יומיים אחרי שהתחילה המלחמה, שירה לביא-ששון בת ה-22 מפתח תקווה זיהתה בעיה מרכזית שנדרש למצוא לה פתרון בדחיפות – בייביסיטר. הורים רבים נקראו למילואים ומשפחות שלמות ששגרת חייהן השתנתה בן-רגע נזקקות לסיוע בטיפול בילדים שנותרו פתאום ללא מסגרת.
היוזמה התחילה בקבוצת וואטסאפ קטנה, עם מספר מתנדבים ומתנדבות למשימת בייביסיטר עבור מקרים בודדים. הימים חלפו, הביקוש מצד ההורים גדל, ובמקביל גדל גם מספר המתנדבים והמתנדבות שרצו לקחת חלק. כך הפכה היוזמה הזעירה ל"חמ"ל בייביסיטר": מאגר שמונה כיום כ-1,300 מתנדבים ומתנדבות בכל הארץ שנותנים מענה מיידי לבייביסיטר ללא עלות עבור 30-40 משפחות מדי יום. בנוסף לקבוצה המרכזית הפועלת, יש קבוצות אזוריות שמונות כ-1,500 מתנדבים ומתנדבות נוספים שפעילים גם הם.
4 צפייה בגלריה
חמ"ל בייביסיטר
חמ"ל בייביסיטר
מענה מיידי. בייביסיטר
(צילום: חמ"ל בייביסיטר)
למאמץ הקמת ותפעול החמ"ל הצטרפו שי יעקובוביץ', בת 24 מבאר שבע, מורה לפיתוח קול ורכזת חינוך מיוחד ופדגוגיה בקונסרבטוריון בעיר, ושקד אייזמן, בת 23 מבאר שבע גם כן, סטודנטית למדעי המוח. לכולן יחד - נשים צעירות שלא הכירו קודם לכן - הייתה מטרה ברורה והיא לעזור באופן מיידי לכמה שיותר הורים כמה שיותר מהר.
"ראיתי שכל הזמן מגיעות בקשות לסידור עבור הילדים, בהתחלה זיהיתי בעיקר בקשות מצד עובדים חיוניים כמו רופאים או מתושבים שפונו מהעוטף", מספרת שירה. "אחר כך הגיעו בקשות גם ממפונים שהם לא בקו ראשון לרצועה, כמו שדרות ואשקלון, שנקלעו לסיטואציה ולא היה להם פתרון. מלבד המענה המיידי לשמירה על הילדים, הבנו גם את הצורך לאפשר להורים להתאוורר קצת, לצבור כוחות להמשך", מוסיפה שי.

אז איך זה עובד?

אם אתם מעוניינים להצטרף כמתנדב/ת במיזם – עליכם לענות על שאלון שבו ממלאים פרטים אישיים (שם מלא, גיל, אזור מגורים) והרחבה על הניסיון בתור בייביסיטר, תפקידי הוראה וחינוך. בנוסף, על המתנדב לציין על אילו טווחי גילים הוא יכול לשמור, ואם הוא בעל הכשרה לשמור על ילדים בעלי צרכים מיוחדים או בעלי מוגבלויות.
המתנדבים והמתנדבות במיזם מצטרפים לקבוצת וואטסאפ שבה נשלחות הפניות שמגיעות מצד ההורים. המתנדב או המתנדבת שיכולים להיענות לבקשה - מגיבים להודעה וככה נוצר החיבור.
"מלבד המקרים הפרטניים, יצרנו גם הרבה שיתופי פעולה בין קבוצות עירוניות לבין תושבים בעיר מסוימת בצורה יעילה, כמו קבוצת מתנדבות ייעודית ברעננה, שבה הקשרים שנוצרו הם ישירות בין המשפחות לבין המתנדבים", מספרת שקד. בנוסף, שי מספרת על עמותות שונות, דוגמת "כנפיים של קרמבו", "אוטי", "לב אחד", אחים לנשק", תומכים מהבית", "בונות אלטרנטיבה", "העוגן למשפחות המילואים", "לב אחד" ועוד - שפנו אליהן בבקשה להיעזר במאגר שלהן ולהעביר לטיפולן פניות של הורים הזקוקים לסיוע.
4 צפייה בגלריה
חמ"ל בייביסיטר
חמ"ל בייביסיטר
''את כל הפידבקים הטובים אנחנו מעבירות למתנדבים ולמתנדבות''. חמ"ל בייביסיטר
(צילום: חמ"ל בייביסיטר)
"בשבוע האחרון אנחנו מזהות עלייה בכמות הפניות, זו תוצאה של החשיפה הגבוהה למיזם וגם הצורך של עוד קבוצות באוכלוסייה להשתמש בעזרה שאנחנו נותנות", אומרת שירה. "אם בהתחלה זיהינו יותר פניות של משפחות ילדים עם צרכים מיוחדים, עכשיו אני מזהה שהפניות שמגיעות הן בעיקר מצד הורים שחייבים לחזור לשגרת עבודה ולא יכולים יותר להישאר בבית לשמור על הילדים", מוסיפה שקד.
יש מקרים בולטים שאתן זוכרות? שירה: "יצא לי לדבר עם משפחות של חטופים, שהצלחנו להעניק להם סיוע מיידי. בנוסף, סיפור שזכור לי הוא של זוג הורים חירשים מדימונה, לזוג תאומות בנות שנתיים וחצי עם צרכים מיוחדים. האתגר היה למצוא בייביסיטר זמין שיגיע לאזור הזה, שגם יודע את שפת הסימנים. בזכות חיפוש זריז ויעיל ורצון טוב של כולם להצטרף למאמץ – נמצאה בייביסיטר מתאימה שהגיעה באותו היום".
שקד: "יצא לי לטפל בהמון פניות של אימהות יחידניות. בשבועיים הראשונים פנתה אלינו מרכזת במקלט לנפגעות מין ואלימות. היא נזקקה למענה עבור העובדות במרכז, כדי שיוכלו להגיע לעבודה החשובה שלהן. הצלחנו לגייס מתנדבות וממש להקים גן ילדים, למגוון גילים, שיאפשר לנשים העובדות במקלט להמשיך להגיע לעבודה".
4 צפייה בגלריה
חמ"ל בייביסיטר
חמ"ל בייביסיטר
המון פניות של אימהות חד הוריות. תגובות למיזם
(צילום: חמ"ל בייביסיטר)
שי: "בתחילת המלחמה מנהל גן מקסים פנה אליי והציע להתנדב יחד עם כל הצוות בגן שלו. הם הצטרפו למיזם וענו לקריאות של הורים שנזקקו לעזרה. אלה אנשים מופלאים שמוכנים לתת מעצמם כל הזמן".
שירה: "אתמול טיפלתי במקרה של קצינת נפגעים שהתמוטטה והובהלה לבית החולים. כדי שבעלה יוכל להיות איתה במהלך הטיפול והשיקום, איתרנו מתנדבת שתגיע לשמור על הילדים שלהם. ההורים מרגישים בנוח לפנות אלינו. הם יודעים שאנחנו נמצא עבורם את המענה הטוב ביותר ונעשה את החיבור. גם במקרים מורכבים, חודש אחרי שהתחלנו את הפעילות, יש היענות מדהימה".
גם הן עצמן מתמודדות ברמה האישית עם מציאות מורכבת. "בני דוד שלי, האחים ישי ונועם סלוטקי ז"ל, נהרגו במלחמה. כששמעו על חדירת המחבלים והקרבות בעוטף עזה – הם עלו על מדים והצטרפו לכוחות בקרב בקיבוץ עלומים", משתפת שקד. "הייתי חובשת קרבית בצבא, שירתי יחד עם רוני גונן. היא נחטפה מהמסיבה ברעים ואני מקפידה להגיע למשפחה כמה שאני יכולה בשביל לחזק אותם", משתפת שירה.
4 צפייה בגלריה
חמ"ל בייביסיטר
חמ"ל בייביסיטר
''אנשים מופלאים שמוכנים לתת מעצמם''. חמ"ל בייביסיטר
(צילום: חמ"ל בייביסיטר)
בימים אלה הן שלושתן עדיין ממשיכות לחשוב איך להתפתח, ובהתאם לכך הן הפיצו שאלון להורים שנעזרו במיזם, ולקבוצת המתנדבים והמתנדבות, כדי להבין האם יש דברים לשיפור ולייעול. "אחד הרעיונות שעלו להתייעלות היה לחלק את החמ"לים לאזורים לפי פריסה ארצית. המטרה היא שיהיה קל ומהיר יותר לצוות עבור הורה עזרה מיידית", מספרת שירה.
"הפעילות של המיזם חיברה בינינו והיא מחזקת גם אותנו. הידיעה שאנחנו מצליחות לתרום ולעזור לכל כך הרבה אנשים, והתגובות שאנחנו מקבלות, מוכיחות לנו שאנחנו עושות משהו טוב", הן מסכמות. "את כל הפידבקים הטובים שאנחנו מקבלות - אנחנו מקפידות להעביר למתנדבים ולמתנדבות. לדרבן אותם להמשיך בעבודה ולתת להם מוטיבציה".
כל מי שמעוניין להצטרף להתנדב במיזם – אם בתור בייביסיטר ואם בסיוע הטכני לתפעול המאגר - מוזמן לפנות באמצעות: חשבון האינסטגרם של החמ"ל, או דרך קבוצת הוואטסאפ