10 צפייה בגלריה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
זריחה בגלגל רפאים
(צילום: יניב רייפר)
גלגל רפאים הוא הכינוי העברי המודרני למעגל אבנים ענק ומסתורי שהתגלה ברמת הגולן לאחר מלחמת ששת הימים. מדובר בבנייה מגליתית (בנייה בגושי אבן גדולים בלתי מסותתים) מרשימה ויוצאת דופן הכוללת כ-42 אלף אבנים המסודרות במעגלים. היקף המעגל החיצוני הוא כחצי ק"מ וקוטרו כ-150 מטר, כלומר מדובר במבנה ענק ומרשים ולא רק במונחים של האדם הקדמון. במרכז האתר יש תל אבנים מוגבה ומוזר הכולל חלל תת-קרקעי מסקרן ותצפית מרשימה על האזור. הסברה הרווחת בקרב החוקרים והארכיאולוגים היא כי הקדמונים בנו את המבנה יוצא הדופן לפני כ-5,000 שנה ולאחר כאלף שנה בוצעה בו קבורה טקסית של אישיות רמת דרג.
@ynet הכתבה המלאה על הזריחה מגלגל הרפאים - בקרוב באתר ✨ #טיולטוק #זריחה ♬ Sunrise - Akoritz

מכאן העניינים ממשיכים להסתבך. קיימות השערות שונות ומשונות לגבי הסיבות להקמת האתר הארכיאולוגי המסתורי. חלק מהחוקרים טוענים כי מדובר באתר פולחני, אחרים מתבצרים מאחורי העמדה כי מדובר באתר קבורה, אתר כינוס שבטי, נקודת תצפית אסטרונומית או לוח שנה קדום המבוסס על תנועת השמש. בשנת 2016 ביקרתי באתר המסקרן עם ד"ר יצחק פז, ארכיאולוג בכיר מרשות העתיקות, ובמקום לקבל תשובות לשאלות הרבות, חזרתי הביתה עם המון שאלות נוספות ותחושת בטן כי רב הנסתר על הנגלה, וגלגל רפאים הפך עבורי לחידה.

בלי קשר ישיר לפולמוס המדעי הלוהט בקרב המדענים והארכיאולוגים החוקרים את גלגל רפאים ומנסים להבין מי היו הבונים ומדוע הם טרחו לשנע עשרות טונות של אבנים ולסדרן במעגלים ענקיים שניתן להבין את גודלם ועוצמתם רק מהאוויר, מתברר כי פסגת התל המרשים, אשר נבנה במרכז מעגל האבנים המסתורי, הופכת במהלך הזריחה של "היום הארוך בשנה" לנקודת מפגש קוסמית אנרגטית מגנטית ומרגשת במיוחד עבור חסידי השמאניזים, פגאניזים וסקרנים רבים.
חסידי תורות הנסתר, ההילינג והניו אייג' הישראליים מאמינים כי האתר מקודש ובעל אנרגיה יוצאת דופן. בדומה לאתר המגליתי המעגלי המפורסם בכל העולם, הסטונהנג' הבריטי, שבו נחגג היום הארוך של השנה בשחזור של טקסים דרואידיים, גם בישראל צומחת סצנה צעירה ואיזוטרית המוקירה את יכולותיו האנרגטיות של המבנה הקדום בהקשר לכוחות הטבע ועונות השנה.
10 צפייה בגלריה
טקס זריחה ביום הארוך בשנה בסטונהנג'
טקס זריחה ביום הארוך בשנה בסטונהנג'
טקס זריחה ביום הארוך בשנה בסטונהנג'
(צילום: shutterstock, 1000 words)
10 צפייה בגלריה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
גלגל רפאים ממעוף הרחפן
(צילום: יניב רייפר)
10 צפייה בגלריה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
האבנים הענקיות שמרכיבות את האתר
(צילום: אסף קמר)
בחזרה לשנת 2023. לקראת היום הארוך של השנה, כלומר נקודת ההיפוך הפלנטרית שבה הלילה הוא הקצר ביותר בשנה ואור היום הוא הארוך ביותר ביממה, המתקיים באופן קבוע ב-21 בחודש יוני, הוזמנתי לטקס זריחה מסתורי בגלגל רפאים. המורה השמאנית המכובדת שהזמינה אותי לטקס חוקרת את האתר במשך שנים, ומכיוון שמדובר בנסיעת שטח מטלטלת במיוחד, קבענו שאחבור אליה לג'יפ, והיא תנווט בלילה החשוך את דרכנו לתל המסתורי.
בשעה שתיים לפנות בוקר, כמה דקות לפני העלייה לרמת הגולן ושלוש וחצי שעות לפני הזריחה, אני מבין שהמורה השמאנית עם הג'יפ לא תגיע. אני תקוע ברכב פרטי מפונפן עם תלמידה של תלמידה שלה, הילרית בתחילת דרכה וחברתה הצלמת הסקפטית. לוקח לנו כמה שניות לעכל את הסיטואציה המטרידה והמתסכלת ומיד אני מצלצל בטלפון חירום למני צוברי, מנהל הדרכה במדרשת הגולן בחיספין, שמרגיע אותנו. הוא שולח לי צילום של מפה, ובנקודות שחורות וזעירות הוא מסמן לנו דרך עוקפת וסודית לגלגל רפאים שניתן לבצע עם פרייבט, ולא רק עם ג'יפ.
למרות שמדובר בלילה הכי קצר בשנה, הנסיעה האיטית בחשיכה מוחלטת על ציר הנפט המפורסם עם רכב פרטי היא חוויה מאוד מלחיצה. בשעה חמש בבוקר, חצי שעה לפני הזריחה של היום הכי ארוך בשנה ושני ק"מ מהיעד, אנחנו פורקים מהרכב ומתארגנים להליכה רגלית קצרה בציר משובש עם בולדרים ומעבר מים המחייב רכב שטח.
לפתע מופיעה מתוך החשיכה קבוצה מגובשת של עשרות מטיילים בגיל השלישי עם מצלמות ריפלקס משוכללות ולבוש טרקים אופנתי של מיטב המותגים. הם צועדים במהירות כדי להספיק לזריחה וקולו הסמכותי של המדריך הנערץ נשמע בחשיכה, מבקש מהם "לא להפריע לטקס השמאני, להתעלם מריח הקטורות ולא לבהות באנשים".
כדי להספיק להגיע לגלגל רפאים המסתורי עם הזריחה, אנחנו מאיצים את צעדינו בחשיכה. כשקרני האור הראשונות עולות מעבר לגבול הסורי, המבנה המגליתי יוצא הדופן של גלגל רפאים מופיע מולנו במרכז שדה רחב. אנחנו נכנסים דרך שער קדום למעגל האבנים החיצוני, שניתן לזהות אותו כמעגל ענק רק ממעוף הציפור. מבחינה אנרגטית אני עדיין לא מרגיש כלום, רק דפיקות לב זיעה ואדרנלין מהריצה והנסיעה המפחידה בחושך.
שער יפה מאבני ענק מסותתות, ומאוד מרשימות מסמנות לנו את המעבר דרך מעגל האבנים השני של התל, ולהפתעתנו ואכזבתנו הרבה - האתר נראה נטוש - אין טקסים ואין שמאנים. הצלמת הסקפטית נכנסת לקריזה וחוזרת לרכב לישון, אבל הסטודנטית להילינג דווקא אופטימית ומציעה שנעלה על תל עם החלל התת קרקעי.
מדובר בעליה מורכבת, סוג של טיפוס על ערמת אבנים, ומי שבא למשימה עם סנדלים או כפכפים עלול לחטוף נקע. בשיאו של התל אנחנו פוגשים מספר מצומצם של אנשים מופנמים המסתכלים מזרחה בשקט מופתי או בסוג של מדיטציה פנימית עדינה. יניב רייפר, צלם רחפן וחובב הרפתקאות, שעשה לילה לבן עם אשתו הסבלנית והמכילה, כדי לצלם את הטקס השמאני בזריחה, מעדכן אותנו כי "השמאנים לא הגיעו ולא יהיה טקס היום. בשנה שעברה היו המון ערפילים ולא ראו את הזריחה ולא היה מה לצלם. אני מאוד מקווה שהשנה יהיה לנו מזל ונראה את השמש יוצאת מעל לפתח של המעגל החיצוני".
10 צפייה בגלריה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
צועדים לתל רגע לפני הזריחה
(צילום: אסף קמר)
למרות שמדובר ביום הארוך ביותר בשנה, קר ולח וכולם שקטים, מרוכזים באופק המזרחי. לפתע אני שומע קריאות שמחה של תחילת מילואים וצפצוף אינסופי מעצבן של רחפן תקול. על אף המצב הביטחוני הנפיץ וההקפצה לצילום פיגוע, נדב אבס, צלם ynet, הצליח להגיע לגלגל רפאים בזריחה במטרה לצלם את הטקס.
הרחפן שלו מקולקל, והצפצופים הבלתי פוסקים מעצבנים את הנוכחים שעברו מסע קשוח ומטלטל בתוך החשיכה כדי להתייחד עם הזריחה המקודשת. רגע לפני שההילרים המקומיים מבצעים בו לינץ' או מקריבים אותו לכוחות השמש, הרחפן המרעיש מוחזר לתיק. וזה הזמן לבקש מכל חובבי הצילום שמעוניינים להגיע לגלגל רפאים בשנה הבאה - נא לשמור על השקט לכבד את הנוכחים, לא לצלם אנשים ללא רשות ומי שרוצה להרים רחפן - שיעשה את זה מהצד ולא מראש התל, כי זה ממש מפריע.
דקות בודדות לפני הזריחה עולים לתל כמה שביליסטים צעירים, סוחבים תיקים ענקיים וקבוצת המטיילים המקצועית שפגשנו בחשיכה, מצטרפת כמו עדר אלפקות וכובשת את התל. אחד מהם, פנסיונר חייכן בכושר קרבי, מגלה אכזבה רבה, ואומר: "אין טקס - ואין מה לצלם!".
חברתי למסע, הסטודנטית להיליניג, מציעה שנתרחק מההמולה בזהירות רבה כדי לא ליפול לאחד מהבורות, אנחנו מדדים דרומה, עוקפים עץ מוזר שגדל על ראש התל וחוסם את שדה הראייה למזרח, ופתאום זה מתחיל - שמש אדומה ומושלמת יוצאת מכיוון סוריה, מעבר להרים והתילים שבמזרח. רגע קסום ופלאי של יפי הבריאה, והדי הקיטורים והתלונות של הצלמים הרבים על העדר הטקס - מתפוגגים במקביל. האופק נצבע באור קלוש וזרחני, ובדיוק כפי שתיכננו הקדמונים הנבונים שבנו את המבנה המסתורי, השמש הבוהקת של היום הארוך בשנה עולה לשמיים - בדיוק דרך השער המזרחי הרחוק של המעגל החיצוני.
10 צפייה בגלריה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
הזריחה מעל האתר
(צילום: יניב רייפר)
10 צפייה בגלריה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
שביליסטים בתל
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
שלט שמפנה לגלגל רפאים
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
טיול לגלגל רפאים ביום הארוך בשנה
מטיילות בשביל לגלגל רפאים
(צילום: אסף קמר)
סוף-סוף השקט חזר לתל, כולם מרוכזים בחוויה פנימית. אומנם אין פה שמאן עם תעודת הסמכה וגלימה ואין טקס הילינג רשמי, אבל ניכר שכולם עוברים תהליך. אפילו אני מפסיק לצלם, מתרכז בזריחה המקודשת, מתרכז בנשימה ובמעגל האבנים המופלא שאני יושב במרכזו. בלי כל מאמץ אני מתחבר למראות כבירים, תחושה של אושר אותנטי סמיך ולהבנה כי אותם קדמונים אלמוניים שבנו את גלגל רפאים לפני כ-5,000 שנה ידעו סודות כמוסים שאולי לעולם לא נבין.
איך מגיעים עם רכב פרטי לגלגל רפאים? עולים לרמת הגולן מגשר אריק, כביש 87 דרך צומת המפלים. בציר הנפט המפורסם פונים ימינה. עוברים את מושב יהונתן ועוברים את תצפית נחמה (אתר לינה וברז מים לשביליסטים), עוברים חוות פאנלים סולראים ובגשר אירי פונים ימינה. יש מזלג אספלט עם ציר בדרך עפר, וממשיכים בכביש האספלט המשובש. מאוד חשוב לנסוע לאט כי יש חושך מוחלט ובורות על הכביש. מגיעים לצומת עם פנייה שמאלה לג'וחדר ופנייה ימינה לגלגל רפאים. כאן מתחברים לציר הידוע של הג'יפים ומחנים את הרכב ליד שער הפרות. מפה יש שני קילומטרים של הליכה קלה עם מעבר מים לא מורכב, ואתם בגלגל רפאים.
אזהרה: העלייה לתל הגבוה שבמרכזו של האתר הארכיאולוגי גלגל רפאים מסוכנת ומצריכה כושר גופני. יש להצטייד בנעליים גבוהות ולהיזהר מבורות. הצעידה בחושך אל גלגל רפאים מצריכה פנסים. עקב סכנת מוקשים חל איסור לרדת מהצירים המסומנים.