צה"ל פרסם הבוקר (שלישי) את תחקיר נפילתו של לוחם אגוז, רב-סמל דוד יהודה יצחק, שנהרג במהלך מבצע "בית וגן" במחנה הפליטים ג'נין, וממנו עולה כי הוא נפגע מאש צה"ל "בעקבות זיהוי שגוי". בעקבות המקרה הוחלט על "נקיטת צעדים פיקודיים ברמת החטיבה". בנוסף, למפקד הפלוגה נרשמה הערה פיקודית, מפקד הצוות והסמל הודחו מתפקידם ומפקד צוות נוסף שהשתחרר לא יפקד על הצוות במילואים לפרק זמן מוגבל.
לפי התחקיר, שהוצג בתחילת השבוע לרמטכ"ל הרצי הלוי, הירי בוצע בשלב יציאת הכוחות ממחנה הפליטים ובזמן חילופי אש בין הכוחות לחמושים. "כוח שזיהה דמות חשודה ותנועות חשודות באחד המבנים ירה לעברה, ודוד יהודה יצחק נהרג כתוצאה מהירי בעקבות זיהוי שגוי", נכתב בתחקיר, שמסקנותיו העלו פערים באופן הערכת מיקומי הכוחות במהלך היציאה ממחנה הפליטים.
1 צפייה בגלריה
רב-סמל דוד יהודה יצחק ז"ל, הלוחם שנהרג בג'נין
רב-סמל דוד יהודה יצחק ז"ל, הלוחם שנהרג בג'נין
נהרג מירי צה"ל, בעת יציאת הכוחות ממחנה הפליטים
(צילום: AP ,Majdi Mohammed)
הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר ואמר כי "מדובר באירוע קשה ומצער, בו איבדנו לוחם צה"ל במהלך פעילות מבצעית תחת אש. יחידת אגוז, יחד עם יחידות הקומנדו, פעלו במחנה הפליטים ג'נין באופן אמיץ וראוי להערכה, והביאו להצלחות מבצעיות ולהרחבת חופש הפעולה של צה"ל. לצד זאת, נלמד את הלקחים הנדרשים, ונטמיע אותם ביחידות צה"ל הלוחמות".
התחקיר הוצג למשפחתו של הלוחם. קרוביו של רב-סמל יצחק בן ה-23 סיפרו לאחר נפילתו על אדם צנוע ושקט, שבמשך שנים השקיע את מרצו וזמנו בחניכה של ילדים עם צרכים מיוחדים בבית אל - גם בזמנים שבהם חזר מהצבא הביתה.
בשעתו דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, ציין כי בצבא מתכוונים ללמוד ולתחקר את האירוע. "זה אזור מבצעי מורכב מאוד", הוא אמר יממה לאחר נפילתו. "יחידת אגוז פעלה באופן משמעותי מאוד במבצע הזה, בלב מחנה הפליטים. במהלך סיום המבצע, בניתוק המגע של הכוחות, לצערי דוד זכרונו לברכה נפגע מירי. אנחנו מתחקרים את האירוע הזה. לצד המבצע המוצלח, שילמנו במחיר כבד".
מבצע "בית וגן" הסתיים רשמית בלילה שבין 4 ל-5 ביולי אז יצאו כלל כוחות הביטחון ממחנה הפליטים ומהעיר ג'נין.