החברה להגנת הטבע תקיים החל מיום שישי הקרוב, בין 2 ל-10 ביוני, את אירוע שבוע טבע עירוני 2023 במסגרתו יתקיימו עשרות טיולים ופעילויות ברחבי הארץ לכל המשפחה בחינם, או בעלות נמוכה. הפעילויות חולקו לפי אזורים וכל שנותר הוא להיכנס לאתר, לבחור את האזור המועדף, לעבור על הרשימה ולהירשם בהתאם להנחיות.

צפון

המכתש הנסתר בכרכור עם בית ספר שדה חוף הכרמל: "בין קיבוץ משמרות לכרכור מסתתר טבע עירוני שרק בודדים מכירים – 'המכתש'. מכתש מלאכותי שכולו חגיגה של ציפורים, צמחים וקרקע ייחודית. ניפגש בשעת אחר הצהריים, לסיור ופעילות במכתש, נחקור את האדמה המקומית בניסויים קצרים, נגלה את סודות הצמחייה המקומית, נחפש סימנים לחיות בר בשטח ונלמד להקשיב לשפת הציפורים, בזכותה נזהה את הציפורים, שהמכתש הוא ביתן. נלמד מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לשמור על המקום המיוחד הזה ועל חיות הבר שחיות בו".
סיור עששיות בפארק השרון: "בואו להכיר את הטבע ממש ליד הבית בסיור עששיות קסום בפארק השרון היפייפה בחדרה – יער אלון עתיק מהבודדים שנשארו בארץ. בואו לגלות קסם זר של הטבע, בסיור עששיות, ולראות את הטבע ליד הבית, באור אחר לגמרי".
סיור עששיות בפארק הקישון: "סיור עששיות בשילוב ספארי לילה. טיול לילה חווייתי, רגע לפני הסופ"ש ובמרחק קצר מהבית. נסייר בפארק הקישון, נראה את הפארק בחשיכה, נכיר את חיות הבר המתעוררות בלילה ונזכה לחווייה ייחודית, לכל המשפחה".
5 צפייה בגלריה
פארק נחל הקישון
פארק נחל הקישון
פארק נחל הקישון
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע.)
הפנינג בפארק קק"ל בקריית שמונה עם מרכז לימודי שדה, גליל מזרחי: "בואו לגלות את הקסם שביער. בסיור עששיות נשמע סיפורים, נגלה את סיפורה של עיר הנחלים, נמצא כוכבים ודברים נוספים שמופיעים רק לעת ערב, נשתה תה צמחים וקפה מדורה, ונאזין למופע מוזיקלי של זמרת החמניות קורל ביסמוט".
חוויה בקצרין עם בית ספר שדה גולן: "פעילות אחר הצהריים בעיינות סלוקיה, ממש סמוך לקצרין. במהלך הפעילות נצא לחקור את הטבע הקרוב לביתנו, נלמד על הגולן ובשעת בין ערביים, נצא לסיור עששיות קסום".

ירושלים והסביבה

קופצים בזמן בעין לבן: "הזדמנות להצטרף למשחק משפחתי מיוחד המתקיים במקורות מים שונים בארץ. המשחק מתרחש במהלך מסלול טיול, ומדמה קבוצת מטיילים הקופצת בזמן 10 שנים קדימה, המדריך המוסמך שלנו יוביל אתכם בדרך אותה עשה כביכול עם חבריו לפני עשור, ויחד תצטרכו לפענח ולגלות את השאריות שהשאירו בטבע. במהלך המשחק, נעבור דרך ארבע תחנות, בכל אחת משחק אחר, עד שבסוף נצליח ונגלה איך להציל את חיות הבר ולשמור על הטבע נקי".
5 צפייה בגלריה
עין לבן
עין לבן
עין לבן
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע.)
בעקבות הציפורים של עמק המצלבה: "עונת הנדידה בעיצומה וזו הזדמנות להציע לכם סיור נוסף בשמי העיר, שבו נכיר כמה מחצי מיליון הציפורים הנודדות דרך ארצנו. נראה בעיקר ציפורים קטנות, שבדרך כלל קשה לשים לב אליהן. הצטרפו לסיור ממש באמצע העיר, וגלו את הקסם של הטבע העירוני בעמק המצלבה".
סדנאות יצירה בעמק הצבאים: סדנאות יצירה, צביעת ספסלים, סיורי חקר, סיורים תיאטרליים, עם השחקן אליעזר ליפא ואתנחתא מוסיקלית בעמק המופלא.
5 צפייה בגלריה
עמק הצבאים
עמק הצבאים
עמק הצבאים
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע.)
חגיגה בטבע בעין כרם עם חוגי הסיירות של ירושלים: "בואו לחגוג איתנו את סיום שנת הפעילות של חוגי הסיירות של החברה להגנת הטבע בירושלים באירוע הפנינג חגיגי, המיועד לחניכי החוג, משפחותיהם וגם לקהל הרחב. במהלך ההפנינג, נסכם את שנת הפעילות ולבסוף נסיים בסיור עששיות קסום והדרכת כוכבים".
סיור ערב סובב בית ג'אמל: "נלך בנעימים דרך חורשה ומטעים ונדבר על חקלאות עתיקה, על הטבע המקומי ועל ההתפתחות העירונית של בית שמש".

מרכז

חגיגת טבע לכל המשפחה במזכרת בתיה: "בואו לחגוג איתנו בהפנינג משפחות לילדי חוגי הסיירות, משפחותיהם ולקהל הרחב.. נצא לטיול המתאים לכולם שבמהלכו יהיו תחנות הדרכה והפעלות בשלל נושאים, היכרות עם החי והצומח, יצירה לכל המשפחה ואפילו בישול בטבע והכנת פיתות בטאבון".
שומרי הגבעות נס ציונה: "הגבעות הדרומיות בנס ציונה, הן אזור מופרע לטבע עקב רכבים, טרקטורונים וג'יפים. אנו שואפים לשמור על השטח הנרחב הזה בעזרת הפיכתו לגן לאומי. במהלך הסיור נצא לגבעות הכורכר הייחודיות, נכיר את סוגי הצמחייה, נצפה בציפורים, נתחקה אחרי העקבות בחול ונשמע על הפעילות לשמירת הגבעות".
5 צפייה בגלריה
גבעות הכורכר נס ציונה
גבעות הכורכר נס ציונה
גבעות הכורכר נס ציונה
(צילום: אבי מועלם)
קהילת הרצליה למען הטבע: "בואו להכיר את הטבע העירוני המופלא שמתחיל ממש מעבר לדלת הבית. בסיור קצר ומרתק נעבור בין מספר תחנות ונגלה את חיי הציפורים, העצים וחיות הבר המפתיעים שפועלים במרחב העירוני. נחקור את הקיום המשותף שלהם ונכיר את המאבק לשמירה על הטבע העירוני, על ידי קהילה למען הטבע. ארגון זה מכיל חלוצי פרויקטים שמתמקדים בפינוי בעלי החיים ממתחמי התחדשות עירונית בארץ ומנסים לשמור על הטבע העירוני ולהבטיח את קיומו לדורות הבאים".
רחובות של עצים: "נרגשים להזמין אתכם לסיור עצי מורשת בעיר רחובות. סיור זה יובל על ידי מדריכים מנוסים שיספקו תובנות מרתקות על ההיסטוריה והמשמעות התרבותית של כמה מהעצים הכי עתיקים ומשמעותיים בעיר. זו הזדמנות מצוינת ללמוד עוד על המורשת הטבעית של העיר ולהתחבר עם חברי קהילה אחרים, שחולקים את התשוקה לעצים ולטבע".
קופצים בזמן בנחל איילון: "הזדמנות להצטרף למשחק משפחתי מיוחד המתקיים בנחלים שונים בארץ. המשחק מתרחש במהלך מסלול טיול ומדמה קבוצת מטיילים הקופצת בזמן 10 שנים קדימה, המדריך המוסמך שלנו יוביל אותכם בדרך אותה עשה כביכול עם חבריו לפני עשור, ויחד תצטרכו לפענח ולגלות את השאריות שהשאירו בטבע. במהלך המשחק נעבור דרך ארבע תחנות, בכל אחת משחק אחר, עד שבסוף נצליח ונגלה איך להציל את חיות הבר ולשמור על הטבע נקי".

דרום

חוויה לילית בבאר שבע עם חוגי סיור דרום: "ערב חברתי רגוע של בירה, צפייה בכוכבים והרצאה קצרה ומעניינת על כוכבים, סופרנובות וחורים שחורים, בלב העיר".
ספארי בים האדום עם בית ספר שדה אילת: מזמינים אותכם לספארי ייחודי מסוגו באתר טבע עירוני, ממש מתחת לאף שלנו, ברצועת הכרית של אילת, שם נכיר שלל חיות בר ייחודיות ומעניינות, ונחקור ביחד את מקורם וצורת התנהגותם, בתנאים הקשוחים של הגאות והשפל".
הפנינג באגם ירוחם עם בית ספר שדה הר הנגב: "פעילות לכל המשפחה שבה תוכלו לצפות בשקיעה מאגם ירוחם וליהנות מפעילויות יצירה וטבע סביב האגם. נצפה בכוכבים ונשמע אגדות ומיתולוגיות הקשורות אליהם, לאחר השקיעה נערוך סיור עששיות קסום בטיילת האגם.
סיור עששיות בנחל טביה עם בית ספר שדה עין גדי: סיור עששיות בנחל טביה בפאתי העיר ערד ולאורך ציר הנפט אשר מקיף את העיר. נלך לאור עששיות עד לשכונת נוף, נדבר על חשיבות החשיכה גם בעיר, עבור חיות הבר שבמדבר יהודה.
סיור אקטיביזם סביבתי במצפה רמון עם עמותת קשת: סיור אקטיביזם סביבתי אל טיילת מצוק מכתש רמון והר גמל, שבמהלכו נטייל, נשוחח ונלמד על מחאת העמודים ומאבקים שונים, המתרחשים באזור".
5 צפייה בגלריה
מכתש רמון
מכתש רמון
מכתש רמון
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע.)

"לפעמים מספיק לחצות את הכביש"

"כדי לטייל וליהנות מהטבע, בכל עונה, לא חייבים לנסוע רחוק במשך שעות עד לצפון, או לערבה – לפעמים מספיק לחצות את הכביש", אמרה פזית שביד-שייט מנהלת שותפויות בחברה להגנת הטבע ומובילת שבוע הטבע העירוני. "בכל עיר ויישוב בנוי ישנם מרחבים של טבע, רק צריך למצוא אותם. אתרי הטבע המקומי הם מרחבים לבילוי ולחינוך לשמירת הטבע שנמצאים ממש ליד הבית.
"באתרי טבע עירוני לא צריך לעשות הרבה – בעיקר לא להרוס, והטבע והאדם מרוויחים מהאיזון שנשמר. חשוב לזכור, שמערכות טבעיות, עוזרות לשמר את המגוון הביולוגי המקומי, שכולל לעיתים מינים ייחודיים ומזוהה עם המקום ותושביו. אתרים אלו תורמים גם להורדת טמפרטורות, להקטנת נזקי שיטפונות, לקליטת גזי חממה ולהפחתת רעש.
"הטבע העירוני מעניק אופי מיוחד לסביבה האורבנית שלנו, ואפילו בערים צפופות וגדולות, כמו ירושלים, תל אביב, חיפה, אשדוד, נתניה, באר שבע ועוד – עדיין קיימים שטחי טבע עירוני משגשגים. בעידן של משבר אקלימי אקולוגי, שבו עולה הצורך להתמודד עם שינויים קיצוניים ועם פגעי מזג האוויר – לטבע העירוני קיימת חשיבות גדולה במיוחד, כי הוא מהווה פתרון איכותי וזמין, לחלק גדול מהבעיות הללו והוא משפר את החוסן העירוני, אל מול האיומים הללו".