3 צפייה בגלריה
yk13726225
yk13726225
מנהרת הענק סמוך למעבר ארז. כולם ידעו
(צילום: אריאל שליט, אי־פי)
קיומה של מנהרת הטרור הגדולה ביותר ברצועת עזה סמוך למעבר ארז, שהמידע לגביה הותר לפרסום בתחילת השבוע, היה ידוע ומוכר לדרגים הבכירים בישראל במשך ארבע שנים. אלא שהדרג המדיני החליט שלא לפתוח בהתקפה לחיסול מערך המנהרות הענק ברצועת עזה, ובכללן גם מנהרת הענק שבנה חמאס לאורך כמה שנים.
במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני ביום שני האחרון, פנה השר דוד אמסלם לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ושאל אותו כיצד הופתענו ממנהרת הטרור הגדולה של חמאס. השרה מירי רגב שאלה אף היא: "מה השמחה בכלל לחשוף מנהרה של חמאס? מה קרה בזמן שישנו? יש סרט כזה 'בזמן שישנתם'", אמרה בציניות.
הכותרת
איך חמאס מימן את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר?
25:12
הרמטכ"ל לא אהב את הטון של רגב והשיב, מבלי לפרט: "אני לא ישנתי. לא הופתענו, ולא כל דבר צריך להגיד". ואכן, גורמים פוליטיים בכירים, שהיו שותפים לדיונים ביטחוניים בשנים האחרונות, העידו שלאורך השנים האחרונות עסקו בהרחבה בבניית תשתית המנהרות של חמאס, אולם בדרג המדיני הבכיר הוחלט שלא לסכל את בנייתן של מנהרות הענק.
"היו דיונים ארוכים ורבים על מנהרות הטרור של חמאס בוועדות החוץ והביטחון ובוועדות המשנה של הוועדה, אולם ההבנה הייתה שהממשלה לא רוצה להתעסק בזה", אמר חבר לשעבר בוועדת החוץ והביטחון, שהיה מעורב בדיונים הפנימיים בנושא.
3 צפייה בגלריה
דודי אמסלם מירי רגב
דודי אמסלם מירי רגב
"מה קרה בזמן שישנו?". השרים אמסלם ורגב
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב  עם מפקדי ולוחמי אוגדה 99 ברצועת עזה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב  עם מפקדי ולוחמי אוגדה 99 ברצועת עזה
הרמטכ"ל הלוי. לא אהב את הטון של השרים
(צילום: דובר צה"ל )
לדבריו, "היו שאלות למה לא מסכלים את מנהרות הטרור, למה לא תוקפים, ולמה מסכימים להגיע בכל פעם מחדש להפסקת אש כשחמאס רצה - אבל הדרג המדיני הבכיר השיב ב'שקט ייענה בשקט', או בניסיון להגיע להסכם הודנא ארוך שנים מול חמאס. כל הזמן אמרו לנו שרוצים שקט. אף אחד לא ענה על שאלה אחת שעלתה כל פעם מחדש: אם חמאס כל הזמן מתעצם, מתחמש ובונה מנהרות טרור - למה בדיוק הוא עושה את זה? זה היה חלק מהקונספציה".
אחד מחברי הוועדה לשעבר סיפר שהיו דיונים ושהוצג מידע לגבי מנהרות טרור גדולות שבנה חמאס, אך הוא אינו יכול לדעת אם מדובר באותה מנהרת ענק שנחשפה השבוע. אלא שגורם מדיני, שבדק בימים האחרונים את הנושא מול גורמים ביטחוניים, אישר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי המידע הספציפי על מנהרת הענק שנחשפה בצפון הרצועה אכן היה בידי ישראל זה ארבע שנים.
ריפרש
עזה של מטה: אתגר המנהרות של צה"ל / עם פרופ' קובי מיכאל
29:49
במערכת הביטחון הדפו את הטענות שלפיהן הוסתר דבר קיום מנהרת הענק ההתקפית ליד מושב נתיב העשרה ובסיס ארז מהדרג המדיני. בצה"ל אמרו שמיקום המנהרה היה ידוע לצבא לאורך שנים אך לא התוואי המדויק שלה, ולכן תקיפתה בשנים האחרונות לא פגעה בה. עוד העריכו בצה"ל כי יש עוד עשרות מנהרות כאלה, סמוכות גדר, שטרם התגלו.
גורמי ביטחון הוסיפו כי מפת האיומים מרצועת עזה הוצגה תדיר לדרג המדיני - כלומר לשר הביטחון ולראש הממשלה - והם אלה שבחרו איזה מידע יועבר לידיעת שרי הקבינט. "כל סקירת הערכת מצב לראש הממשלה או לשר הביטחון שנערכה בפיקוד הדרום או באוגדת עזה נפתחה בעדכון על כל האיומים המתפתחים ובהם מנהרות ההתקרבות הללו", אמרו. "המידע על המנהרה הזו הועבר בשנים האחרונות לראש הממשלה ולשר הביטחון". עם זאת, גורם מדיני בכיר טוען כי המידע "לא הגיע לידיעתו של שר הביטחון הנוכחי".
פורסם לראשונה: 00:00, 21.12.23