קרה לכם פעם שהלכתם יחפים בבית ופתאום, משום מקום, נדפקה לכם האצבע של הרגל בשולחן או בכל דבר קשיח אחר? כנראה שהמילה הראשונה שסיננתם היא קללה, אבל חשבתם פעם למה?
קללות הן עוצמתיות. הן מייצרות מגוון של השפעות פסיכולוגיות, פיזיולוגיות ורגשיות ייחודיות. אם ניקח את הדוגמה של האצבע והשולחן, מחקרים הראו שעבור רוב האנשים, קללות כתגובה לכאב מייצרות אפקט היפואלגסי (ירידה ברגישות לכאב); כאשר אנשים קיללו, הם הצליחו להחזיק כ-40 שניות יותר בממוצע תחת מי קרח בהשוואה לשימוש במילים שהן אינן קללות. אבל האם קללות משפרות ביצועים במבדקי כושר שונים? מחקר שהתפרסם בשנת 2018 בכתב העת Psychology of Sport and Exercise, וכלל בתוכו 2 ניסויים, ביקש לבדוק האם שימוש בקללות במבדק אנאירובי (המבחן האנאירובי של וינגייט) ובמבדק כוח (לחיצה כנגד דינמומטר ידני) הובילו לשיפור בביצועים, לעומת שימוש במילים שהן אינן קללות.

1 צפייה בגלריה
(צילום: getty images)

ניסוי ראשון: 29 גברים ונשים השתתפו במחקר כאשר הגיל הממוצע הוא 21. המשתתפים ביצעו את מבחן וינגייט פעם אחת כאשר הם מקללים ופעם אחת כאשר הם משתמשים במילה ניטרלית; החוקרים ביקשו מהמשתתפים לבחור קללה שבה הם כנראה ישתמשו במידה והם ידפקו את הראש בקיר בטעות ומילה שבה ישתמשו כדי לתאר שולחן. תוצאות המחקר מראות שכאשר המשתתפים קיללו, הם שיפרו במעט את הביצועים שלהם לעומת שימוש במילה ניטרלית - אפקטים קטנים אך מובהקים שהם שווי ערך ל-4.5% שיפור בערך.
ניסוי שני: 52 גברים ונשים השתתפו במחקר והגיל הממוצע היה 19. המשתתפים ביצעו מבדק כוח אחיזה איזומטרי באמצעות דינמומטר ידני. הם הונחו ללחוץ את הדינמומטר בחוזקה ככל האפשר למשך 10 שניות תוך כדי חזרה על אותה מילת קללה או מילה ניטרלית. כמו בניסוי הראשון, המשתתפים היו צריכים לבחור קללה שבה הם כנראה ישתמשו במידה והם ידפקו את הראש בקיר בטעות ומילה שבה ישתמשו כדי לתאר שולחן. תוצאת הניסוי מעניינת אפילו יותר מהניסוי הראשון ומציגה כי 42 משתתפים מתוך 52 (81%) הפעילו עוצמה גדולה יותר של כוח כאשר הם קיללו - אפקט בינוני ומובהק שהוא שווה ערך ל-8% שיפור בערך.
סיכום והמלצות פרקטיות: קללות עוזרות להתמודד עם כאב ולפרוק החוצה רגשות שליליים. באופן לא מפתיע, האמת, קללות נמצאו יעילות עבור שיפור ביצועים ב-2 מבדקים שונים. למה התוצאות לא מפתיעות? כי במשך השנים הספרות המחקרית של הפסיכולוגיה של הספורט מציגה לנו שדיבור עצמי - הדרך בה אנחנו מדברים לעצמנו- יכולה להשפיע בצורה ניכרת על הביצועים. קללות ככל הנראה ממלאות תפקיד מוטיבציוני, ודיבור עצמי מוטיבציוני ("תן הכול!") נמצא כיעיל עבור שיפור ביצועים במבדקים אירוביים ואנאירוביים.
אז לסיום, בפעם הבאה שאתם במכון, או שאתם רצים לכם בחוץ, ומגיע השלב שממש קשה לכם - תתחילו לקלל (ובקול). רק לא על יד שוטר…
*הכותב הוא פסיכולוג בתחום הספורט והביצוע בצוות אתלטיקוֹס. לשאלות נוספות, ניתן לפנות אלי בעמוד האינסטגרם: https://www.instagram.com/athleticus_mental_performance/
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.