ענקית התיירות העולמית booking.com פרסמה לאחרונה את דו"ח התחזיות שלה לקראת שנת 2024 וסימנה שבעה טרנדים שירעננו את ענף התיירות – החל מטיול עם האלטר-אגו שלנו, דרך שימוש בבינה מלאכותית ועד לטיולים שמתמקדים בבריאות עם דגש עם שינה טובה וללא הפרעות. שבע תחזיות הטרנדים הם תוצאה של מחקר מקיף שנערך בקרב 27 אלף מטיילים ב-33 מדינות וטריטוריות, כולל ישראל.

לטייל בעולם עם האלטר-אגו

לפי בוקינג, "בשנת 2024 תיירים ירגישו שחייהם מעניינים יותר כאשר הם ממציאים לעצמם אלטר-אגו משופר במהלך חופשה. כ-41% מהנשאלים הישראלים טענו שהם ממציאים סיפורים על החיים האמיתיים שלהם כשהם פוגשים אנשים בטיול או בחופשה. כאשר חובבי אלטר אגו מגלמים את גרסת ה-2.0 של עצמם וממציאים את עצמם מחדש, הם נהנים מהריגוש שבחוויה הזו. על פי הנתונים, כ-59% מהישראלים נהנים מהאנונימיות שמעניקה החופשה ומהאפשרות ליצור זהות חדשה.
"בהמשך לרעיון של הצגת אישיות אחרת בחופשה, הנתונים מראים שכשני שלישים (67%) מהישראלים מרגישים כמו הגרסה הטובה ביותר של עצמם כשהם בחופשה. הם מצליחים להיות חסרי עכבות ולתת מקום לצדדים אחרים באישיות שלהם. יותר ממחציתם (53%) ישלמו כסף כדי לשכור רכב טוב יותר מזה שהם נוהגים בבית אפילו לכמה ימים, כדי להרגיש נחשבים יותר.
5 צפייה בגלריה
להרגיש כמו מישהו אחר
להרגיש כמו מישהו אחר
להרגיש כמו מישהו אחר
(צילום: shutterstock)
"בתקופה האחרונה נוצרו שפע של זהויות מזויפות ואווטרים - הן בחיים האמיתיים והן במציאות מדומה ובמציאות רבודה. חובבי טיולים עם אלטר-אגו דיגיטלי יכולים ללכת לכל מקום ולעשות הכול במטאברס ובשנת 2024 האנשים שמאחורי האלטר-אגו יפיחו חיים בפנטזיות הדיגיטליות שלהם ביעדים אמיתיים".

דרושה חופשה קרירה

רוב הנשאלים הישראלים (52%) אומרים ששינויי האקלים ישפיעו על האופן שבו הם מתכננים חופשה ב-2024, ויותר ממחציתם (59%) אומרים שכל עוד הטמפרטורות מרקיעות שחקים בסביבתם, הם ינצלו את החופשה כדי להתקרר במקום אחר.
"נתונים אלה מתכתבים עם הגידול הצפוי בתיירות ליעדים עם מקורות מים, שבהם אנשים יכולים ליהנות מהקלה מהחום ולשכוח מהדאגות", הסבירו בבוקינג. "כ-68% מהנשאלים הישראלים מסכימים שהקירבה למים גורמת להם מיד להרגיש רגועים יותר, וכשליש מהם רוצים לצאת לחופשה ב-2024 שבה המים הם חלק מרכזי בה.

"בעוד אנשים נוטים להעדיף חופשות באזורים עם הרבה מים, טבילה מודעת בהם תהפוך בקרוב לגרסה המרכזית הבאה של מדיטציה. מדובר בפעילות המשלבת את טרנד השחייה במים פתוחים עם תנועת הטיפול בקרח. כחלק מהתכונות החדשות של התיירות לשיפור הבריאות הגופנית והנפשית, אנו רואים עלייה משמעותית בפופולריות של יוגה ציפה, אמבט צלילים ומדיטציית שלג. עתיד דומה מצפה לריטריטים עם תרפיה בקרח, למלונות שממוקמים מתחת למים ולמרמיידינג – חוויות שבהן המים הם לא הנוף שברקע, אלא הדבר העיקרי".

חופשה בלתי צפויה, בינה מלאכותית תהפוך למיינסטרים

לפי מומחי התיירות של בוקינג, תיירים רוצים יותר ויותר להיות מופתעים, לצאת אל הלא נודע ולגלות אזורים לא ידועים במהלך החופשה. כ-49% מהנשאלים הישראלים מתלהבים מהאפשרות להזמין חופשת הפתעה, שבה לא ידעו דבר - אפילו לא מה היעד - עד לרגע ההגעה. כדי להימנע באופן אקטיבי מחוויות קלישאתיות ומשעממות, התיירים ההרפתקנים של 2024 מחפשים חופשה שונה מהסוג הרגיל והמצופה. כ-57% מהמשיבים לסקר מכל המדינות מעדיפים לבקר באזורים פחות מוכרים ותיירותיים, וכשליש מהם היו רוצים לטייל עם אנשים זרים.
מגמה נוספת שצפויה היא מעבר מתכנון מדוקדק למפגשים אקראיים וחוויות מקריות. "רוב הישראלים (55%) רוצים לצאת לחופשה ב-2024 בלי תוכניות מדויקות שנקבעו מראש, כדי שיוכלו לזרום באופן ספונטני", נכתב בניתוח של בוקינג. "יחד עם זאת, יותר משני שלישים (69%) מכלל הנשאלים בסקר מעדיפים לנסוע עם תוכניות כלליות בלבד, כדי שיוכלו לשנות כיוון לפי מה שמתחשק להם באותו הרגע.
"ענף התיירות כבר מגיב למגמה הזו במהירות, עם שירותים גמישים ופתרונות טכנולוגיים שמאפשרים לתיירים לבטל, לשנות תוכניות או לקנות עכשיו ולשלם אחר כך – והכל בלחיצת כפתור. ההתפוצצות של הבינה המלאכותית, שכוללת את השקת כלי ה-AI לתכנון נסיעות של Booking.com, תהפוך למיינסטרים ב-2024: כ-54% מהישראלים יסמכו על הבינה המלאכותית שתתכנן עבורם נסיעה".
5 צפייה בגלריה
לתכנן את החופשה עם בינה מלאכותית
לתכנן את החופשה עם בינה מלאכותית
לתכנן את החופשה עם בינה מלאכותית
(צילום: shtterstock)

חפירה קולינרית

"בשנת 2024 חובבי הקולינריה יהפכו לארכיאולוגים ויחפרו עמוק אל שורשי האוכל שיטעמו במהלך החופשה, במטרה לגלות אוצרות קולינריים חדשים", כך הסבירו בבוקינג בשפה ציורית את טרנד הקולינריות שיתפתח בשנה הקרובה. "כ-56% מהנשאלים הישראלים מתעניינים יותר מבעבר בהכרת מקורות המאכלים והמאכלים השונים ביעד. ארכיאולוגים קולינריים ישימו בצד טרנדים עתידניים בעולם האוכל, ויתנו עדיפות לשימור אומנות הכנת האוכל המסורתי. הפודיז יצאו לטיולים גסטרונומיים בעקבות ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והתוצרת הייחודיים, שהשילוב ביניהם יוצר מטבח מיוחד במינו שהוא חוויה לכל החושים.
"כ-69% מהישראלים רוצים לנסות בשנת 2024 מטבחים אותנטיים של קהילות שההיסטוריה שלהן נטועה עמוק באזור. אפשר לצפות לעלייה במספר הסיורים בעקבות הסיפורים מאחורי האוכל, מה שיעניק לקהילות ברחבי העולם הכנסה כספית וגם תחושת גאווה.
5 צפייה בגלריה
קמבודיה סיאם ריפ
קמבודיה סיאם ריפ
דוכן של אוכל רחוב בקמבודיה
(צילום: shutterstock)
"ב-2024, חובבי וחובבות האוכל יחוו חוויות אקספרימנטליות של מעברים בין הנוכחות הדיגיטלית למציאות הפיזית, כדי להפוך כל תגלית לחגיגה עוצמתית ורב-חושית. כחצי מהנשאלים הישראלים רוצים ליהנות מחוויית אוכל פיזית-דיגיטלית בשילוב מציאות מדומה או רבודה. חוויה כזו כוללת, למשל, תאורה שמשנה את האווירה במקום, שילובי ניחוחות וסאונד חושני שמעצימים את סיפורם של מנהגים קולינריים מהעבר".

הפעלה מחדש

טיולים המתמקדים בבריאות יהיו מוקד עבור חלק מהתיירים. לפי בוקינג, "אנו נמצאים בעידן חדש של תיירות שינה עם שירותים כמו ייעוץ שינה במלונות (sleep concierges). 56% מהנשאלים הישראלים השיבו כי ירצו לצאת לחופשה בשנת 2024 רק בשביל ההזדמנות לצלול לשינה טובה וללא הפרעות.
"חלקם רגילים לישון לבד, כמו 45% מהתיירים הישראלים, שישמחו לפנות זמן לחופשת שידוכים כדי להתאהב. יותר משליש (41%) מהם יזמינו חופשה כדי להתגבר על האקס שלהם. מנגד, חלקם נמצאים בזוגיות, כמו רבע (24%) מהתיירים מכל העולם, שרוצים להעמיק את הקשר עם בן הזוג ורואים בכך סיבה עיקרית לחופשה ב-2024 (23% של הישראלים)".
5 צפייה בגלריה
לישון את החופשה בכיף
לישון את החופשה בכיף
לישון את החופשה בכיף
(צילום: shtterstock)

המתפנקים המתחזים

"על רקע משבר יוקר המחייה", הסבירו בבוקינג, "והמגמה שהפכה למיינסטרים ב-2023 שבה אנשים שומרים בסוד את רמת העושר שלהם, התיירים של 2024 ישתמשו בטריקים ובשיטות לחסכון בעלויות, אבל גם ישדרגו את החופשה שלהם בנגיעות של יוקרה - הכול כדי להרגיש עשיר, גם אם רק לרגע. תיירים אלו רוצים להופיע כלפי חוץ כבעלי אמצעים ולהסתיר מציאות בה הם נאלצים להתפשר כלכלית, כאשר מאחורי הקלעים הם חוסכים היכן שניתן ומחפשים אפשרויות משתלמות, בעזרת בן זוגם החדש ל'פשע': הבינה המלאכותית. למעשה, כ-62% מהישראלים היו רוצים לקבל תובנות וטיפים מהבינה המלאכותית במהלך החופשה, לשדרג את החוויה עם הצעות לפינוקים ומבצעים נוספים, והכל בהינף אצבע.
"כמו כן, כ-58% מהישראלים מתכננים לבחור יעדים בשנת 2024 שבהם יוקר המחיה נמוך יותר מאשר בעיר מגוריהם. רוב התיירים הישראלים (55%) יסכימו לשלם עבור שימוש יומי במתקני מלון חמישה כוכבים במקום לשהות בו, ומספר דומה של הורים (63%) מתכננים לאפשר לילדיהם להפסיד את בית הספר עבור חופשה מחוץ לעונת השיא, כדי להיות נבונים יותר כלכלית ב-2024. נתונים אלו דומים לממוצע העולמי ולמדינות כמו ארה"ב, תאילנד, סין, אירלנד ועוד.
5 צפייה בגלריה
חיסכון חופשה
חיסכון חופשה
המטרה: לנצל כל שקל
(צילום: shutterstock)

כשהאהבה לאסתטיקה פוגשת תחושת אחריות ומודעות

את הטרנד האחרון לשנה הקרובה מתארים בבוקינג כך: "בעבר הרחוק, המילים 'קיימות' ו'סגנון' לא ממש נחשבו למילים נרדפות, ולמונח 'תיירות אקולוגית' הייתה קונוטציה של אתרי קמפינג פרימיטיביים. בשנת 2024, עולם התיירות יושפע מהחיבור בין עיצוב למודעות, שייצור הזדמנויות חדשות ומעוררות השראה לתיירים שרוצים לבחור את האפשרויות שלהם בצורה מודעת ואחראית יותר - לא רק במסגרת חופשה קצרה, אלא כחלק מדרך חיים.
"נגמרו הימים שבהם נוחות ועיצוב יוצא דופן היוו סמל לפזרנות ולחיים הטובים. יותר ויותר מלונות ומקומות אירוח ייחודיים אחרים נותנים פתרונות חדשניים, ויחד עם זאת גם נעימים לעין, ולאתגרים סביבתיים וחברתיים כבדי משקל. תיירות ותיירים עם טעם טוב יחפשו מבנים אדריכליים מרשימים עם מאפיינים סביבתיים, ולראיה יותר מחצי (55%) מהנשאלים הישראלים אמרו שיחפשו מקומות אירוח המשלבים בין עיצוב מרהיב לחדשנות בתחום הקיימות. כ-57% מהם מצפים לראות יישום בפועל של פתרונות קיימות שונים, וכ-58% מהישראלים רוצים שמקומות האירוח יכניסו פנימה את הטבע, באמצעות מרחבים ירוקים ועציצים.
(המלון הנורבגי המטורף שכיכב ב"יורשים")

בשנת 2024, בתמורה לתרומתם לשמירה על איכות הסביבה, תיירים יוכלו לקחת חלק בסיורים ופעילויות בנושא קיימות, ותהיה להם גישה בלעדית למקומות שהם מסייעים לשמר, בצורה הכי מודעת ואחראית שאפשר. אנשים רבים מעוניינים בבקשות לתיירות בת קיימא, שבאמצעותם הם יכולים לקבל הטבות (כ-61% מהישראלים, זהה לממוצע העולמי) כמו מפגשים חווייתיים עם מקומיים באזורים שאינם מתוירים (42%) או ביקור במקומות מרוחקים שלתיירים יש גישה מוגבלת אליהם. בדומה לממוצע העולמי, כ-41% מהישראלים חובבי האסתטיקה שמטיילים בעולם מתוך תחושת מודעות, הם תזכורת לכך שאפשר לחזור הביתה עם אנרגיות של חופשה, אבל גם עם תחושה של מטרה וחיבור עמוק לסביבה ולקהילות השונות בעולם".
מתודולוגיה: המחקר הוזמן על ידי Booking.com ונערך בקרב מדגם של מבוגרים שמתכננים לנסוע למטרות עסקים או פנאי במהלך 12-24 החודשים הבאים. בסך הכל ענו על הסקר 27,730 אנשים מ-33 מדינות וטריטוריות (כולל 1,008 מארגנטינה, 1,012 מאוסטרליה, 505 מאוסטריה, 1,001 מבלגיה, 1,002 מברזיל, 1,009 מקנדה, 1,009 מסין, 1,0028 מקולומביה, 1,0028 , 504 מדנמרק, 1,011 מצרפת, 1,011 מגרמניה, 1,016 מהונג קונג, 1,004 מהודו, 510 מאירלנד, 504 מישראל, 1,014 מאיטליה, 1,004 מיפן, 1,009 ממקסיקו, 1,014 מניו, 1,014 מניו, הולנד זילנד, 500 מפורטוגל, 502 מסינגפור, 1,010 מדרום קוריאה, 1,009 מספרד, 502 משוודיה, 507 משוויץ, 504 מטייוואן, 1,003 מתאילנד, 502 מאיחוד האמירויות הערביות, 1,007 מבריטניה, 1,005 ארה"ב ו-1,007 מווייטנאם). המשתתפים בסקר ענו עליו באינטרנט ביולי 2023.