2 צפייה בגלריה
לוח הטיסות בנתב"ג, היום
לוח הטיסות בנתב"ג, היום
לוח הטיסות בנתב"ג בימי המלחמה הראשונים
(צילום: רועי רובינשטיין)
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ב') בהוראות השעה שמקדמת רשות התעופה האזרחית בנושא פיצוי טיסות שהתבלטו עקב המלחמה. לפי הוראת שעה שמקדמת הרשות, נוסעים שטיסתם בוטלה או נדחתה ביותר משמונה שעות כן יקבלו החזר כספי או טיסה חלופית - אך לא פיצוי כספי מעבר לכך, כפי שקובע כיום החוק. ההוראה שעוד טעונה אישור תהיה תקפה לכל הטיסות מישראל מה-8 באוקטובר ועד סוף מרץ 2024.
סמנכ"ל המסחר של אל על, שלומי זפרני, אמר כי "יש צורך לטפל בחוק שירותי תעופה ולהסיר את חובת הפיצוי לעת הזו". הוא ציין כי הממשלה הכינה תזכיר חוק למקרה הנוכחי, אך עדיין החוק עצמו לא נותן מענה במקרים של מלחמה או קורונה למשל. בנוסף ביקש זפרני תנאי תחרות שווים מול חברות זרות ואמר כי במקרה שבו המדינה או מוסדותיה מטיסים עובדים או משלחות צריך לתעדף טיסה בחברות ישראליות.
מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ציין כי החוק לא מתייחס למקרי קיצון ואירועי משבר, ולכן נדרש התיקון. הוא הוסיף כי החברה פועלת בכ-30% לעומת השגרה, אך לא שלחה אף עובד לחל"ת כדי לא לאבד כשירות, ויש בה 45 מגויסים בצו 8.
סמנכ"ל הכספים של ארקיע, אלון סולר, ציין כי ארקיע הוציאה בעל כורחה כ-200 עובדים לחל"ת ומבקשת השתתפות מדינה בהעסקת עובדים חיוניים. לדבריו, היקף התשלום על ביטולים בחברה עומד על כ-20-15 מיליון דולר. זפרני התייחס גם הוא להיקף ההחזרים, ואמר כי מדובר בכ-120 מיליון דולר שאל על השיבה ללקוחותיה.
במהלך הדיון עלה כי סך כל ההחזרים ששילמו החברות הישראליות בשל ביטולי טיסה, כמתחייב מחוק שירותי תעופה (חוק טיבי) עומד על כ-155 מיליון דולר. יו"ר הוועדה דוד ביטן אמר כי לנוכח העובדה שהדבר נגרם כתוצאה מהמלחמה הוא לא חושב שחברות התעופה צריכות לשאת בעלות הפיצוי הנוסף על ביטול טיסה. הוא ביקש עדכון על המשא ומתן מול האוצר וביקש להשלימו תוך שבועיים.
כיום נוסע שטיסתו בוטלה (או הוקדמה/נדחתה ביותר מ-8 שעות) זכאי לא רק להחזר כספי או כרטיס טיסה חלופי ולשירותי סיוע מחברת התעופה כמו לינה והסעה משדה התעופה, אלא גם לפיצוי מטעם חברת התעופה בסכום שנקבע בחוק. על פי תזכיר החוק החדש יבוטל כאמור התשלום הנוסף שלו זכאים הנוסעים
מאז תחילת המלחמה צנחה כמות הטיסות מישראל ואליה בכ-80%. על רקע המצב מקדמים ברשות התעופה האזרחית הוראת שעה לפיה חברות התעופה יהיו פטורות מתשלום פיצוי כספי לנוסעים שטיסותיהם בוטלו או נדחו ביותר משמונה שעות. נוסעים שטיסתם בוטלה עדיין יהיו זכאים להחזר כספי או לכרטיס טיסה חלופי, אך לא לפיצוי כספי נוסף כפי שקובע החוק כיום, שיכול להגיע לאלפי שקלים. גובה הפיצוי משתנה בהתאם למרחק הטיסה, והוא ניתן בשגרה רק במקרים שבהם הטיסה בוטלה פחות מ-14 יום ממועד הטיסה המקורי.
הוראת השעה, עליה דנו בכנסת, תהיה תקפה לכל הטיסות מישראל החל מה-8 באוקטובר, ועד סוף מרץ 2024. שרת התחבורה תהיה רשאית להאריך את הצו בשישה חודשים נוספים בהתאם למצב המלחמה, כך שיהיה תקף עד ספטמבר 2024.
כיום נוסע שטיסתו בוטלה (או הוקדמה/נדחתה ביותר מ-8 שעות) זכאי לא רק להחזר כספי או כרטיס טיסה חלופי ולשירותי סיוע מחברת התעופה כמו לינה והסעה משדה התעופה, אלא גם לפיצוי מטעם חברת התעופה בסכום שנקבע בחוק. נוסע בטיסה שבוטלה ותוכננה למרחק של עד 2,000 ק"מ, כמו למשל אתונה (1,195 ק"מ מנתב"ג) יהיה זכאי לפיצוי של 1,390 שקל עבור הביטול. עבור ביטול טיסה במרחק של 2,000-4,500 ק"מ, כמו למשל שדה התעופה סכיפהול שליד אמסטרדם (3,315 ק"מ) יהיה זכאי לפיצוי בגובה 2,220 שקל. עבור ביטול טיסה במרחק הגבוה מ-4,500 ק"מ הנוסע יהיה זכאי לפיצוי של 3,340 שקל.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
(צילום: שאול גולן)
על פי תזכיר החוק החדש יבוטל כאמור התשלום הנוסף שלו זכאים הנוסעים. השינויים התכופים בביקוש לטיסות בעקבות המלחמה הובילו לכך שיכולת התכנון של חברות התעופה נפגע משמעותית. בשגרה, כך לפי ההצעה, חברות התעופה אמורות לדעת לתכנן את לוח זמני הטיסות לפחות 14 ימים מראש, ומטרת הפיצוי היא לתמרץ אותן לעמוד בלוח הזמנים שהוגדר עבור הנוסעים. על פי התזכיר, מטרת ההצעה הנוכחית היא לעודד את חברות התעופה לנסות להוציא כמה שיותר טיסות בתקופה זו, ללא החשש שביטול הטיסה יהפוך להפסדי בצורה משמעותית.
כיום טרם גובש מתווה הפיצוי לחברות התעופה הישראליות בשל הצניחה בכמות הטיסות, אך אלו דיווחו כי הן מצפות לכזה. יש לציין שבשל ביטולי הטיסות של חברות התעופה הזרות, נתח השוק של חברות התעופה המקומיות עלה בתקופת המלחמה. לכן, על אף שהחברות צופות שהמלחמה תפגע במידה מסוימת בתוצאותיהן, ככל הנראה לא מדובר בפגיעה משמעותית כפי שהייתה בתקופת הקורונה עם השבתה של כלל הטיסות.
פורסם לראשונה: 10:09, 04.12.23