2 צפייה בגלריה
תכנית הרכבת הקלה לפי התכנון של פנחס רוטנברג
תכנית הרכבת הקלה לפי התכנון של פנחס רוטנברג
(צילום: ארכיון חברת החשמל)
עד כה, נהוג היה לספר שראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר הבטיחה רכבת קלה בזמן כהונתה, כדוגמה לזמן הרב שלקח עד שנבנתה הרכבת הקלה בתל אביב. אלא שמסתבר שכבר 50 שנה קודם לכן, בשנת 1921, תוכננה רכבת קלה בישראל.
2 צפייה בגלריה
yk13566323
yk13566323
פנחס רוטנברג תכנן מסילת רכבת קלה בגוש דן בשנת 1921
(צילום: ארכיון חברת החשמל)
סיפורה של הרכבת הקלה בתל אביב מתחיל, לפי מסמכים חדשים שנמצאו בארכיון חברת החשמל, בספטמבר 1921. פנחס רוטנברג קיבל זיכיון להקמת תחנת כוח בנחל עוג'ה, הלוא הוא הירקון. לצד התחנה, שפעולתה הייתה אמורה להתבסס על תנועת מי הנהר, רוטנברג קיבל גם זיכיון להקמת רכבת קלה חשמלית, שתופעל מהחשמל בתחנה.
שרטוט נדיר שהתגלה בימים אלה בארכיון חברת החשמל, מגלה שרוטנברג תכנן מסילה - עוד לפני שממשלת בריטניה אישרה את הקמתה של הרכבת. הדמיון בין המסלול שתכנן רוטנברג לבין מסלול הקו האדום דומה להפליא: הוא מתחיל בפתח תקווה במזרח, ומשם נע מערבה לאורך הדרך המוכרת לנו כיום כציר ז'בוטינסקי (אז לא היה שם אפילו כביש), עוברת דרך רמת גן ובני ברק שטרם הוקמו, ומשם לתל אביב וליפו.
לא ברור מאיזו סיבה לא נבנתה אותה רכבת קלה, אך בשנים 1925-1924 היה ניסיון נוסף לסלול אותה, כבר אז משיקולים של מניעת צפיפות והוזלת קרקעות. גם ניסיון זה הוקפא, והוא הצטרף לרשימה הארוכה של ניסיונות לא מוצלחים להשתית רכבת קלה בגוש דן: רשימה שנגמרה בשבוע שעבר.
פורסם לראשונה: 00:00, 28.08.23