דני אבדיה, הנציג הישראלי היחיד ב-NBA, רשם על נעליו "עמדו לצד ישראל" ואת שמו של סגן איתי כהן ז"ל, קצין שנהרג בקרב מול מחבלים. אחד מחלומותיו של איתי היה לצפות במשחק NBA של אבדיה לאחר השחרור מהצבא. זו הייתה מחווה מרגשת ותזכורת כואבת למלחמה.
ברשותכם, כעת נדבר קצת על כדורסל. משחקי ההכנה הראו שיש לאבדיה עוד חלודה להוריד, והרבה לאן להשתפר - ובשביל זה בדיוק קיימים משחקי הכנה. מצד שני, זו העונה בה הוא צריך לעשות את קפיצת המדרגה. אבדיה נכנס לעונתו הרביעית בליגה הטובה בעולם. הישראלי, שנבחר במקום ה-9 בדראפט 2020, הולך ומשתפר מעונה לעונה, על פי רוב הנתונים הסטטיסטיים, וכמובן על פי האלמנטים ההתקפיים וההגנתיים, הביטחון והמנטליות במשחק שלו.

2 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
דני אבדיה
(צילום: AP Photo/Frank Franklin II)

העניין הוא שלמרות שאכן אבדיה משתפר, אם העונה הוא לא יעשה קפיצת מדרגה ויהפוך להיות שחקן מוביל, ייתכן שזה כבר לא יקרה לעולם. זו העונה שלו להפוך משחקן משלים שעומד וזורק לשלוש ומתפקד כסטופר הגנתי , לשחקן שלוקח את הכדור, מכדרר, וזורק. וזורק הרבה.
תראו, אני לא מנותק מהמציאות. אם הייתי סבור שלאבדיה אין את הכלים להפוך להיות שחקן מוביל בקבוצת NBA (גם וושינגטון זה נחשב) - לא הייתי כותב טור זה. הישראלי, שחזר לספרה 8, הזכיר לנו במעט את אותו דני אבדיה, מספר 8 של מכבי תל אביב, ובעיקר של נבחרת ישראל, הצעירה והבוגרת. הכוונה שלי היא שאבדיה יודע להוביל, ויש לו את כל מה שצריך להיות כזה, זאת אומרת כמעט את כל מה שצריך.
אני סבור שאבדיה מתחלק לשני מצבים עד כה בקריירת ה-NBA שלו: דני באימונים ודני במשחקים. בתור אחד שצפה בכמעט כל המשחקים בשלוש העונות האחרונות, אני יכול להגיד שלמעט שלושה משחקים נהדרים במהלך העונה שעברה (מול הנטס, הספרס והסלטיקס, 23, 25, ו-25 נקודות בהתאמה) - אבדיה לא התפוצץ, ולא הפך להיות שחקן מוביל. משהו במשחק של אבדיה בזמן משחק רשמי, לאורך חלק נכבד מהעונה, היה נראה מהוסס, לעתים ללא ביטחון בזריקות ובקבלת ההחלטות.
זה נכון, אמיתי ומדויק, שבעונה שעברה הישראלי הציג כדורסל משופר בהרבה משתי עונותיו הראשונות, כולל הטבעות רבות, מהלכי כדרור של אחד על אחד, וביטחון עצמי בשלבים מסוימים של העונה. אך זה לא מספיק כדי להפוך לשחקן מוביל ב-NBA. קחו את הנתונים הסטטיסטיים של אבדיה מהעונה שעברה: 26.6 דקות, 9.2 נקודות, 6.4 ריבאונדים, 2.8 אסיסטים, 0.9 חטיפות ו-0.4 חסימות בממוצע למשחק, 44 אחוזים מהשדה, 30 אחוזים לשלוש ו-74 אחוזים מהקו. נתונים לא רעים, ברובם אף טובים - אולם ברור לכולנו שאלו לא נתונים של שחקן מוביל בקבוצת NBA. אז מה צריך לעשות אבדיה כדי לעשות צעד אחד קדימה?
1. להיות ישראלי: אבדיה כבר לא רוקי ולא צעיר בליגה הזו, אלא השחקן הוותיק בוושינגטון וויזארדס. יש לו את הכלים להיות מוביל - לכן הוא חייב להפסיק להיות ה"נייס גאי". מספר 8 החדש/ישן על הגב כבר צריך לדעת שבליגה הזו, בניגוד ליורוליג - אתה נמדד בחלק גדול מהמשחק שלך ביכולת לקלוע את הכדור הכתום לחישוק הישן. אבדיה חייב להראות שהוא לא מוותר על הזריקות שלו, הוא בא לקחת את הכדור, ואם המאמן השנוי במחלוקת לא משרטט לישראלי תרגילים, אז שיבוא דני, עם החוצפה הישראלית וייקח את הכדור בעצמו לבד. שלא תטעו, השחקן הנפלא הזה הוא אחד שכל קבוצה רוצה, מכיוון והוא מבצע לרוב את המהלך הנכון לקבוצה שלו. אולם אבדיה צריך לחשוב יותר על עצמו, לבצע את המהלכים הנכונים, ומהצד השני לקחת את הכדור ולזרוק, והרבה, ובלי לדפוק חשבון - לאף אחד - ובטח לא לג'ורדן פול שרק נחת בבירה.


2. "ליפול ולקום כמו גדול" - חנן בן ארי. כאשר ל"טורבו" (כן כן, זה הכינוי שלו) לא הולך, הוא נוטה לאבד את עצמו, לזרוק את המפתחות, מרגיש שאיזה יצר כזה או אחר משתלט על המוח שלו וגורם לו לאבד את המשחק ואת עצמו. לדוגמה, כשדני פותח משחק לא טוב, מעטות הפעמים בהן הוא מתאושש. שלא תבינו לא נכון, יש בהחלט מונח של "ערב חלש" או "ערב קליעה לא טוב" וכו' וכו'. העניין הוא שהתחושה היא שמשהו כבה אצלו כשהכדור לא נכנס פעם אחר פעם, ואז לקלוע ולהיכנס למשחק נראה לעתים כמשהו בלתי אפשרי עבורו. כשזה קורה, אבדיה מפתח חוסר ביטחון מוחלט בקליעה שלו ובמשחק שלו, ולכן עליו לשפר את המנטליות שלו.
3. הסעיף הזה מתחבר באופן ישיר לסעיף השני. יציבות, יציבות ועוד פעם יציבות. אבדיה צריך להיות עקבי. קשה מאוד להיות מוביל בקבוצה כאשר בערב אחד אתה מסיים עם 2 נקודות, וכעבור יומיים קולע 15 נקודות, או לחילופין ערב חלש נוסף עם 4 נקודות, וכעבור שלושה ימים ערב עם 9 נקודות. אם אתם רוצים לבדוק אותי, אתם מוזמנים רק להציץ על הנתונים שלו מהעונה שעברה. סעיף זה תלוי ברמת השיפור בשני הסעיפים הקודמים.
4. הסעיף האחרון נוגע לכל מיני אלמנטים במשחק של אבדיה - להשתמש יותר ביד שמאל, לכדרר יותר, להיות פחות צפוי בפעולות שלו ולשפר את האחוזים לשלוש. מצד שני, עליו להמשיך לעשות את הדברים אשר אותם הוא עושה בצורה נהדרת - לרוץ כל עוד אפשר, לסיים חזק בהטבעה ולא בצעד וחצי, להמשיך להיות מוסר טוב וכמובן להמשיך לתת את הטון בהגנה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.