עבור חובבי ספורט רבים, המושג "יתרון ביתיות" הוא עובדה מבוססת, משאגת הקהל הביתי ועד להכרת המגרש. אבל האם יתרון הביתיות הוא באמת גורם משמעותי בקביעת תוצאת המשחקים, או שזה רק מיתוס?
לדברי פסיכולוגים, מאמנים, שחקנים וסטטיסטיקאי ספורט, העדויות מצביעות בתוקף על כך שיתרון הביתיות הוא למעשה תופעה אמיתית. מחקרים רבים הראו שקבוצות ביתיות מנצחות באחוז גבוה יותר מהמשחקים שלהן מאשר קבוצות חוץ, במגוון רחב של ענפי ספורט ורמות תחרות. גולדן סטייט ווריורס מה-NBA ניצחה ב-54 מתוך 58 משחקי בית במהלך עונת 2015-2016, וקבעה שיא של הכי הרבה ניצחונות ביתיים בעונה אחת בתולדות ה-NBA, שיא שעזר לה לזכות באליפות ה-NBA באותה שנה.

1 צפייה בגלריה
סטף קרי
סטף קרי
סטף קרי. אוהב להיות בבית
(צילום: AP)

אחד המחקרים בחן את התוצאות של למעלה מ-10,000 משחקי כדורגל מקצוענים שנערכו באירופה בין השנים 2010 ל-2020. החוקרים גילו שקבוצות ביתיות ניצחו ב-46.1% ממשחקיהן, בעוד שקבוצות חוץ ניצחו רק ב-27.5%. מחקר נוסף שנערך על משחקי NBA בין השנים 2010 ל-2022 (למעט עונת הקורונה שלא נכנסה למחקר) מצא שקבוצות ביתיות ניצחו ב-60.5% ממשחקיהן, בעוד שקבוצות חוץ ניצחו רק ב-39.5%.
אז מה הם הגורמים שנותנים את יתרון הביתיות? המחקרים מצאו מספר גורמים שיכולים לתרום לכך: האחד הוא התמיכה של הקהל הביתי. התרועות וקריאות האוהדים יוצרים ברוב המשחקים אווירה חיובית ומלאת אנרגיה שמגבירה את הביטחון והמוטיבציה של הקבוצה הביתית, שחקנים משקיעים יותר ולא מורידים את הראש בזכות הדחיפה של הקהל הביתי.
גורם נוסף הוא היכרות עם המגרש. קבוצות ביתיות לרוב מכירות יותר את המוזרויות של משטח המשחק שלהן, בין אם מדובר בשיפוע של מגרש כדורגל או גודל של מגרש כדורסל (קו 3 צמוד לקו חוץ, מדבקה או שלט מגדירים את המרחק). היכרות זו יכולה לתת להם יתרון מבחינת קבלת החלטות וביצוע. וישנו גם זמן נסיעה מופחת ועייפות. קבוצות חוץ נאלצות לרוב לנסוע למרחקים ארוכים ולהתמודד עם ג'ט לג, שעלול להשפיע על מצבם הפיזי והנפשי. קבוצות ביתיות, לעומת זאת, מסוגלות לנוח ולהתאושש בסביבה המוכרת שלהן.
למרות הראיות התומכות בקיומו של יתרון ביתיות, יש הטוענים שהוא מוגזם. הם מציינים כי ישנם גורמים רבים אחרים שיכולים לקבוע את התוצאה של משחק, כולל מיומנות אישית, אימון ומזל. בנוסף, המחקרים הציגו גם את החסרונות של הביתיות: שאננות: ההיכרות של הסביבה הביתית יכולה לפעמים להוביל לשאננות בקרב השחקנים. הם עלולים להיות בעלי ביטחון עצמי מוגזם, מה שיוביל לחוסר מיקוד ועוצמה. לחץ לנצח: קבוצות ביתיות עשויות להתמודד עם יותר לחץ לנצח, במיוחד במשחקים צמודים או חשובים. משקל הציפיות יכול להוות נטל כבד, ולהוביל לעצבנות וחרדה בקרב השחקנים. קחו לדוגמה את גמר יורו 2020 בין אנגליה לאיטליה, שנערך באצטדיון וומבלי בלונדון. הקהל הביתי מילא תפקיד משמעותי בחיזוק המורל של השחקנים לאורך כל הטורניר, אך בפנדלים האנגלים קרסו ואיטליה ניצחה.
לסיכום, אין להכחיש כי יתרון הביתיות הוא תופעה אמיתית שיכולה לעשות הבדל בתוצאות המשחקים, אך היא לא גזרת גורל. הבנת ההשפעה של הסביבה הביתית על ביצועים אתלטיים היא מרכיב קריטי בפסיכולוגיית הספורט, אשר יכול לעזור לספורטאים ולמאמנים לפתח אסטרטגיות למקסם את הביצועים שלהם ללא קשר למקום בו הם משחקים.
• הכותב הינו פסיכולוג ויועץ בתחום הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע.

גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
* אנו רואים בחומרה רבה שליחת טורים המתורגמים ומועתקים מילה במילה מאתרים זרים, וגולשים שינהגו כך לא יורשו לפרסם בקיק.