תשלום שוחד, קניית הצבעות, טיוח של בדיקות סמים, מאות אלפי דולרים במזומן עבור נסיעה אחת מאלבניה להונגריה, ולמעלה מעשרה מיליון דולר שפשוט נעלמו להם מחשבון בנק בשווייץ. זו פרשת השחיתות שעימה מתמודדת כיום ההתאחדות הבינלאומית להרמת משקולות (IWF). היא נמשכה לאורך עשרות שנים תחת הנהגתו של הנשיא לשעבר וחבר הוועד האולימפי הבינלאומי, ד"ר תמאש איאן מהונגריה.
מי שפוצץ את הסיפור הוא ריצ'רד מקלארן, שהוביל חקירה עצמאית בענף. אם השם נשמע לכם מוכר, מדובר באותו פרופסור למשפטים מקנדה, שממצאי צוות חקירה בראשותו הובילו ביולי 2016 להשעיית רוסיה מכל תחרויות האתלטיקה הבינלאומיות (לרבות האולימפיאדה בריו), בגלל שימוש בחומרים ממריצים אסורים.
4 צפייה בגלריה
תמאש איאן
תמאש איאן
תמאש איאן בריו 2016
(צילום: AP)
הדוח בן 121 העמודים שהגיש על התאחדות המשקולות היה מקיף ונוקב לא פחות, ובו כונתה התנהלותו של איאן כ"עריצות המזומנים". בחקירה נמצא כי המקורות העיקריים למזומנים הללו היו קנסות על שימוש בסמים, ששולמו לנשיא ההתאחדות באופן אישי, ומשיכות סכומי כסף גדולים מחשבונותיה, שבוצעו בדרך כלל לפני תחרויות גדולות או קונגרסים שקיימה.
"מצאתי ארגון שהיה כפוף קרוב לחצי מאה לשלטון יחיד, שהכתיב באמצעות מנגנוני בקרה שונים את כל מה שהתרחש", אמר מקלארן בתדריך זום לעיתונאים. "מצאנו כשלים ושחיתות מערכתית ברמה הגבוהה ביותר. האובססיה של איאן לשליטה הטמיעה בהתאחדות תרבות של פחד, ומנעה כל אפשרות לניהול ענף ספורט תוסס וחזק".
את הרישומים הכספיים של התאחדות המשקולות הבינלאומית תיאר מקלארן כ"בלבול של נתונים מעוותים, בגלל אי־רישום מדויק של הוצאות והכנסות מזומנים, וחשיפת חשבונות בנק נסתרים של ד"ר איאן". הוא ציין כי "אי־אפשר לקבוע איזה חלק מההוצאות היה לגיטימי", אך צוות החקירות העצמאי קבע כי סכום של 10.4 מיליון דולר הוצא ללא הסבר.
4 צפייה בגלריה
ריצ'רד מקלארן
ריצ'רד מקלארן
ריצ'רד מקלארן. בודק איפה הכסף
(צילום: AP)

מאלבניה להונגריה ב־100 אלף דולר

אז לאן נעלם הכסף? בחקירה נמצא כי חלקו שימש ל"רכישת קולות" בבחירות לנשיאות ההתאחדות הבינלאומית ולחברי הוועדה הבכירה שלה, בשני הקמפיינים האחרונים (2013 ו־2017). סכום השוחד שניתן לכל אחת מההתאחדויות שהשתתפו בהצבעה נע בין 5,000 ל־30 אלף דולר.
אחד העדים החסויים בפרשה סיפר לחוקרים כי העסקן ההונגרי הבכיר הציב אולטימטום ליו"ר איגוד הרמת המשקולות באלבניה, שאם לא ישלם קנס של 100 אלף דולר בגין עבירות סימום, נבחרתו תושעה מאולימפיאדת ריו 2016. את הכסף דרש איאן במזומן, ככל הנראה כדי להכניסו לכיסו.
ממצאים נוספים של החוקרים חשפו כי הנשיא הכל־יכול נהג לפתוח חשבונות בנק פיקטיביים, לתת בקבוקי וויסקי כשוחד לרואי החשבון שלו, ושלצורך נסיעה אחת מאלבניה להונגריה נמשכו לא פחות מ־100 אלף דולר במזומן.

4 צפייה בגלריה
תמאש איאן
תמאש איאן
תמאש איאן בימים טובים יותר ב-2006
(צילום: AP)
בנוסף גילה צוותו של מקלארן 40 מקרים של בדיקות סימום שהוכרזו כשליליות, למרות שהיו חיוביות, חלקן של זוכים במדליות זהב וכסף בתחרויות החשובות. המידע הועבר לסוכנות העולמית נגד סמים בספורט (WADA) להמשך בירור. ראש הסוכנות למניעת סמים בארה"ב, טרוויס טייגארט, ציין כי איאן היה באותה תקופה גם חבר במועצה העולמית של הסוכנות.
בביקור שערך צוות החקירה במטה IWF בבודפשט באפריל האחרון, 45 יום לאחר שאיאן הושעה מתפקידו, נמצא הנשיא לשעבר כשהוא יושב עדיין במשרדו. "הוא המשיך לעסוק בניהול העניינים, לארגן ישיבת מועצת מנהלים ולקיים פגישות עם יועצי הכספים של ההתאחדות", סיפר מקלארן.
התאחדות המשקולות הבינלאומית נמצאת תחת חקירה לא מעט שנים, ולקראת אולימפיאדת טוקיו הוטלו על אנשיה כמה הגבלות והשעיות. בתחילת השנה פתח גם הוועד האולימפי הבינלאומי בחקירה משלו. איאן, שכיהן כחבר כבוד בוועד, נאלץ לוותר על התפקיד. לכולם ברור כי הממצאים עלולים להוביל להאשמות פליליות.
4 צפייה בגלריה
הזוכים במדליות במשקל 105 ק"ג בריו
הזוכים במדליות במשקל 105 ק"ג בריו
הזוכים במדליות במשקל 105 ק"ג בריו. לא ברור אם עברו בדיקות סמים
(צילום: AP)

204 מדליסטים בלי בדיקות סמים

ענף הרמת המשקולות סובל בשנים האחרונות מדימוי שלילי. פרשיות שונות של טוהר מידות, ובעיקר ענייני סימום, גררו עונשים כבדים לפעילים, שלילת מדליות והשעיות למדינות שלמות.
רק בתחילת השנה נחשף תחקיר שלפיו חמישה מיליון דולר אשר הועברו לענף על ידי הוועד האולימפי הבינלאומי, עשו דרכם לשני חשבונות פרטיים של נשיא הפדרציה הבינלאומית. ברמה התחרותית נטען כי בין 2008 ל־2017, 204 מתוך 453 מדליסטים שהשתתפו באליפויות עולם או במשחקים האולימפיים לא עברו בדיקות סמים.
אבל הפרשה הנוכחית שחשף מקלארן היא החמורה מכולן, ואולי תוביל למהפכה בהתאחדות המשקולות הבינלאומית ותסיר את העננה הכבדה מעל ספורטאים נקיי כפיים רבים. "הענף הזה נראה ככה בגללו", סיפר אתמול יו"ר איגוד הרמת המשקולות בישראל, אורן שי. "איאן שלט בענף במשך 50 שנה, היה לו המון כוח והוא עשה מניפולציות גדולות. תמיד היו שמועות על הדברים האלה. כשאני התחלתי את דרכי הספורטיבית כנער, הוא כבר היה הדמות הדומיננטית בענף, ודרך העיסוק הזה הפך לאימפריה כלכלית".
האם סילוקו של איאן ינקה את הענף? לדעת יו"ר האיגוד הישראלי הדרך עדיין ארוכה. "מצד אחד ברוך שפטרנו", אומר שי, "אבל מצד שני, מה עם כל מי ששיתף איתו פעולה וחיפה עליו? חלקם עדיין מסתובבים בתוכנו, והשאלה איך הענף יתמודד עם זה. אני מאוד מקווה שתהליך הטיהור, שנמצא רק בתחילתו, יציל את הענף".