1 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
השר יואב קיש
(צילום: רפי קוץ)
עשרה ימים. עוד עשרה ימים נותרו ל-1 בספטמבר, ונראה ששנת הלימודים בתיכונים לא תיפתח כסדרה. שנת הלימודים הקודמת לא הסתיימה כסדרה. תלמידי החטיבה העליונה לא קיבלו תעודות, ציוני גמר או מסיבות סיום. גם לא בי"ב.
26 שנים, מאז 1997, מכהן רן ארז בתפקידו כיו"ר ארגון המורים העל-יסודיים (אף שיצא לפנסיה שנה קודם לכן), והוא זוכה לתשלום נכבד מקרן הפנסיה של ארגון המורים. עוד הוא מקבל שכר גבוה על תפקידו כיו"ר ארגון המורים, ועד לפני שנים אחדות, לימד בבית ספר באשדוד חינוך גופני 15-10 שעות שבועיות, שגם הן זיכו אותו בשכר. שכרו הכולל של ארז בן ה-78 גבוה אפוא בעשרות אחוזים משכר ממוצע של מורה.
ארגון המורים הוא "אגודה עות'מאנית". אגודות עות'מאניות פועלות על פי חוק מיושן מ-1909 שאינו מחייב אותן כלל בשקיפות וגם לא במינהל תקין. אמנם על פי תקנות חדשות חלה עליהן חובת שקיפות, פרסום נתונים כספיים וכו', אך המבנה הארגוני מאפשר לארז לעשות בארגון כבתוך שלו, וגם למנוע ממי שניסו במהלך השנים להתמודד מולו על תפקיד היו"ר. שיא השיאים היה כאשר במהלך יום הבחירות ב-2018, לאחר שזכה ב-64% מקולות המצביעים, תיקן את התקנון והוריד את הסף הנדרש ל-60%, מכיוון שכמועמד המכהן מעבר לשתי קדנציות רצופות היה זקוק ל-66%.
בשנה האחרונה הוביל ארז עיצומים במערכת החינוך, לטענתו בשל סחבת וחוסר התקדמות במו"מ. הוא גם הציע למורים למצוא לעצמם עבודה נוספת. בזה אין חדש. דומני שלא היה שר או שרה, שלא זכו לטעום את נחת איומיו של ארז. השנה ייתכן שיש ממש בטענותיו של ארז. נראה ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' כה מרוצה מהמצב הכלכלי, עד שהוא עסוק יותר בתוספת ענק למערכת החינוך הדתי, ומערכת החינוך הממלכתי כלל אינה מעניינת אותו ואינו מקיים דיונים רציניים בעניינה, מה גם שדרישותיו של ארז כרוכות בסכומי עתק, כמיליארד וחצי שקל.
ושר החינוך? ובכן, טייס הקרב יואב קיש, שתמך בכלל בגדעון סער בפריימריז מול בנימין נתניהו, מבין היטב את משמעות ההפיכה המשטרית שמנסים לבצע כאן ואת תוצאותיה, אבל צריך, כך נראה, להוכיח את נאמנותו לנתניהו ולמשפחתו, להוכיח שהוא יותר. יותר ממירי רגב, יותר מגלית דיסטל אטבריאן. פשוט יותר. והחינוך? יחכה. כשבועיים לפני האיום הממשי על פתיחת שנת הלימודים, בשעה שחסרים אלפי מורים, שר החינוך - שהמנכ"ל שמינה, חברו הקרוב, התפטר - טס לחופשה משפחתית בת שבוע במלדיביים.
לימור לבנתלימור לבנתצילום: יובל חן
לשפשף את העיניים ולא להאמין. חמש שנים כיהנתי כשרת חינוך. גם אם אדלג על הקמפיין האישי וחסר התקדים שניהל נגדי רן ארז, תמיד נפתחו שנות הלימוד במועד. מעולם לא העליתי על דעתי לצאת לחופשה באוגוסט. מעבר לאיומים ולמו"מ, יש הרבה נושאים לסגור. אני משוכנעת שאף לא שר חינוך אחד, חוץ מהטייס קיש שראשו בעננים, היה מעלה זאת על דעתו. ושמעתי את הבכי והנהי. "שמונה חודשים לא היה לי יום חופש". רחמים.
אז בהיעדר השר, ביטל בג"ץ החלטה הזויה של משרד החינוך לקצר את שעת הלימודים האחרונה של יום הלימודים במסגרות לילדים על הרצף האוטיסטי. איזה מזל שיש בג"ץ. איזה מזל שבראש ההרכב ישב כבוד השופט יצחק עמית. בלעדיהם, הארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום.
  • לימור לבנת כיהנה כשרת החינוך מטעם הליכוד
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 00:00, 22.08.23