פציעות ספורט הן תופעה שכיחה בקרב ספורטאים מקצועיים, אשר מעבירים את גופם לפעילות גופנית קפדנית על בסיס קבוע. פציעות אלו יכולות לנוע בין נקעים ומתחים קלים למצבים חמורים יותר כגון רצועות קרועות, עצמות שבורות וזעזוע מוח.
אחד הסוגים הנפוצים ביותר של פציעות ספורט בעיקר כדורסלנים הוא נקע בקרסול, המתרחש כאשר הרצועות התומכות בקרסול נמתחות או נקרעות. זה יכול להיות תוצאה של תנועות פיתול או סיבוב פתאומית, נחיתה לא טובה מקפיצה או עומס יתר עקב ריבוי משחקים ואימונים ללא מנוחה מספקת והתאוששות.
1 צפייה בגלריה
סרינה וויליאמס בעת שנפצעה
סרינה וויליאמס בעת שנפצעה
סרינה וויליאמס בעת שנפצעה
(צילום: EPA)
לפציעות ספורט יש לא רק השלכות פיזיות, אלא גם השפעות נפשיות ורגשיות על הספורטאי. כאשר ספורטאים סובלים מפציעה, הם עלולים לחוות תחושות של תסכול, כעס ודיכאון, אשר עלולים להפריע בהיבטים הנפשיים והרגשיים של ההחלמה.
להשפעה של פציעת ספורט של שחקן מפתח בקבוצה כגון לורנזו בראון מכבי תל אביב או סטף קרי בגולדן סטייט ווריורס יכולות להיות השלכות משמעותיות גם על הקבוצה. הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. השבתה של שחקן מוביל בקבוצה יכולה לשבש את הדינמיקה והמורל וכמובן להשפיע על ביצועי הקבוצה על המגרש.
פציעה כזו מכניסה את הנהלת הקבוצה לדילמה האם לחכות להחלמה של השחקן או לבצע שינויים בסגל.
מקס רינגלמן, מהנדס חקלאות צרפתי, חקר בשנת 1880 כיצד מושפע ביצועו של האינדיבידואל כאשר המשימה מתבצעת כחלק מקבוצה. רינגלמן מצא שביצועיהם של האנשים כיחידים נפגע כאשר הם חלק מקבוצה אשר מתבקשת לבצע משימה קלה. הוא הסיק זאת לאחר שבדק את עוצמת המשיכה בחבל של אנשים כיחידים כאשר הם מושכים לבד בחבל, בניגוד לעוצמה שהם משקיעים כאשר הם מושכים בחבל כחלק מקבוצה.
אפקט רינדלמן מתייחס לתופעה שבה היעדרות של שחקן כוכב מקבוצה יכולה לגרום למעשה לשיפור בביצועים של השחקנים הנותרים. השפעה זו מעידה על כך שאובדן של שחקן כוכב יכולה להוביל למוטיבציה ולשיתוף פעולה מוגברת בין השחקנים הנותרים, שכן הם עובדים יחד כדי למלא את החלל שהותיר השחקן הפצוע.
במקרים רבים אנחנו יכולים לראות איך של פציעה של שחקן מפתח בקבוצה, מובילה להצלחה דווקא במשחק הסמוך לפציעה שכן השחקנים הנותרים עשויים לעלות שלב ולקחת על עצמם אחריות חדשה, מה שיוביל לשיפור בביצועי הקבוצה. אפקט רינדלמן מדגיש את החשיבות של זיהוי הפוטנציאל לתוצאות חיוביות גם מול מצוקה, ומראה שקבוצה עדיין יכולה להצליח גם בהיעדר אחד משחקני המפתח שלה. אך להמתנה ארוכה להתאוששות של השחקן או להחלמה שלו יש גם סיכון.
הקבוצה עלולה להחמיץ הזדמנויות לבצע התאמות אסטרטגיות בסגל או בתוכנית המשחק שלה. אשר תגרום לחוסר התקדמות ולירידה בביצועים הכוללים של הקבוצה.
יתרה מזאת, המתנה לשחקן שיתאושש יכולה גם להפעיל לחץ נוסף על השחקן הפצוע, שכן הוא עשוי לחוש צורך לזרז את החלמתו על מנת לחזור למגרש בהקדם האפשרי. חזרה מהירה מידי יכולה להוביל לפציעה נוספת עקב אי החלמה מלאה ולהשבתה לתקופה ארוכה יותר.
החזרת שחקן לאחר פציעה דורשת מספר שלבים:
1. הערכת הפציעה: לפני החזרת שחקן, חשוב להעריך היטב את הפציעה שלו ולקבוע את מידת ההחלמה שלו. זה עשוי להיות כרוך בהתייעצות עם אנשי מקצוע רפואיים, כגון רופאים ופיזיותרפיסטים, כדי להבטיח שהשחקן מוכן לחזור למגרש.
2. חזרה הדרגתית למשחק: כדי למזער את הסיכון לפציעה חוזרת, חשוב להחזיר את השחקן לאט ובהדרגה. זה עשוי להיות כרוך בהתחלת אימונים קלים והגדלה הדרגתית של האינטנסיביות ומשך האימונים שלהם לאורך זמן.
3. מעקב אחר ההתקדמות: חשוב לעקוב אחר התקדמות השחקן ולהתאים את תוכנית השיקום שלו לפי הצורך. זה עשוי להיות כרוך בבדיקה קבועה של מצבם הפיזי והנפשי, כמו גם התקדמותם באימון ובתרגול.
4. תקשורת עם הצוות: תקשורת טובה בין השחקן, הצוות הרפואי וצוות האימון חיונית להבטחת חזרה מוצלחת. הצוות צריך להיות מודע להתקדמות השחקן ולמגבלות כלשהן שיש לו, ולעבוד יחד כדי לעזור לשחקן להשתלב בחזרה בקבוצה.
5. פסיכולוג ספורט: לא לשכוח את הצד המנטלי בשיקום ובחזרה לפעילות ליווי נכון של איש מקצוע כגון פסיכולוג ספורט תגשר בין הפער של השיקום הפיזי לשיקום הנפשי שנגרם מהפציעה.
ביצוע נכון של החזרת השחקן יכול להבטיח מזעור הסיכון לפציעה חוזרת והבטחת בריאותו ורווחתו של הספורטאי לטווח ארוך.
לסיכום, פציעות ספורט הן בעיה שכיחה אצל ספורטאים מקצועיים, ויכולות לנוע בין נקעים קלים למצבים חמורים חשוב לספורטאים לנקוט בצעדים למניעת פציעות מסוג זה, כגון חימום לפני השתתפות בספורט ושימוש בטכניקה נכונה. כמו כן בעוד שלפציעה של שחקן מפתח יכולות להיות השפעות שליליות, קבוצות יכולות להפוך זאת להזדמנות לצמיחה והתפתחות על ידי נקיטת גישה פרואקטיבית ומתוכננת היטב.
הכותב הינו פסיכולוג, פרטיקן בשירות הפסיכולוגי החינוכי בפתח תקווה ויועץ בתחום הפסיכולוגיה של הספורט המאמץ והביצוע. מלווה קבוצות ושחקנים לשיפור ביצועים על ידי הקניית כלים קוגניטיביים ומנטליים כדי שיוכלו להתמודד במצבי לחץ שונים ולנצל את מלא הפוטנציאל.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.