אסיפת הורים
פורנו, סקס והודעות מיניות בגיל ההתבגרות: לגיטימי להתנשק בגיל עשר? #37
48:18

"תראי איזה קטע הזוי", האחיינית שלי בת ה-18 שולחת לי וואטסאפ באמצע היום, עם סמיילי מחייך. כשאני שולחת לה סימן שאלה היא מוסיפה: "איזה מישהו הציע לי להיות 'שוגר דדי'". מה?", אני המומה.
בתגובה היא שולחת לי צילום מסך מהאינסטגרם, שבו כתוב שחור על גבי לבן, באנגלית: "היי, נעים להכיר. אהבתי את תמונת הפרופיל שלך, ורציתי להציע לך להיות ה'שוגר דדי' שלך בתמורה לתשלום של 7,000 דולר בשבוע. אשמח אם תחזירי לי הודעה". אני מסתכלת על המסך ומרגישה את החרדה מטפסת לי במעלה הגרון. אני מיד מתקשרת אליה, ורק כשהיא אומרת לי שוב ושוב שהיא חסמה אותו, אני מצליחה להירגע.
3 צפייה בגלריה
שוגר
שוגר
ההצעה: להיות שוגר דדי
(מתוך אינסטגרם)
קראו עוד:
בלילה אני נזכרת בזה, ומחליטה להבין לעומק מה בדיוק קרה פה. בהמשך השבוע אני חוקרת ומגלה שבנות ישראליות נוספות קיבלו הודעות כאלו, חלקן סטודנטיות, חלקן צעירות יותר. ההודעות עצמן, יש לציין, נראות דומות: בכולן יש תמונת פרופיל של גבר מבוגר מחייך, על פניו נראה אמיתי לגמרי. כל הודעה מתחילה במחמאה כובשת, ממשיכה ב"נעים להכיר" שמנוסח בשיא הנימוס, ואז מגיעה הצעה לתשלום שבועי זה או אחר.
אני לא תמימה, אני יודעת שעניין ה"שוגר דדי" קיים כמעט מאז ומעולם. הסיפור של גברים מבוגרים ועשירים שמחפשים בנות צעירות שיתלוו אליהם, וישמשו להם בנות זוג לעת מצוא, הוא לא חדש. זה גם לא סוד שיש צעירות, חלקן גם נשים שמוכרות לכולנו, שנכנסות לעסקה הזאת בעיניים פקוחות. חלקן אמנם מדברות פה ושם על אהבה או על זוגיות, אבל על פניו נראה שככה נוח להן, והן נמצאות עם אותו אדם תמורת כסף, הנאות החיים, והגשמת חלומות כלכליים.
3 צפייה בגלריה
שוגר
שוגר
(מתוך אינסטגרם)
אבל לעומתן, יש כאלו שנכנסות לקשר הזה בתמימות רבה. להן אין הבנה מוקדמת של המשמעויות, כיצד ייראו חייהן ביום-יום, ואלו מחירים הן ישלמו על הזוגיות הזאת. מהר מאוד הן מוצאות את עצמן במערכת יחסים של יחסי כוחות לא שוויוניים, שבה הן אולי יכולות להגשים חלומות - אבל לא תמיד אלה החלומות שלהן. ביחסים האלה ברור לכולם מי מחזיק במושכות, ומי עושה הכול כדי לרצות. אז אם הכול כל כך ברור, למה אני בכל זאת מזועזעת?
אני חושבת שהזעזוע שלי נובע בעיקר מתחושת "הקלות הבלתי נסבלת של הקיום", והדרך שבה הסיפור הזה עלה מדרגה, והפך לקל ולנגיש מדי. כבר לא מדובר בגבר מבוגר שפוגש אישה באיזה מקום, ומנסה להתחיל איתה (או להפך, אישה צעירה שפוגשת גבר ומנסה לכרכר סביבו), אלא בדבר נפוץ וזמין כל כך. הרשת הופכת למרחב פרוץ שבו אותו מבוגר תר אחר בנות, ממש כמו צייד שמחפש את טרפו. בציד הזה אין ספק שהעסקה הכלכלית היא הפרס הגדול, לכן זו מונחת מיד על השולחן.
"הן מוצאות את עצמן במערכת יחסים של יחסי כוחות לא שוויוניים, שבה הן אולי יכולות להגשים חלומות - אבל לא תמיד אלה החלומות שלהן. ביחסים האלה ברור לכולם מי מחזיק במושכות, ומי עושה הכול כדי לרצות"
עכשיו דמיינו לעצמכם סטודנטית או נערה צעירה, שסובלת מקשיים כלכליים, או פשוט נערה נורמטיבית שרוצה לקנות בגדים וסתם לעשות חיים בחופש הגדול. האם אנחנו בטוחים שהיא תחסום אותו, או שאולי היא דווקא תיענה להצעה? מה הסיכוי שנערה בת 14 או 15 תבין במה באמת מדובר? ומה הסיכוי שהיא בכלל תספר על זה להורים שלה?
מחקר שפורסם לאחרונה בבריטניה מצא שאחד מכל שלושה סטודנטים מוכן לקיים יחסים עם "שוגר דדי" (או "שוגר מאמא") בתמורה למימון הלימודים. בסקר שבו השתתפו 920 צעירים, יותר מ-50 אחוז מהם ענו שהם היו מוכנים לפחות חלק מהזמן לנהל מערכת יחסים מסוימת עם "שוגר דדי", וכ-31% אמרו שהיו מקיימים יחסי מין עם מישהו שהם נמשכים אליו תמורת מימון הלימודים.
גם סטודנטים בארה"ב העידו על עצמם שהם חוששים מלקיחת הלוואות, עד כדי כך שהם מעדיפים לפנות לאתרי "שוגר דדי", ולממן בעזרתם את הלימודים. ובואו נאמר שהקורונה לא תרמה לתופעה, אלא יצרה מצב שבו יותר ויותר צעירים נותרו ללא עבודה ופרנסה.
"דמיינו סטודנטית או נערה צעירה שסובלת מקשיים כלכליים, או פשוט נערה נורמטיבית שרוצה לקנות בגדים וסתם לעשות חיים בחופשה. האם אנחנו בטוחים שהיא תחסום אותו? מה הסיכוי שנערה בת 14 או 15 תבין במה מדובר?"
ומעבר לכך, קיימת אפשרות סבירה שבכלל מדובר בהונאה. לאחרונה זה קרה באנגליה: צעירות העבירו מספרי חשבון בנק , פרטים אישיים להעברת תשלום, ובמקרים מסוימים גם העבירו תשלום מסוים בעצמן. מיותר להגיד שכל תשלום לא הגיע. ולא קשה להבין כיצד מרגישה נערה שמגלה שבעצם "עבדו עליה" לאורך הדרך.
3 צפייה בגלריה
שוגר
שוגר
(מתוך אינסטגרם)

הורים, דברו עם הילדים

לא משנה אם מדובר בהצעה אמיתית או בתרמית מטורפת, הרי שהתפקיד שלנו הוא להגן על הילדים שלנו, במיוחד עכשיו, בחופש הגדול, כשהם נמצאים מול המסכים כל כך הרבה שעות. למרות הרצון שלנו להגן עליהם, ולהגיד לעצמנו - "לי זה לא יקרה", חשוב לדבר עם הילדים על הנושא. בשיחה הזאת כדאי לשמוע מה דעתם, לשאול אם הם נתקלו במקרה כזה, וכיצד הם היו פועלים. זה גם הזמן להסביר להם את מה שאמרו לנו שוב ושוב, ש"אין מתנות חינם", שמי שפונה אליך בהצעה כזאת - תמיד רוצה משהו, ולא תמיד מדובר רק במה שהוא כותב.
זה הזמן גם להזכיר לילדים את כללי הגלישה הבטוחה ברשת: לסגור את החשבון לפרטי, לא למסור פרטים אישיים כמו מספר חשבון בנק, כתובת, טלפון וכדומה, לא לדבר עם זרים, בטח לא כאלה שמציעים להם כל מיני הצעות הזויות ולא סבירות, לבדוק את תמונות הפרופיל ופרטי המשתמש שוב ושוב, ולא להסס לחסום. והכי חשוב: להרגיע את עצמנו, לנשום, ולתת להם לרגיש ביטחון כדי שהם יידעו שלא משנה מה יקרה - אנחנו פה בשבילם.
נירית צוק היא אימא לשלושה ילדים, מומחית למחקר תרבות הילד והנוער ומנכ"לית פורטל "עשר פלוס"