העונה החולפת של מכבי ת"א בכדורסל החלה בריטואל המוכר בשנים האחרונות: שוב פירוק והרכבה, שוב בניית קבוצה חדשה (כמעט) מאפס, שוב בניית תלכיד, היררכיה וכימיה קבוצתית תוך כדי ריצה ועד שהדברים מתחילים להתחבר, הקבוצה נמצאת כבר בבור של הפסדים שצברה בהתמודדות מול קבוצות מחוברות ויציבות שרצות ביחד מספר שנים. וראינו בשלבי הסיום של העונה את החשיבות של הדברים, כשהקבוצה התחברה לה יחדיו לריצה שהובילה אותה עד למקום החמישי ביורוליג ומרחק ניצחון בודד בסדרת רבע הגמר מעלייה לפיינל פור. רק לחשוב כמה גבוה הייתה יכולה מכבי לסיים לו החלה את העונה עם אותה קבוצה, רק יותר מחוברת.
לא זו בלבד שהעונה הקודמת נפתחה עם קבוצה חדשה לחלוטין, גם ההכנה הייתה לקויה מאחר ששחקנים חשובים נעדרו מחלק ניכר ואף מעיקר ההכנה בשל משחקי הנבחרות. עיין ערך לורנזו בראון, שלא רק שחבר לחבריו מאוחר, גם סחב את העייפות המתמשכת שהייתה ניכרת עליו ככל שהעונה התקדמה. אגב בראון. חשוב להבין שלמכבי חלון הזדמנויות קצר של כשנתיים למינוף הסגל שהתגבש כל עוד בראון עדיין בשיאו.

2 צפייה בגלריה
חגיגות האליפות
חגיגות האליפות
חגיגות האליפות
(צילום: עוז מועלם)

העונה הקרובה תצא לדרך בנקודת פתיחה שונה לחלוטין, עם סגל שרובו ממשיך ביחד. עם תלכיד שרץ העונה, התגבש, יצר כימיה והיררכיה. תוסיפו לכך שהקיץ השחקנים יזכו למנוחה הכרחית ויגיעו לפתיחת העונה רעננים ולאחר הכנה ראויה הרבה יותר. כשמייצרים בסיס חזק, מחובר ויציב, שזקוק לנגיעות בלבד במקומות הנכונים, ומדי שנה עושים תיקונים והתאמות בודדות בלבד, בונים קבוצה מנצחת ואף שושלת.
וכאן נשאלת השאלה: עד כמה גבוהה עשויה להיות התקרה של מכבי בעונה הבאה. יסכימו רבים כי קפיצת המדרגה שתעשה מכבי בעונה הקרובה, תלויה בתיקונים והתאמות שיבוצעו בסגל, ובעיקר נכון הדבר לגבי ההחתמות בעמדות 5-4.

עמדה 4

ככל הנראה, ג'יימס ווב חתם על חשבון ג'רל מרטין ולא לצידו. גם אני, כמו רוב אוהדי הקבוצה, צידדתי בהחתמת זאק לידיי, שלרוב הדעות הינו שחקן טוב ומנוסה מווב. יחד עם זאת, לעתים שחקן פחות טוב עשוי לשדרג קבוצה יותר מאשר שחקן אחר, הודות להתאמת סט הכישורים שהוא מביא איתו, כשאלו משלימים את הנקודות שהקבוצה זקוקה להן.
במקרה שלנו, מעבר לגובה ולאתלטיות, הדבר המרכזי הוא ריווח המשחק באמצעות הקליעה היציבה מטווח השלוש, שם עומד ווב באופן יציב סביב 37% בשנים האחרונות בכל המסגרות, כאשר במהלכי CATCH & SHOOT עמד בעונה שעברה על 41.1% נהדרים. בדיוק מה שעודד קטש חיפש ולא קיבל ממרטין ודארון היליארד שקולעים שלשות פחות טוב ממהלכים אלו. עכשיו המאמן יקבל את מה שהוא צריך ומאמין בו, והקבוצה את מה שמתאים לה ומשלים אותה טוב יותר. כך שהמהלך הזה בהחלט עשוי להסתבר כמוצלח מאוד.
אגב, אני מסכים עם הדילמה של הקבוצה לגבי מרטין. לדעתי בהשארתו קיים סיכון, אך סיכון מחושב, שכן עמדה 4 מיועדת להיות מאוישת ע"י השחקן המצטרף + ג'ייק כהן כגיבוי + בונזי קולסון שיכול לתת דקות מעולות ב-4 כפי שעשה גם בעונה החולפת ומתאים מאד בהרכבי SMALL BALL, וכך תהיה אפשרות לשלב את מרטין לפי צרכי הקבוצה במשחקים שונים ובהתאם למצ'אפים מתאימים, ומקסימום זה יצליח. ובמידה שמרטין לא יצליח לעשות את קפיצת המדרגה בעונתו השנייה ביורוליג, הקבוצה לא בהכרח תיפגע ותמשיך להתקדם, הודות לעומק המספק בהחלט.

2 צפייה בגלריה
ג'יימס ווב
ג'יימס ווב
ג'יימס ווב
(צילום: האתר הרשמי של מכבי ת"א)

עמדה 5

בעונה הקודמת שיחקו בה ג'וש ניבו ורומן סורקין, כאשר אלכס פוית'רס לא היה חלק מהמשוואה רוב הזמן בגלל פציעה, וכאשר כן היה נוכח, ניתן היה לראות שסט הכישורים שלו, גם אם הוא איכותי, הוא אינו סט הכישורים שמשלים את הסגל הנוכחי, וזו נקודה מאוד חשובה. למעשה, אחת החשובות ביותר כשבאים לבנות סגל של קבוצה. חשוב לא רק להביא שחקנים טובים ואיכותיים, אלא גם כאלה שמשלימים אחד את השני ויוצרים סינרגיה וסימביוזה בתמהיל השלם כקבוצה.
ומכבי שלנו, בהתאם לסגל השחקנים הכללי הקיים בכלל ובהתאם לשחקנים הקיימים בעמדות הפנים בפרט, צריכה סנטר גבוה כתוספת לעמדה 5, לפחות 2.10 מ', אתלט, שעיקר כישוריו הם הגנה, בדגש על הגנת טבעת, הגנה ברחבות ושליטה בריבאונד. ומה עם התקפה, אתם שואלים? מי יקלע? קודם כל, סביר ששחקן עם האיכויות שציינתי (הגובה, האתלטיות, השליטה ברחבה) בטוח יקלע כ-10 נקודות בממוצע למשחק ולא בכוח, אלא לגמרי מתוך שטף המשחק, בין אם זה מאסיסט מוצלח ובין אם זה מריבאונד התקפה. 10 נקודות. לא צריך ממנו יותר.
על יצירת המשחק, המצבים בהתקפה ועיקר הנקודות יהיו אחראים ווייד בולדווין + בראון + בונזי (להלן שלישיית BBB), ויתר השחקנים (כולל הסנטר המדובר) נותנים סביב 10 נקודות פחות או יותר. בכל משחק, שחקן רוטציה אחר עשוי להתעלות יחסית, אך עיקר הנטל ההתקפי, באופן יציב, מתבסס על שלישיית BBB והסנטר. תפקידו העיקרי בקבוצה הזו יהיה לשלוט ברחבות משני צידי המגרש, הן מבחינת ריבאונד וחשוב לא פחות, הן מבחינת הגנת הטבעת ושינוי זריקות של שחקני היריב והשפעה על אופן המשחק שלהם מעצם נוכחותו.
זו החתיכה הכי משמעותית שחסרה לקבוצה, כשלידו יהיו סורקין וניבו שהחזיקו את עמדה 5 בעונה הקודמת ויתנו את הגיוון מבחינת אופי וסגנון הכדורסל, גיוון שחשוב מאוד לקבוצה שמשחקת עונה ארוכה, מול קבוצות שונות, מצ'אפים שונים ולא רק ממשחק למשחק, אלא גם בתוך משחק מסוים מול קבוצה שבנויה בצורה מגוונת. כך ניתן לתת מענה מתאים מול כל הרכב שיעמידו נגד הקבוצה. כך בונים קבוצה מנצחת ואף שושלת, עם שחקנים שהם לא רק איכותיים בפני עצמם, אלא גם נכונים זה לזה, מתאימים ומשלימים זה את זה.
ורק נותרה השאלה: מי יהיה אותו סנטר שישלים ויאזן את עמדה 5 ואת סגל הקבוצה כמכלול שלם? לכם יש רעיונות - תרשמו בתגובות, אבל לא רק כאלה שמוכרים בכל אירופה, אפשר ורצוי להביא שמות מתאימים מכל מקום ברחבי הגלובוס.
ובהצלחה למכבי בעונה הקרובה ובע"ה גביע אירופה לת"א.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.