2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בחיפה גזר אתמול (יום רביעי) 30 שנות מאסר בפועל על ראמה יחיא (45) מהכפר שייח דנון שבגליל המערבי, שהורשע ברצח בכוונת תחילה של חוסיין מחאמיד (19) מהכפר ערב אל עראמשה שעל גבול הלבנון באוגוסט 2019. בנוסף נגזרו עליו שנת מאסר נוספת על תנאי ופיצוי כספי בסך 258 אלף שקלים להורי המנוח.
הרקע למעשה היה סכסוך שהתגלע בין משפחתו של המנוח חוסיין מחאמיד לבין משפחת נער בן 16 מהכפר שייח דנון. משפחת הנרצח חשדה כי בן ה-16 מנהל קשר עם ארוסתו של אחיו של מחאמיד. התובע, עורך דין ענאם גאנם מפרקליטות מחוז חיפה, ציין כי הנער ובני משפחתו סברו שמחאמיד מתנכל אליו ומנסה לפגוע בו. מנגד, בני משפחתו של מחאמיד חשדו כי הנער הוא זה שמאיים עליהם.
ב-12 באוגוסט 2019 התקיים מפגש בין הנרצח מחאמיד לקטין בכפר אבו סנאן. מחאמיד שנהג ברכבו ראה ברכב אחר את הנער. אביו של הנער שנסע אחריהם, הבחין במפגש והתקשר לאביו של מחאמיד, ולאחר מכן דיווח למשטרה על כך שמחאמיד ניסה לחסום את דרכו אל בנו הקטין וקילל אותו.
על רקע אותו סכסוך, פנתה משפחת הקטין לראמה יחיא, וביקשה ממנו להתערב. יחיא יצר קשר עם אביו של מחאמיד וניסה לפשר בין הצדדים ולהשלים ביניהם. בהמשך, בעת שהנער נסע עם יחיא במכוניתו של האחרון, הם פגשו במחאמיד שהיה במכונית בצומת כברי. בין הצדדים התפתחו חילופי דברים, לפני שהנער יצא ממכוניתו של יחיא וחבט בידו במכוניתו של מחאמיד.
מיד לאחר מכן ביקשו הנער ויחיא ממחאמיד ומשני הנוסעים שהיו עמו לנסוע אחריהם לתחנת דלק שנמצאת בכניסה לקיבוץ בית העמק, אך מחאמיד לא נענה להם, עקף את מכוניתו של יחיא והמשיך בנסיעה לכיוון כפר יאסיף. יחיא והקטין נסעו בעקבותיו. בשל עומסי תנועה בכביש, האט מחאמיד את מהירות נסיעתו, אז יצאו יחיא והנער מהמכונית ורצו לכיוון מכוניתו של מחאמיד.
הנער ריסס גז מדמיע לתוך הרכב, ואילו יחיא שהיה חמוש בסכין הגיע לכיוון דלת הנהג שם ישב מחאמיד. האחרון יצא החוצה, ובמהלך עימות שהתפתח במקום דקר יחיא את מחאמיד חמש דקירות בבית החזה, במותן שמאל, בגב, בבטן ובאמה שמאלית. כשהבחין הנוסע שישב במכונית במתרחש, הוא יצא החוצה וניסה להרחיק את יחיא ממחאמיד, אז פגע בו יחיא באמצעות הסכין וגרם לו חתך בכף ידו השמאלית. במהלך העימות נפגע גם יחיא.
2 צפייה בגלריה
סכין
סכין
"עבירת רצח באמצעות סכין היא מהחמורות בספר החוקים". אילוסטרציה
(צילום: שאטרסטוק)
כתוצאה מהדקירות התמוטט מחאמיד ופונה למרכז הרפואי לגליל, שם נקבע מותו כעבור 40 דקות ולאחר פעולות החייאה שבוצעו בו. יחיא והנער נמלטו ונעצרו בהמשך בידי חוקרי החידה המרכזית במחוז חוף.
לאחר סיום פרשת התביעה, הגיעו באי כוח הצדדים להסדר טיעון על פיו הודה יחיא בכתב אישום מתוקן שהוגש נגדו עוד בטרם נשמעה עדותו. הצדדים לא הגיעו להסכמה באשר לעונש, והפרקליטות הודיעה כי היא מבקשת לגזור על הנאשם מאסר עולם.
"הנאשם היה מעורב בעבירת רצח באמצעות סכין, עבירה שהיא מהחמורות בספר החוקים", כתבו בגזר הדין השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבום. "מדובר במי שהגיע לזירת האירוע על מנת להתעמת עם המנוח, שהתעקש לעקוב אחריו במשך 10 דקות, וחרף ההזדמנויות שהיו לו להתנתק ממנו בחר לעצור את רכבו ולצאת ממנו בריצה ביחד עם הקטין כשהוא אוחז בידו את הסכין, שבאמצעותו דקר את המנוח חמש דקירות בפלג גופו העליון, באופן שצבר הנסיבות מלמד על הנחישות שהייתה לו לגרום למותו של המנוח", לדברי השופטים.
השופטים הוסיפו, כי גם התנהגות הנאשם לאחר הרצח, בריחתו מהמקום ושאר הפעולות שנקט זמן קצר לאחר מכן על מנת לטשטש את מעורבותו ולהימלט, מלמדות על קור רוחו ועל הזלזול בחיי האדם שאותו המית.