה, בוגרי י"ב. המכתבים לא נכתבו מטעם בית הספר או בשם בית הספר. אחד התלמידים קיבל מכתב שהייתה בו אמירה שאיננה בהתאם לרוח בית הספר, ולאחר שהנושא הובא לידיעת ההנהלה, המורה התנצלה בפני התלמיד ושלחה מכתב חדש מתוקן. המורה תוזמן לשיחה עם הפיקוח הכולל ומנהל בית הספר אודות המקרה".