בעולם הספורט יש ציפייה מושרשת איך ספורטאים צריכים להיראות. אנו נוטים לשייך אתלטיות לתכונות פיזיות מסוימות, תוך הקפדה על תבניות שמגדירות הצלחה בספורט. עם זאת, היו אנשים יוצאי דופן שניפצו את הסטריאוטיפים הללו והגדירו מחדש את ההבנה שלנו לגבי גדולה בספורט (greatness). ניקולה יוקיץ', רוג'ר באניסטר ודיק פוסברי עומדים כדוגמאות עוצמתיות לספורטאים שהתריסו מול התבנית המקובלת והטביעו חותם בענפי הספורט שלהם.
ניקולה יוקיץ', הסנטר יוצא הדופן של דנבר נאגטס, מאתגר את הרעיון איך צריך להיראות שחקן כדורסל מסורתי. כשהוא עומד בגובה של 2.11 מטר ובעל מבנה גוף ייחודי, יוקיץ מתריס נגד התמונה השרירית והמפוסלת המזוהה בדרך כלל עם הספורט. עם זאת, כישוריו שאין שני להם, מנת המשכל שלו בכדורסל ומוסר העבודה הבלתי פוסק הובילו אותו לפסגת המשחק.
1 צפייה בגלריה
יוקיץ'
יוקיץ'
יוקיץ'
(צילום: Mike Ehrmann / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
בליגה הנשלטת על ידי שחקנים עם פיזיות מרשימה, הצלחתו של יוקיץ' משמשת עדות לכך שגדולה אתלטית מתעלה על המראה החיצוני. יכולת המסירה יוצאת הדופן שלו, הבנת המשחק, הראייה שלו על המגרש והיכולת האסטרטגית שלו הקנו לו את הכינוי "הג'וקר". הכישרון יוצא הדופן של יוקיץ' זיכה אותו בתואר השחקן המצטיין ביותר בליגה (MVP) כאשר מאז שאקיל אוניל בשנת 2000 אף סנטר לא זכה בתואר. ההישגים של יוקיץ מאתגרים את התבניות שנקבעו ומזכירים לנו שיש להעריך כישרון ומיומנות מעל דעות קדומות לגבי איך ספורטאי צריך להיראות.
עלייתו של יוקיץ' לכוכב צריך לשמש תזכורת לכך שגיוון והכלה חיוניים בעולם הספורט. ספורטאים מגיעים בצורות, גדלים ורקעים שונים, ויש לבחון את הספורטאים על סמך כישוריהם, נחישותם ותרומתם לענפי הספורט שלהם. הגיע הזמן להתרחק מההגדרה הצרה של איך ספורטאי צריך להיראות ולהעריך את התכונות הייחודיות שכל אחד מביא לשולחן.
דוגמאות קודמות בעולם הספורט לא חסרות כגון: רוג'ר באניסטר, הרץ הבריטי למרחקים בינוניים, השיג ציון דרך אייקוני בהיסטוריה האתלטית. באותו יום גורלי ב-1954, באניסטר הפך לאדם הראשון שרץ מרחק של מייל בפחות מארבע דקות.
לפני הריצה שוברת השיאים של באניסטר, מחסום ארבע הדקות נחשב למגבלה פסיכולוגית ופיזית לרצים. עם זאת, ההישג שלו הוכיח שעם נחישות, הכשרה ונכונות לאתגר את הסטטוס קוו, אפשר להתעלות על הציפיות ולהגדיר מחדש מה אפשרי.
דיק פוסברי היה קופץ לגובה אמריקאי אשר שינה לעד את עולם האתלטיקה עם טכניקת ה"פוסברי פלופ" החדשנית שלו. באולימפיאדת 1968, פוסברי חרג מהטכניקות המסורתיות של ה-straddle ומספריים בקפיצה לגובה וביצע טכניקה משונה של התקרבות אל הבר אלכסונית וביצוע קפיצה אחורה-ראשונה, תוך קימור גבו מעל המוט.
הגישה הלא שגרתית של פוסברי, שבתחילה נתקלה בספקנות והתנגדות, הוכיחה את עצמה יעילה ביותר. הוא זכה במדליית הזהב וקבע שיא אולימפי חדש. כיום ה"פוסברי פלופ" הפכה לשיטה הרווחת בקפיצה לגובה.
לסיכום: ההישגים המדהימים של ניקולה יוקיץ', רוג'ר באניסטר ודיק פוסברי מדגישים את הצורך לאתגר סטריאוטיפים ולאמץ את מגוון הכישרונות האתלטיים. ספורטאים אלה התריסו מול התבניות הקונבנציונליות, והוכיחו שההצלחה אינה נקבעת רק על ידי המראה הפיזי. על ידי פריצת גבולות וחשיבה מחוץ לקופסה בהתמודדות עם הקשיים והמגבלות שעמדו לפניהם, הם הגדירו מחדש מה זה אומר להצטיין בענפי הספורט שלהם.
למאמנים ואנשי מקצוע, חיוני להכיר בערך העצום של כישרון, מסירות והתמדה אצל ספורטאים, ללא קשר לתכונותיהם הפיזיות. צאו מהמסגרות המקובעות של איך צריך להיראות ספורטאי בענף ותתרכזו ביכולות לבצע. אתלטים ומאמנים אשר מצליחים להשתחרר מהתבניות נותנים השראה לדורות הבאים לא לוותר על החלומות בעזרת עבודה קשה מסירות ומציאת פתרונות לחסמים רבים. על ידי אימוץ הגיוון של הספורטאים, אנו יוצרים נוף עשיר ומכיל יותר לספורט, שבו ספורטאים זוכים להערכה על היכולות הייחודיות שלהם ולא רק על ידי התאמתם לסטריאוטיפים.
• הכותב הינו פסיכולוג, פרטיקן בשירות הפסיכולוגי החינוכי בפתח תקווה ויועץ בתחום הפסיכולוגיה של הספורט המאמץ והביצוע. מלווה קבוצות ושחקנים לשיפור ביצועים על ידי הקניית כלים קוגניטיביים ומנטליים כדי שיוכלו להתמודד במצבי לחץ שונים ולנצל את מלא הפוטנציאל.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.