לנו, הסעודים, תמיד מציק לשמוע ישראלים ששואלים אותנו מתי נצטרף כבר להסכמי אברהם. כך אומרים אנשי ממשל סעודים, שאירחו לראשונה משלחת של 12 אנשי עסקים ישראלים בכנס בנושא סייבר שהתקיים השבוע בדמאם, בירת הנפט של המפרץ, העיר השלישית בגודלה במדינה הממוקמת במפרץ הפרסי, או הערבי כפי שמכנים אותו כאן.
4 צפייה בגלריה
yk13584208
yk13584208
"משהו קורה בקשר בין ירושלים לריאד". מתוך הכנס בדמאם
(צילום: הנריקה צימרמן)
ב-2019 העיר והאזור הותקפו על ידי טילים ומל"טים ששוגרו מתימן על ידי החות'ים הפרו-איראנים, מטווח של 1,000 ק"מ. זאת הסיבה שבגללה בין השאר הסעודים מגלים עניין רב בטכנולוגיות הגנה בפני התקפות.
במפגש עם אנשי העסקים הישראלים שהוזמנו במיוחד לכנס הממשלתי בנושא סייבר, המקומיים העבירו מסר לירושלים: "עם כל הכבוד לאיחוד האמירויות ולבחריין, סעודיה הגדולה היא משהו אחר: שומרת הערים מכה ומדינה, הקדושות עבור כמעט שני מיליארד מוסלמים. נורמליזציה איתנו, אם תגיע, תהיה אירוע בסדר גודל שונה לחלוטין. שלום יעניק לגיטימציה לקשר רשמי בין ישראל למדינות ערביות ומוסלמיות נוספות המשקיפות כרגע מהצד".
4 צפייה בגלריה
yk13584207
yk13584207
ד"ר נירית אופיר
(צילום: הנריקה צימרמן)

סטארט-אפ ריג'ן

במאי האחרון הוזמנה המזרחנית ד"ר נירית אופיר להרצות בכנס בנושא ביטחון במזרח התיכון שהתקיים בריאד. האירוע היה גלוי, מול קהל מרחבי המזרח התיכון, כולל נציגי לבנון, תימן ועיראק. המשתתפים גילו סקרנות רבה, שאלו את ד"ר אופיר אינספור שאלות. "אפילו הסכימו להחליף איתי כרטיסי ביקור", נזכרת המזרחנית, שמסתובבת זה עשור במסגרת עבודתה באזור המפרץ.
ההפתעה הגדולה באמת הייתה כשאנשי ממשל סעודים פנו אל ד"ר אופיר והציעו לה לעמוד בראש משלחת עסקית שתגיע לכנס בדמאם. אנשי העסקים נכנסו עם דרכונים זרים, אבל השתתפו בכנס בזיהוי מוחלט כישראלים, יחד עם כ-300 אורחים, כולל נציגי חברות ענק כמו עראמקו הסעודית או חברות נפט וגז אחרות ממדינות המפרץ.
4 צפייה בגלריה
גרפיטי של המלך סלמאן ו מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה ב ריאד
גרפיטי של המלך סלמאן ו מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה ב ריאד
מציצים מכל עבר. המלך סלמאן ובנו מוחמד
(צילום: רויטרס)
חברות סייבר ישראליות הציגו בסעודיה טכנולוגיות חדשניות. אנשיהן התקבלו בחום לרוב, אף על פי שאחדים התעלמו בהפגנתיות מהנוכחות הישראלית או דרשו דיסקרטיות. "יש לנו דרך ארוכה עדיין, אבל אין ספק שמשהו קורה בקשר בין ירושלים לריאד", אומרת ד"ר אופיר.
במהלך הכנס נציגי החברות הישראליות הוזמנו לפגישות פרטיות על ידי חברות מהעולם הערבי ומהמפרץ בפרט. בלטו עראמקו, משרד האנרגיה וחברת החשמל של ערב-הסעודית ומשרד הגז והנפט של בחריין.
"השיחות שהתפתחו היו מרתקות וגלשו מהנושא המקצועי", טען בפניי אחד הנציגים של חברה ידועה מישראל, "שוחחנו על השינוי שהחברה הסעודית עוברת בנושאים כמו מעמד האישה, ואפילו על ליגת הכדורגל שלהם ששואפת להפוך לאחת הטובות בעולם".
מוחמד, נציג העיר העתידנית ניאום בכנס, אמר ש"שלא במקרה החליטו לבנות אותה 350 ק"מ מהגבול עם ישראל. בונים עליכם. אבל דברים צריכים לקרות, למשל בנושא הפלסטיני, כדי שנתקדם"
חברה ישראלית שהשתתפה באירוע מציעה חידוש בתחום של זיהוי פנים. לפי הטכנולוגיה שפיתחו, מספיק לצלם 30% מהפנים כדי לזהות אדם, או אפילו להשתמש בתמונות מלפני 50 שנה, כשהיה ילד. כפי שמגדיר זאת מהנדס מדובאי, אמבר דלווי, המייצג את OOSTO במפרץ: "במדינות שהן למעשה מדינות אויב של ישראל, מעריכים מאוד את הטכנולוגיות שלכם. אין להן שום בושה להשתמש בהן".
סגן נשיא החברה הישראלית, ודים אלוני, מוסיף: "לחברות ישראליות יש טכנולוגיות מדהימות שהשוק הסעודי צריך. המשלחת שלנו יכולה לקדם את השלום האזורי ואת הקשר הכלכלי בין המדינות".
נאדה אל-מושין, צעירה סעודית שלמדה בארה"ב, אומרת ש"אתם כל כך גאים שהפכתם לסטארט-אפ ניישן, אולי ביחד נוכל לבנות סטארט-אפ ריג'ן. יש לכם הרבה מה להציע".
"מדובר בהזדמנות בלתי רגילה וללא תקדים ליצירת קשר עם גורמים סעודים בתקופה קריטית, בתהליך בניית הקשר בין מדינת ישראל לבין הממלכה הנפתחת", טוען פרנק מלול, מנכ"ל קבוצת i24news, המשדרת מישראל ונצפית במדינות המפרץ. "זאת הזדמנות היסטורית, כי מתגלה כאן בדמאם מול עינינו קשר שמצביע על מזרח תיכון חדש. הסעודים מגלים בשיחות פנים אל פנים איתנו שיש להם עמנו יותר קרבה מפערים".

הנפט החדש

תמונתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן מציצה מכל פינה אפשרית ברחובות הערים הסעודיות, לעיתים יחד עם אביו הקשיש והחולה, המלך סלמאן. בכנס בדמאם משתתפים גם נציגים של פרויקט הדגל בחזון 2030 של MBS, אדריכל השינוי העובר על המדינה, שעשוי להפוך בקרוב למלך לשנים רבות.
"ניאום היא היהלום שבכתר של סעודיה החדשה", הסביר מוחמד, נציג העיר החדשה המשתתף בכנס. במסגרת הפרויקט ניאום שואפת להפוך לעיר העתיד: ידידותית לסביבה, ללא כבישים, מכוניות ופליטות גז. התקציב המוערך לבנייתה הוא מעל טריליון דולר. בניאום ניתן יהיה להגיע לכל מקום ברכבות מהירות תוך 20 דקות ויהיו בה גם מוניות מעופפות. הנציגים של ניאום פנו לחברות הישראליות ושאלו על טכנולוגיות העשויות לסייע להם בעיר העתידנית.
4 צפייה בגלריה
הדמיה של העיר העתידנית ניאום שאמורה להיבנות על גדת הים האדום בסעודיה
הדמיה של העיר העתידנית ניאום שאמורה להיבנות על גדת הים האדום בסעודיה
הדמיה של ניאום. בתוכנית גם מוניות מעופפות
(צילום: Neom)
מוחמד, נציג ניאום, חיפש ישראלים בהפסקת הקפה כדי לשוחח במסדרון. הוא הודה: "סעודיה היא מדינה ענקית. לא במקרה ההנהגה שלנו החליטה לבנות את ניאום במרחק 350 ק"מ מהגבול עם ישראל. אנחנו בונים עליכם. יחד עם זאת, יש דברים שצריכים לקרות, למשל בנושא הפלסטיני, כדי שנתקדם. זה יהיה טוב לכולנו".
הסעודים משקיעים רבות בתיירות ומקילים הרבה יותר מאשר בעבר בכניסה למדינה. אזרחי מדינות מסוימות, למשל מהאיחוד האירופי, יכולים להשיג ויזה תוך מספר דקות באופן מקוון. בדמאם טוענים שלמעשה התיירות היא "הנפט החדש".
אחת העובדות במלון שבו התקיים הכנס, אישה בשם הסה, ראתה את הדרכון הפורטוגלי שלי והעירה לי בקריצה: "אתה פורטוגלי מתל אביב, נכון? אחד החלומות שלי הוא לבקר בתל אביב ולהתפלל בירושלים במסגד אל אקצא". אחרי שאמרה לי "ברוך הבא", הסה סיכמה: "יש שני כוחות שמובילים פה את השינוי: נשים שמצטרפות לשוק העבודה ובעיקר 70% מהאוכלוסייה שהיא מתחת לגיל 30".
פורסם לראשונה: 00:00, 08.09.23