3 צפייה בגלריה
צעדת המתים של החברה העברית במחאה על הפשיעה
צעדת המתים של החברה העברית במחאה על הפשיעה
אלפים מחו בחיפה לפני כשבועיים בשל האלימות הגואה בחברה הערבית
(צילום: נחום סגל)
מתחילת השנה נרצחו בחברה הערבית 175 איש - והאחרון ברשימה הבלתי נגמרת נורה למוות אמש ליד עכו, שעות לאחר ניסיון חיסול בחיפה - אך רק 15 מקרי רצח פוענחו. מאות אנשים נפגעו באירועי ירי שונים, ורבים נוספים סובלים מאיומים קשים על חייהם. למרות כל אלו, המדינה לא עושה כמעט דבר כדי לטפל בפשיעה הנוראה הפוגעת באינספור אנשים בחברה הערבית.
בעקבות המצב הקשה יש מי שהחליטו לברוח לחו"ל, אך רוב המשפחות שנסעו הן חפות מפשע. כמה אנשים ששוחחו עם ynet אמרו: "בגלל שקרובי משפחה מסוכסכים עם ארגוני פשיעה ומחפשים אותם ללא הצלחה, אנחנו הקרובים נמצאים בסכנה".

3 צפייה בגלריה
אירוע אלימות בעכו
אירוע אלימות בעכו
זירת הרצח ליד עכו
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
תושב ואדי ערה, שעזב לא זמן, סיפר כי הוא "נשוי ואבא לילדים. יצאתי יחד עם המשפחה להתגורר בטורקיה בגלל איומים על חיי. קרוב משפחה שלי מסוכסך עם כנופיית פשע, והיא החלה לחפש גם אותי. ספגתי איומים וקללות, היו מתקשרים אליי ואומרים 'הסוף שלך ושל בני משפחתך בקרוב'. לכן עזבנו את העבודה ואת הארץ. היום אנחנו נמצאים בחו"ל, בראש שקט".
אישה אחרת מהצפון ציינה כי "ביישוב שלנו נרצחו עשרות אנשים במהלך השנים וזה מאוד מפחיד. היינו שומעים שחפים מפשע נרצחו בדם קר, ואנשים שלא מעורבים בסכסוכים איבדו את חייהם. השנה הייתה קשה מבחינת מספר הנרצחים וכל הזמן חיים בפחד אדיר והילדים בוכים וחוששים אפילו לצאת לקנות לחם". לדבריה, "לפני כמה חודשים שכנעתי את בעלי שנצא לחיות בחו"ל, והוא השתכנע. היום אני ובעלי והילדים מתגוררים במקום שקט בטורקיה. לפחות כאן מרגישים ביטחון אישי. המשטרה מטפלת בכל דבר קטן, לא כמו משטרת ישראל. זאת החלטה קשה אבל לא נשאר לנו פתרון".
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח במטע הזיתים סמוך לאבו סנאן
זירת הרצח במטע הזיתים סמוך לאבו סנאן
זירת הרצח הכפול במטע הזיתים סמוך לאבו סנאן, לפני כשבוע
(צילום: אביהו שפירא)
היו גם אחרים שהיגרו אחרי שכבר חוו אלימות. "רצחו את בן משפחתי בלי שהיה לו קשר בסכסוך", סיפר תושב המשולש. "חיפשו יעד ולא מצאו אותו, והוא נרצח בדרך. אני אדם חף מפשע ועובד במשרה טובה ויפה. אני מרוויח יפה ורק לפני כמה שנים התחתנתי. הכול היה טוב ויפה, אבל הפשיעה לא השאירה לנו שמחת חיים. מה הטעם בחיים שבהם אני לא יכול לשבת בחצר הבית או לצאת בצורה חופשית מהבית בלי להיות בסכנה".
גם בלוד היו רבים שבחרו לעזוב, בין אם לחו"ל, או אפילו לצפון הארץ - אך מעטים רצו להתייחס לכך. "עדיף לי שקט ולא להתערב" אמרו חלקם. המשפחות שעזבו את העיר והמדינה התגוררו בין היתר בשכונת פרדס שניר בלוד, ובסמוך לאחת מהן, התגוררו שתי משפחות שמסוכסכות ביניהן ויורות ללא הרף אחת על השנייה. לפי מה שסיפרו תושבים בלוד, אחת המשפחות באה בטענה כי אותה משפחה שלישית "תפסה צד" בסכסוך. מכאן, החלה מסכת איומים כלפי המשפחות, שנגמרה בהגירה.
חלק ממי שהשתקעו בחו"ל מרוצים מהמצב: "אנחנו קיבלנו איומים על חיינו בגלל שהיו דורשים מאיתנו לשלם פרוטקשן. המשכנו לשלם במשך חצי שנה, והפסקנו בגלל ההפסדים. הפושעים התחילו לאיים ולירות, אז החלטנו לברוח לחו"ל. לצערי אנחנו לא יכולים לחשוף את המקום שבו אנחנו נמצאים, אבל היום אנחנו במצב יותר טוב. אפילו פתחנו מסעדה קטנה. חיים בראש שקט, ורחוקים מכל הפשיעה ששולטת במדינה שלמה".
אך לא הכל ורוד, ולצד המשפחות שעזבו את הארץ, גם חלק מהפושעים יצאו לחו"ל בשל סכנה על חייהם, וחלקם אף ממשיכים לנסות לפגוע. רק לפני כמה חודשים נרצח תושב עכו בדובאי והמשטרה שם עצרה שמונה חשודים תושבי הצפון על רקע סכסוך פלילי.
כמה מהפושעים שנמלטו מהארץ מתגוררים בטורקיה, ומידי פעם מפרסמים משם סרטונים של איומים ברצח לקורבנותיהם. גורם בארגון פשיעה ציין כי "ישנם פושעים שמעורבים בירי ועדיין משוחררים, כי המשטרה לא גילתה מי ירה. ברגע שירגישו שהם התגלו, הם לא יישארו דקה בארץ. הרוב נמצאים בטורקיה ודובאי".
פורסם לראשונה: 00:00, 11.09.23