היממה הראשונה של המלחמה בדרום אתמול (שבת) הייתה עקובה מדם ומאות רבות של אזרחים נרצחו על ידי ארגון החמאס.

בשעות הראשונות של הלחימה, כאשר במשדרי החדשות זעקו התושבים לעזרה וצה"ל לא נראה בסביבה, קצינים בכירים בצה"ל, בעבר ובהווה, החליטו על דעת עצמם להיכנס לרכב ולדהור דרומה. מלבד אלוף במילואים נועם תיבון, שחילץ את בנו ונכדותיו, גם האלוף המכהן דוד זיני, שגר בישוב קשת בצפון, פעל באופן דומה. הקצין הבכיר, אב ל-11 ילדים וסב לשלושה נכדים, המשמש כמפקד האימונים וההכשרות בצה"ל, חבר בשטח לכוחות המעטים, הסתער יחד עימם והרג מספר מחבלים שחדרו לאזור קיבוץ מפלסים, לפני שהגיעו לישוב. גם תא"ל עופר וינטר, סב לנכדים, נקט באותה דרך ודהר מיישובו בגליל ישירות לזירת הקרב באזור בארי, ויחד עם הלוחמים הצעירים הרג לפחות 11 מחבלים.
3 צפייה בגלריה
אלוף דוד זיני מדבר על חיסול המחבלים בקיבוץ מפלסים
אלוף דוד זיני מדבר על חיסול המחבלים בקיבוץ מפלסים
אלוף דוד זיני מדבר על חיסול המחבלים בקיבוץ מפלסים
(צילום: יואב זיתון)
באותו זמן, אזרחים רבים נוספים שנכחו במסיבת הטבע שהתקיימה סמוך לקיבוץ בארי נאלצו לברוח מאיום הפצמ"רים והטילים ומירי המחבלים שחדרו לשטח המדינה. חלקם הצליחו להימלט, אחרים תפסו מחסה והתחבאו, בחממות נטושות, בתוך שיחים וכל מקום שמצאו. הם שהו שם שעות ארוכות ללא צפי לחילוץ.
מי שהצטרף ועזר לחלץ כמה מהם ברכבו הפרטי היה האלוף במילואים וסגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן. אזרחים פנו אליו לעזרה, והוא נכנס לשטח מספר פעמים, חבר למנותקי הקשר ומילט אותם מהאזור המסוכן. בסך הכול גולן חילץ שישה מבלים ממסיבת הטבע.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהחילוץ
תיעוד מהחילוץ
האלוף במיל' יאיר גולן במהלך החילוץ
(צילום: אביב גאון)
"אני רוצה לכתוב לכם על מלאך במדים, בלי מרכאות, בלי מליצות ובלי סיפורים. למלאך הזה קוראים יאיר גולן. האיש הגיבור הזה הציל את חיי בני וחיי שני חבריו", סיפר רוני גאון, מנהל אגף שפע בעיריית הרצליה. "הם היו במסיבת טבע ועם נפילת הטילים החלו לברוח לכל עבר יחד עם כולם. בסופו של דבר הם מצאו מסתור בתוך שיח ליד מאגר רעים. אני ירדתי מיד לדרום ומחסום משטרתי עצר אותי בצומת משמר הנגב. נתתי לקציני צבא שהיו שם מיקום מדויק של בני וחבריו, אבל במשך שעות אף אחד לא הגיע אליהם ובכל הזמן הזה הייתי בקשר עם בני וחבריו - הם הסתתרו בלי מים ואוכל ושמעו מעליהם רעש יריות ואופנועים. ואז פתאום משום מקום מגיע המלאך למיקום של הבן שלי וחבריו, מתקשר לבני, קורא לו בשמו ואומר לו, 'שלום, מדבר האלוף יאיר גולן, בואו צאו אליי'. הבן שלי מתקשר אליי ואומר לי, 'אבא, האלוף יאיר גולן בא לאסוף אותנו'. ואני פשוט לא מאמין. הייתי בהלם ובסערת רגשות שלא חוויתי מעולם. ועוד הבן שלי אומר לי, 'אבא, הוא יביא אותנו עד אליך' וכך היה. המלאך הזה בא וחילץ אותם מהשטח, פשוט לא ייאמן. אין לי מילים להודות, להוקיר ולהצדיע לך יאיר גולן".
"אמיר בני היה במסיבת הטבע עם חברים, אין לנו מילים במשפחה להודות לאלוף במיל' יאיר גולן. הוא שמע על האירוע המורכב, גייס את כוחותיו ואומץ ליבו הגדול וירד לשטח לחלץ משם גם את בני. אין מילים להודות לו על הדבר המדהים שעשה", סיפר ניר גונטז.
3 צפייה בגלריה
תא"ל רומן גופמן שנפצע קשה בקרבות ב מלחמה
תא"ל רומן גופמן שנפצע קשה בקרבות ב מלחמה
תא"ל רומן גופמן שנפצע קשה בקרבות
(צילום: דובר צה"ל)
גם תת-אלוף רומן גופמן, מהקצינים המוערכים בצה"ל שכיום מפקד על מרכז האימונים הלאומי בצאלים, לשעבר מפקד אוגדת הגולן ומח"ט 7, קפץ מביתו שבאשדוד דרומה בשבת בבוקר, עם קבלת הדיווחים הראשוניים על המתקפה בדרום. גופמן נתקל במחבלים בעוטף, ניהל עימם קרב והרג חלק מהם - אך נפצע באורח קשה. מצבו כעת יציב לאחר שעבר מספר ניתוחים. הוא הקצין הבכיר ביותר שנפגע עד כה במלחמה.
פורסם לראשונה: 20:51, 08.10.23