כשמשבר הקורונה היה בראשיתו ובישראל היו כאלה שהניחו כי יישאר בגבולות יבשת אסיה בלבד, לא מעט מאנשי התיירות בארץ סברו כי תהה זו שעתה היפה של התיירות המקומית. אם עד כה נאלצו בענף להתמודד מול מחירי הלואו קוסט של חו"ל, בתוספת הטיסות הזולות ומדיניות השמיים הפתוחים - עכשיו, כך האמינו התיירנים, לישראלים לא תהיה ברירה והם ייאלצו לנפוש בארץ. המחשבה שהנגיף יגיע גם לכאן וישתק מדינה שלמה - נתפסה כמו סרט מדע בדיוני.
השבועות האחרונים, ובפרט היומיים האחרונים בהם מדינה שלמה נמצאת בסוג של סגר ומתבקשת לא לצאת מהבית אם אין לכך צורך, ריסקו את טיפת האופטימיות שעוד נותרה ויחד איתה, גם את ענף התיירות הישראלי.
4 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת אחרי הסופה שתקפה אותה בסופ"ש האחרון
(צילום: מאיר אוחיון )
המכה האנושה בענף הובילה למשבר עמוק במדינה כולה, ובפרט באילת שנמצאת כעת במשבר עמוק בו לא נתקלה זמן רב, וספק אם אי פעם. העיר הדרומית, שנמצאת במצב קשה מאז סגירת שדה דב, ספגה בנוסף לכל גם נזקים רבים בסוף השבוע האחרון כתוצאה ממזג האוויר הסוער, ובשילוב עם וירוס הקורונה - התיירות בעיר חוסלה סופית, והיא הפכה לעיר רפאים.
"שרשרת המזון בעיר מושתתת על תעשיית התיירות, ולכן כל מה שנשען על התעשייה הזו נפגע גם הוא", אמר לאולפן ynet ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי. "המצב הוא כרגע שאם יש באילת 19,000 בתי אב בכ-15,000 מהם יש פרט אחד שלא עובד, מפוטר או יצא לחל"ת.
"אם נוסיף לזה גם את נזקי הסופה שמוערכים בנזק של 100 מיליון שקלים - אז את ודאי מבינה שמה שקורה בעיר זה אתגר מיוחד במינו שלא דומה לשום מקום בארץ", הוסיף הלוי.
4 צפייה בגלריה
אילת
אילת
"המשבר באילת לא דומה למשבר באף עיר אחרת בארץ". אילת
(צילום: מאיר אוחיון )
אילת עלולה לאבד את מוקד התיירות שלה? "העיר סגורה כעת והקושי גדול, ומהבחינה הכלכלית המצב הוא כמעט על גבול הכאוס. זה מצריך מכולנו - החל מהעיר עצמה ועבור בממשלה ובגורמי החירום במדינה, להתייחס לאילת באופן שונה ואחר. במקביל, עלינו לקבל במהרה את סל הסיוע המירבי והמיטבי, על מנת לסייע לאלפי האנשים שנכנסו למעגל האבטלה ביום בהיר אחד".


הנזקים של הסופה והיעדר התיירות בעיר בעקבות הקורונה, פוגעים גם בהכנסות השותפות של עיריית אילת, ועלולים להשפיע על יכולתה להעניק שירותים לתושבים, ובעיקר על היכולת לשלם שכר לעובדים ולספקים.
ביום שני האחרון (16 במרץ), בעקבות המשבר הגדול שעובר על העיר בימים אלו, פנה הלוי לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה דחופה להתערבותו. "אילת סופגת מכה כלכלית וחברתית אנושה, נגיף הקורונה פוגע קשות בכלכלת מדינת ישראל, אך ברור לכל שהנזק לכלכלת אילת הוא הקשה ביותר וזאת משום הישענות העיר ותושביה על תעשיית התיירות", כתב הלוי לנתניהו.
4 צפייה בגלריה
מזג אוויר סוער באילת
מזג אוויר סוער באילת
מזג אוויר הסוער בשילוב הקורונה - ריסק את העיר. אילת בסוף השבוע האחרון
(צילום: עמרי עומסי רשות הטבע והגנים)
מדברים על כך שהמצב הנוכחי עלול להימשך חודשים, ומדובר בעונת התיירות. האם זה עלול להיות המסמר האחרון בארון הקבורה של אילת? "אני לא רוצה לדבר במושגים האלה. זה נכון שמדובר במשבר שטרם נראה כמותו בעיר, וברור שהחיבור של הקורונה עם הסערה הוא חיבור קטלני, אבל אנחנו לא בארונות מתים ולא במסמרים.
"כעת, אנחנו ממקדים את המאמצים שלנו בשני אלמנטים מרכזיים: לשמור על בריאותם של התושבים, ולחשוב על היום שאחרי. כעת אנחנו נמצאים בשיחות עם גורמים באוצר ובמשרד הפנים, וכולם מביעים באמפתיה ורצון לסייע, וחלק מהגורמים כבר התחילו לעבוד בשטח. אנחנו עיר חזקה ונעמוד בזה, אבל ללא סיוע גדול מכל הגורמים במדינה - יהיה לנו מאוד קשה להתמודד עם המשבר".