צוות השרים המיוחד שהתכנס הבוקר (ראשון) לבחינת הטיפול במסתננים שהפרו את החוק והתפרעו אתמול בתל אביב, החליט לקדם מעצרים של חשודים במסלול מנהלי - שמאפשר מעצר ברף נמוך של ראיות באמצעות חוק משמורת על מסתננים, שלא היה בשימוש בשנים האחרונות. מלבד זאת, הוחלט שהממשלה תבחן ביטול אשרות עבודה למי ששוהה בארץ שלא כחוק.
לפי שעה, בידי המשטרה כ-50 עצורים שיובאו היום לדיונים בהארכת מעצרם. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקש שהמשטרה תביא מפרי סדר נוספים כדי לעצור אותם במסלול דומה. שר המשפטים יריב לוין, שר החוץ אלי כהן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הפנים משה ארבל לקח גם הם חלק בדיון - לצד פרקליט המדינה עמית איסמן, המפכ"ל קובי שבתאי, ראש המל"ל צחי הנגבי ואישים נוספים.
6 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
מתנגדי משטר בכחול, תומכים באדום. הפרות הסדר בתל אביב, אתמול
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)

ההחלטה על מעצרים מנהליים התקבלה בהסכמת משרד הפנים והפרקליטות. בדיון סוכם גם לקדם את "חוק יסוד: כניסה הגירה ומעמד בישראל" - שקידם ח"כ שמחה רוטמן בכנסת הקודמת - שיסדיר את מדיניות ישראל בנוגע להגירה ולכניסה אליה, לצד הסדרת המעמד של תושבים ואזרחים בישראל. המטרה העיקרית, עם זאת, תהיה להתמודד עם ההגירה הבלתי-חוקית מכיוון מדינות אפריקה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הדיון: "נשארה בעיה רצינית עם המסתננים הבלתי חוקיים בדרום תל אביב ובמקומות אחרים, אבל מה שקרה אתמול היה חציית קו אדום. זו התפרעות, זו שפיכות דמים, אלו פרעות שאנחנו לא יכולים לקבל. לכן, הדבר הראשון שאני עושה הוא לאחל החלמה לשוטרים שנפצעו במהלך הניסיונות להחזיר את הסדר. אנחנו מבקשים צעדים חזקים נגד המתפרעים, כולל גירוש מידי של אלה שנטלו חלק בזה. אני מתקשה להבין מדוע תהיה לנו בעיה עם אלה שמכריזים שהם בעצמם תומכי המשטר, ולכן הם בוודאי לא יכולים לטעון טענת פליטות".
6 צפייה בגלריה
ראש בהממשלה בנימין נתניהו בועדת שרים לענייני מסתננים
ראש בהממשלה בנימין נתניהו בועדת שרים לענייני מסתננים
נתניהו בדיון, וההתפרעויות
( צילום: חיים צח / לע"מ, EPA/ATEF SAFADI)
לדברי נתניהו, "אני מבקש גם שהפורום הזה יכין תכנית שלמה ומעודכנת להוצאתם של כל שאר המסתננים הבלתי חוקיים ממדינת ישראל, וזו התכלית של ההתכנסות הזאת היום". הוא הוסיף כי "ההסתננות הבלתי חוקית המסיבית לישראל מאפריקה, היוותה איום ממשי על עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. את האיום הזה בלמנו על ידי בניית הגדר, שהייתה כרוכה בהתגברות על התנגדות של מערכת הביטחון ויריבים פוליטיים.
"כשבלמנו אותה, עצרנו את ההסתננות לחלוטין, ואני גאה על כך שהממשלות בראשותי עשו את זה. נשארה בעיה של אלה שכבר נכנסו לפני השלמת הגדר, מדובר בכמה עשרות אלפים של מסתננים בלתי חוקיים שנכנסו לארץ. אנחנו הוצאנו 12 אלף מהם מרצון, באמצעות תמריצים וצעדים שונים. רצינו יותר, הצענו שורה של צעדים, לרבות הפיקדון לאחרונה, ולצערי כולם נדחו על ידי בג"ץ", אמר.
6 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים בדרום תל אביב
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים בדרום תל אביב
מתנגדי משטר אריתראים בדרום תל אביב, אתמול
(צילום: נדב אבס)
6 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
(צילום: AP /Ohad Zwigenberg)
עוד הוסיף נתניהו כי "דבר אחד שלא הצענו, וטוב שלא הצענו אותו, זה מתווה האו"ם. מתווה האו"ם היה מאזרח 16 אלף מסתננים בלתי חוקיים, והיה יוצר תמריץ אדיר למאות אלפי, אם לא מיליוני אפריקנים שהיו מסתערים שוב על מדינת ישראל, ולכן זה פתרון גרוע. מי שמציע את זה, מציע דבר שיחזיר את הבעיה לקדמותה".
בארגון סיוע לפליטים (א.ס.ף) הגיבו לדברי ראש הממשלה, ומסרו כי "תמים מי שהופתע מבליל הצהרות הפופוליזם שיצא מהקבינט, ושציפה לאמירות אחרות. המשרד לביטחון לאומי והמשטרה, למרות שידעו על האירוע המתוכנן ועל פוטנציאל ההתקלחות שבו, בחרו במודע לא להישמע לאזהרות ולהעלים מהן עין, ונראה שרק חיכו לגפרור שיצית את מסע ההסתה הפרוע נגד קהילת מבקשי המקלט והפליטים האריתראים בישראל.
"במציאות מתוקנת, ראוי היה שמסקנות קובעי המדיניות מאירוע טעון שכזה יהיו לנסות להבין איך קרה שבלב שכונת מגורים עומדים עשרות שוטרים ויורים בנשק חי באנשים? איך קרה שמשטרת ישראל הופתעה מהאירוע למרות כל ההתראות שקדמו מצד הקהילה האריתראית? במקום זה, הממשלה מציעה שימוש בפרקטיקות אנטי-דמוקרטיות כמו מעצרים מנהליים, בכך היא סוללת את הדרך לפגיעה אנושה נוספת בזכויות האדם שלהם, ומנסה להכשיר את דעת הקהל ליוזמות חקיקה נוספות שירעו את מצבם כאן ויביאו הלכה למעשה לרדיפה והתנכלות שיטתית".
6 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הנזקים אחרי ההתפרעויות האלימות
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
6 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
פצוע בגינת לוינסקי
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)

מנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו, שהשתתף גם הוא בדיון, אמר כי התקציב ל'יחידה ליציאה מרצון' מומש במלואו השנה, וכי יותר מ-2,000 מסתננים עזבו את ישראל במסגרת התוכנית. לדבריו, כ-30 מיליון שקלים חסרים בתקציב כדי להגביר את הפעילות. השר יצחק וסרלאוף הגיב לדברים והודיע כי ייתן את הכסף מתקציב המשרד לנגב, הגליל והחוסן הלאומי - במטרה לשקם את השכונות שנפגעו מאוכלוסיית המסתננים.
רוטמן, שמקדם את חוק יסוד: הגירה, אמר כי "אירועי השבת האחרונה רק חיזקו את הצורך בקידום מהיר של הפתרונות להרחקת המסתננים מישראל. לצערנו כל צעדי ממשלות ישראל לדורותיהם והחוקים שקודמו על ידי הכנסת נפסלו על ידי בג"ץ. אני קורא לכל הסיעות הציוניות בכנסת שזהותה היהודית והדמוקרטית של מדינת ישראל חשובה להן להצטרף ולתמוך בהצעה".
מהומות מבקשי המקלט מאריתריאה, שפרצו אתמול ברחוב יד חרוצים בתל אביב, הובילו לפציעתם של לפחות 135 בני אדם, בהם 15 במצב קשה. אחרי שעות ארוכות של כאוס ברחובות בדרום העיר, הודיעה המשטרה כי השקט חזר לאזור. בתיעוד מההתפרעויות נראו מבקשי מקלט מסתובבים עם מקלות בידיהם בחיפושים אחר תומכי המשטר האריתריאי, בעודם משליכים אבנים. לפי המשטרה, הם אחזו אלות וסכינים, ובגינת לוינסקי נדקרו כמה מתומכי המשטר. שוטרים תועדו מסתובבים עם נשקים שלופים ברחובות והשליכו רימוני הלם בהמוניהם.