הצטרפו למשדר הבוקר

"יש שקט מתוח. לכולם ברור שתומכי המשטר ינסו לנקום. מספיק לטייל בדרום תל אביב היום ולראות שאף מתנגד למשטר, או תומך, לא הולך לבד, כולם הולכים רק בקבוצות. גם בעלי העסקים בסכנה, כי הם מזוהים עם אחת משתי הקבוצות וחיים בפחד". כך - יממה אחרי שרחובות דרום תל אביב הפכו לזירת קרב בין מתנגדי המשטר באריתריאה לבין תומכיו - תיאר אתמול דג'ן מנגשה, נציג מבקשי המקלט מאריתריאה, את המצב בקרב הקהילה האריתריאית בישראל.
לדברי מנגשה, מבקשי המקלט יודעים היטב שהשקט השורר כרגע הוא מלאכותי, זמני, סוג של פצצה מתקתקת. התושבים נוקטים באמצעי זהירות, מנסים לצמצם נזקים ומודים שהם חיים בפחד משתק. "עכשיו תהיה קצת רגיעה בגלל הנוכחות של המשטרה, אבל זה עניין של כמה ימים עד שהאלימות תחזור", העריך אתמול.


3 צפייה בגלריה
קיברום טוולדה
קיברום טוולדה
קיברום טוולדה. "כואב לנו שאזרחים ישראלים שלא קשורים לאירוע שילמו מחיר"
3 צפייה בגלריה
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
"התומכים בדיקטטור יתכננו פעולת נקם". המהומות בתל אביב, שלשום
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
"אני לא אופתע אם יפרוץ עוד עימות גדול, הרי אין שלום בינינו. אין אחים, אין בני דודים, אין מדינה. כלום לא מחבר בינינו. זה מגיע גם לתאים המשפחתיים. למשל בן דוד שלי, שהוא תומך בדיקטטור, אני לא מתכוון להגיע לחתונה שלו. ממשלת ישראל צריכה להבין מול מי אנחנו מתמודדים. אמנם אין לנו את הכוח שלהם, אבל גם אין לנו כוונה לוותר - אנחנו נילחם עד שננצח".
קיברום טוולדה, עובד בארגון זכויות אדם ובמוקד לפליטים ומהגרים, סיפר אתמול: "התחושות בקהילה הן בעיקר של חוסר ודאות, חוסר ביטחון ועצב גדול. עצב על ההידרדרות שהמחאה הגיעה אליה. האלימות הקשה. זה לא מייצג את הקהילה שלנו וכואב לנו שאזרחים ישראלים שלא קשורים לאירוע בשום אופן שילמו מחיר; אם זה עסקים שנפגעו למשל. אבל לצערי, זה יכול לקרות שוב".
לדבריו, "התומכים בדיקטטור יתכננו פעולת נקם, יש להם גב כלכלי שהם יכולים לא לעבוד כמה חודשים ובזמן הזה לאמלל את חיי המתנגדים למשטר. זה כבר קרה בעבר, מעקבים הביתה, אלימות קשה, איומים בלתי פוסקים. יש פחד גדול אצל נשים בקהילה וגם אצל המבוגרים בקהילה, אלה שיותר קשה להם להתגונן מפני אלימות. כרגע כולם מקווים שלא נשלם על הסכסוך הזה בחיי אדם".
3 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם מהפגנת האריתראים ברחוב יד חרוצים
הנזק שנגרם מהפגנת האריתראים ברחוב יד חרוצים
"הרבה רוצים לעזוב את תל אביב". העסקים שניזוקו במהומות
(צילום: מוטי קמחי )
עדות לפחד המצמית בקהילה היא גם העובדה שרבים מהם מסרבים להיחשף בשמם. כך למשל מבקש מקלט, אב לארבעה, תיאר אתמול שתומכי המשטר אורבים למתנגדיו סמוך לבתיהם. "המשפחה שלי נמלטה לחיפה", סיפר. "אני נוסע לעבודה וחוזר במונית עד הבית, כדי לא לחטוף מכות".
מבקש מקלט נוסף אמר: "אני שומע שהרבה רוצים לעזוב את תל אביב. למרות שהעבודות שלנו כאן והמשפחות. מי שיגיד שהוא לא פוחד משקר, אבל אני נשאר כאן למרות הפחד. לא נוותר".