אשר מדברים על מקצועיות ופרפקציוניזם עולים לנו ישר דברים טובים, תמיד ניזכר באנשים שהם פרפקציוניסטים ונאמר שהם מאוד מסורים, שאפתנים, נחושים, יורדים לפרטים ולא מעגלים פינות, ולכן מגיעים להישגים. למרות שזה יכול להיות נכון בתחומים רבים בחיים ועם כוונות טובות, פרפקציוניזם בספורט לא משרת אותנו. זה מזיק להערכה העצמית של הספורטאי, הביטחון העצמי שלו, הלך הרוח שלו והרווחה שלו בטווח הארוך, לא רק במשחקים ותחרויות אלא גם בחיים.
בספורט או בחיים הדברים לא תמיד הולכים לפי התוכנית. לפעמים זה רק דבר אחד קטן שלא הולך לנו, אבל ספורטאי שהוא פרפקציוניסט יחווה במקרה כזה תסכול גדול מאוד ויתחיל לרכוב על רכבת ההרים המנטלית הזו אשר פוגעת בהנאה שלו ופוגעת בביצוע שלו.

1 צפייה בגלריה
מאמן גולדן סטייט ווריורס סטיב קר
מאמן גולדן סטייט ווריורס סטיב קר
סטיב קר
(AFP)

ספורטאים פרפקציוניסטים מטבעם עובדים קשה מאוד, רוצים להצליח בצורה חזקה מאוד וסביר להניח שיש לספורטאים ברמה הגבוהה זהות אתלטית חזקה - לדוגמה מייקל פלפס, השחיין האמריקאי, שהיה ידוע בפרפקציוניזם שלו בבריכה, בעל סטנדרטים גבוהים במיוחד בכל הקשור לעצמו, ותמיד שאף לשפר ולשכלל את הטכניקה שלו. הטניסאית האמריקאית סרינה וויליאמס היא דוגמה נוספת לספורטאית פרפקציוניסטית. סרינה ידועה במיקוד האינטנסיבי והדחף שלה לשפר תמיד את המשחק שלה, גם אחרי שכבר השיגה הצלחה גדולה.
לעתים קרובות ספורטאים מסרבים לקבל כישלון. זה טוב שיש לספורטאי מסירות ותשוקה, אבל פרפקציוניזם יכול להוביל לחרדה, תסכול ופחד מכישלון. סטיב קר העיד על עצמו שכשחקן היה ידוע בפרפקציוניזם שלו, מה שהוביל אותו לביקורתיות עצמית קיצונית וקשה. כתוצאה מכך הוא פיתח פחד מכישלון שהשפיע על יכולתו לשחק בצורה הכי טובה שלו. פרפקציוניזם יכול להוביל גם לחשיבה יתרה על הפעולה המוטורית במקום לבצע את הפעולה באופן אוטומטי. כאשר הספורטאי מנסה לבצע פעולה בצורה מושלמת היא מחייבת אותו להתאמץ. הספורטאי חושב באופן שיטתי על כל מהלך ומאבד את החופש והאוטומט שעוזר לביצוע להיות טוב יותר.
הציפיות לשלמות ומוזנות לתוך המוח וגורמות ללחץ שהספורטאי לא צריך. כאשר ספורטאי מגיע להתחרות, אנשים רבים יגידו לו שלחץ זה דבר טוב - ולמרות שזה יכול להיות טוב עבור ספורטאים מסוימים, יש מספיק לחץ בתחרות בלי להוסיף עליו. כאשר לספורטאי יש מנטליות פרפקציוניסטית, הציפיות הלא מציאותיות עלולות לפגוע בביטחון ובהערכה העצמית שלהם. כדאי להתרחק מזה על מנת לשמור על הביטחון העצמי. הרי משחק בנוי על טעויות. אם שתי הקבוצות משחקות ללא טעויות, כנראה שהתוצאה תישאר 0:0. ספורטאים פרפקציוניסטים לא יבצעו פעולה במגרש אם אחוז ההצלחה מבחינתם הוא לא גבוה, ולעתים קרובות יפספסו הזדמנויות בגלל מחשבות רבות מדי על הביצוע וחיפוש אחר מצב טוב יותר.
אז מה עושים? הדבר הראשון: קביעת מטרות מציאותיות. לא להתמקד רק בתוצאות התחרות, אלא במה שאתה צריך לבצע. כשאנחנו מתמקדים בדברים הגדולים אנחנו מפספסים את הדברים הקטנים. כשאנחנו מסתכלים על משחק שצריך לנצח בו - זו התוצאה, וכל פעולה שלא הולכת נראית שמרחיקה את הציפייה הגדולה של הגשמת המטרה. במקום להתעסק במטרה הסופית צריך להתקדם שלב שלב במשחק, לקחת כמטרה לעשות את המשימה שנתן המאמן. על הספורטאי לייצר משימות קטנות בשלבים של המשחק וליצור ציפיות ריאליות (אי אפשר למנוע מהיריב לקלוע אבל אפשר להקשות עליו, אי אפשר תמיד לזרוק מול שער ריק או לפינה העליונה - אבל אני אנסה בהזדמנויות שיש לי).
הדבר השני הוא פשוט לנשום. רבים מאיתנו נוטים לרדת על עצמנו, ואחרי טעות נושמים פחות טוב. תעצור, קח 3 נשימות, תרגיע את המערכת שלך ותבצע שוב. הדבר השלישי הוא לזכור כי לא הגעתם לכאן במקרה. התאמצתם, עברתם המון אימונים, עברתם משחקים. דיבור חיובי יעלה את הביטחון שלכם ויחזיר אתכם לחופש הנדרש בשביל ביצוע אופטימלי.
הדבר הרביעי, אתם לא לבד, יש לכם סביבה תומכת (חברים לקבוצה, מאמנים, משפחה וחברים שיושבים ביציע). תרימו את הראש ותשאבו מהם אנרגיה. הדבר החמישי: לזכור ללמוד. כל יום, כל משחק, כל פעולה משפרת אותי, מחזקת אותי. יש משחק חדש, יש עוד עונה. זה לא כמה חזק אתה מכה, זה עד כמה חזק אתה יכול לחטוף ולהמשיך להתקדם קדימה. כמה אתה יכול לחטוף ולקבל - ולהמשיך לנוע קדימה אם אתה יודע מה אתה שווה. אם אתה יודע מה אתה שווה, בוא ותחטוף כמה שאתה שווה, כמה שאתה חייב אבל תקבל את המכה".
*הכותב הינו פסיכולוג, יועץ בתחום הפסיכולוגיה של הספורט המאמץ והביצוע, מלווה קבוצות ושחקנים לשיפור ביצועים על ידי הקניית כלים קוגניטיביים ומנטליים כדי שיוכלו להתמודד במצבי לחץ שונים ולנצל את מלוא הפוטנציאל.

גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.