ראשית אגיד כי אני אוהד ומנוי מכבי ת"א סל משחר ילדותי. בתור בחור צעיר, לא חוויתי את שנות שאראס-פארקר-וויציץ' ובטח שלא את שנות מיקי וברודי העליזות. עם זאת, מכבי תמיד הייתה המועדון הדומיננטי והחזק בישראל, גם כשאיבדנו אליפויות.
משהו השתנה ב-7 באוקטובר. אבל בעצם, משהו השתנה השנה שעברה. עופר ינאי נכנס להפועל ואדלסון רכש את ירושלים. במכבי, לעומת זאת, מבנה הבעלות נותר על כנו עם אותם אנשים שהביאו אותנו להישגים מדהימים, אבל ייתכן שחלף זמנם. משפט קשה, אני יודע, שמעון הוא המלך, אבל אולי אצליח להסביר לכם שהגיעה עתו של המלך לרדת מהכס.

1 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א
שחקני מכבי ת"א
שחקני מכבי ת"א
(צילום: Djordje Kostic and Dragan Tesic)

מכבי ת"א תמיד הייתה בעלת קהל המנויים החזק באירופה, כעשרת אלפים מנויים. בתור אחד שמגיע ממשפחה שרוכשת מינוי שנים, מדובר במחירים אסטרונומיים שאין להם אח ורע בכדורסל הישראלי וגם בכדורסל האירופי. על פי מקורות זרים, כ-50 אחוז מהכנסותיו של המועדון מגיעות מהמנויים. מנויים שמגיעים בשנים הקשות ובשנים היפות וממלאים את ההיכל באש ובמים. אני לא מתיימר להבין בדוחות הכספיים של הפועל או ירושלים אך אני יכול להבטיח לכם שבטח השנה, מדובר ביחס אחר.
מה רע בזה, אתם תוהים? לא צריך להמציא מקרים, אנחנו חיים את הבעייתיות בזה עכשיו. מכבי נתקלה במשבר שכמוהו לא חוותה, משבר פנימי. משבר בין שחקנים להנהלה, שמוביל לסיטואציה ביזארית של שחקני נוער (חביבים מאוד יש לציין, במיוחד מאייר), שמהווים את כלל שחקני הספסל של הקבוצה. אגע גם בזרים, הם לא חפים מפשע, אל תדאגו.
נחזור לבעלים. בעוד שהאדלסונים רוכשים את דאלאס מאבריקס ב-3.5 מיליארד דולר ועופר ינאי מזרים כספים שמביאים להפועל את הזר השביעי והשמיני (כן כן, להפועל יש יותר זרים ממכבי), מכבי מקצצת רוחבית לכל עובדי המועדון, וביניהם השחקנים. אני לא בא בטענות לשמעון או לפדרמן, אני יודע שאין להם כיסים כמו של אדלסון או ינאי. אך עם זאת, מדובר בבעיה. למכבי אין את ה"אקסטרות" לתת והיא נמצאת בסיטואציה שעוד תלך ותידרדר, כי המנויים מצפים להחזר מסוים לכספם. נגמר הצ'קים אין צ'קים, כמאמרו של בצלאל ב"אנחנו במפה".
במציאות דינמית כמו זוהי שאנחנו חיים, תלות כזאת בכספי "ציבור" לא מאפשרת מרחב תמרון ומאלצת את מכבי לחיות בתוך תקציב מאד סטטי, שבמצבי קיצון לא מסוגל להתמודד עם מחויבויותיו הכספיות. מכבי תמיד שילמה את אותם הצ'קים, אנחנו לא מועדון קפריזי כמו אצל הסרבים או היוונים, ייאמר לזכותם של הבעלים הנוכחיים. אבל במצב הנוכחי הוכחה ההוכחה הנצחית - מכבי חייבת כיסים עמוקים יותר.
אוהדי מכבי כבר חשו את הפועל נושפת בקרבם בשנתיים האחרונות. לעולם לא נלך נגד שמעון כי שמעון הוא מכבי, אבל מכבי חייבת מבנה בעלות חדש שיאפשר להתחרות עם הכיסים השכנים וגם עם האירופיים (מישהו אולי שכח, אבל עד לפני עשור מכבי הייתה קבוצת פיינל פור ולא קבוצה ששואפת לפלייאוף). נשמע גרידי, אבל וואלק, כדורסל זה לא יקר כמו כדורגל, אז מיץ', אולי תביא את אחד מחבריך?
ולסיום, השחקנים. לשחקנים, בניגוד להנהלה, היה מרחב תמרון להתנהל אחרת מפה ועד בלגרד. כל דבר יכל להיעשות אחרת. אל תתנו להם לחרטט אתכם שזה הכריסמס. ואם זה הכריסמס, אז תפטרו אותם. טיפת הגינות לא הייתה במהלך של השחקנים, 100 אחוז אטימות כלפי המצב, כלפי האוהדים שמריעים להם וכלפי חבריהם הישראלים לקבוצה. אתם מרדתם בקבוצה. אתם לא תחזיקו דגלי ישראל כשאוהדיכם נמצאים בחזית ואתם מפקירים את הקבוצה ברגע שיורד לכם שקל. המהלך היה חוקי לגמרי, תקראו את חוקי איגוד השחקנים. בושה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.