תמר הירדני, מורת דרך בת 48 מירושלים, ואמה (65) נפלו קורבן לעוקץ בבודפשט, שבמהלכו שני פקחים ברכבת התחתית היכו אותן באגרוף. לדבריה, במהלך העימות אחד הפקחים אף ביצע תנועות אנטישמיות: "הוא עשה תנועה של אף ארוך ואמר לנו - לכו לישראל".
המקרה אירע ביום חמישי האחרון. השתיים נסעו כמה תחנות בתוך בירת הונגריה וכאשר יצאו מאחת מתחנות הרכבת התחתית עצרו אותן שני אנשים שהציגו את עצמם כפקחים של הרכבת וביקשו לבדוק את הכרטיסים. הפקחים טענו שהכרטיסים לא תקפים כי השתיים יצאו מחוץ למרכז בודפשט.
2 צפייה בגלריה
האם ובתה בתחנת המשטרה
האם ובתה בתחנת המשטרה
תמר הירדני ואמה בבודפשט
(באדיבות תמר הירדני)
"אמי מכירה היטב את בודפשט והתפתח ויכוח כשהיא אומרת להם שזה לא נכון", סיפרה תמר. "מהר מאוד הבנו שהם ניסו לעקוץ אותנו. הם לקחו את הדרכונים כדי לתת קנס. הם עצרו עוד תיירים שירדו מהרכבת וטענו את אותה טענה נגד כולם. אנחנו לא הסכמנו לשלם".
הפקחים נעמדו לדבריה בפינה שבה אין תיעוד של מצלמות במעגל סגור. "הם דרשו שנשלם 250 שקל קנס ואפילו הציעו שאם נשלם במזומן יעשו לנו הנחה, חצי מחיר. זה היה נורא מפחיד. החלטנו להתקשר למשטרה ואמרנו לפקחים שהמשטרה בדרך. בינתיים הם המשיכו לעקוץ עוד תיירים. בשלב הזה התחלנו לצלם, אבל אז הפקחים התנפלו עלינו. אחד מהם דחף אותי על הרצפה וניסה לגנוב את המצלמה. השני נתן אגרוף לאמא שלי שצילמה, אישה בת 65 עם תעודת נכה".
אחרי דקות ארוכות של עימות הבינו הפקחים שהמשטרה ההונגרית באמת בדרך, ורצו לסיים את האירוע. הם רשמו דוח והחזירו אותו לנשים ביחד עם הדרכונים, ומבלי שהן שילמו אגורה. "בשלב הזה החלטתי שאני לא מתכוונת לוותר, ואז האירוע שהתחיל כעוקץ הפך לאנטישמי. הם כמובן ידעו שאנחנו ישראליות בגלל הדרכונים. אחד הפקחים אמר לנו: אתם יהודים, לכו לישראל, ועשה תנועה של אף ארוך, תנועה אנטישמית מגונה. אנשים שעמדו שם היו מבוהלים. שתי תיירות אמריקניות שראו את זה ביקשו לשלם ורק לברוח", משחזרת תמר. הישראליות אגב קראו לכל התיירים שהיו במצב דומה לא לשלם והזהירו אותם שזה עוקץ. הפקחים גם סירבו להציג תעודה על אף שמדובר בחברה ממשלתית.
2 צפייה בגלריה
"בתחנת המשטרה בבודפשט היו מגעילים כלפינו"
"בתחנת המשטרה בבודפשט היו מגעילים כלפינו"
"בתחנת המשטרה בבודפשט היו מגעילים כלפינו"
(צילום: EPA)
בסופו של דבר המשטרה הגיעה למקום ולקחה גם את הישראליות וגם את שני הפקחים לבירור בתחנת המשטרה. "הגשנו תלונה על תקיפה - עובד ממשלה נהג כלפינו באנטישמיות ובאלימות. אבל לתדהמתנו המשטרה, על אף שהודתה בסוף שזו הונאה ולא הייתה שום בעיה עם הכרטיס, סירבה לנקוט נגדם בצעדים".
שתי הישראליות הזעיקו לעזרה את נציגי הקהילה היהודית בהונגריה, שאחד מראשיה אף הגיע לתחנת המשטרה וסייע להן. החקירה התעכבה שעות ארוכות עד הגעת מתורגמן. "הם היו מגעילים, הושיבו אותנו 8 שעות במסדרון, לא הציעו אפילו כוס מים. לא רחוק מאיתנו ישבו הפקחים. שתי נשים שהותקפו פיזית ואנטישמית מושבות ליד התוקפים בלי אזיקים ללא השגחה", אמרה תמר על היחס מהמשטרה. "היינו בהלם. ואז התחילו לייבש אותנו. היה ברור שהם רוצים שנבטל את התביעה. הם משכו זמן. זה לקח נצח".
"הם למעשה כלאו אותנו בתחנה ואמרו שאנו לא יכולות לצאת כי יש נוהל שהמתלונן חייב להישאר בתחנה כל עוד חוקרים את החשודים", הוסיפה תמר. "המדהים הוא ששני הפקחים סירבו להשיב לחוקרים ואמרו שהם לא רוצים להגיד כלום. ראינו אותם הולכים להנאתם. זה פשוט טיוח. שאלנו את מפקח המשטרה אם אנחנו צריכות לשלם את הדוח והוא אמר: מה פתאום, זאת הונאה, אתן לא צריכות לשלם כלום. מפקח המשטרה אמר לי שהוא מקווה שאני מרגישה טוב. עניתי לו שאני לא מרגישה טוב לא כתיירת ולא כיהודייה ושאני לא אחזור לבודפשט. אבל זה לא היה אכפת לו".