הסיניות לפני כולן: בשנת 2022 ייצאה סין 3.11 מיליון רכבים חדשים, זינוק של 211% בתוך שנתיים בלבד. ואחרי שבשנה שעברה תפסה סין את המקום השני בדירוג יצואניות הרכב על חשבון גרמניה, השנה חלפה גם על פניה של יפן ותפסה ברבעון הראשון של השנה את העמדה הבכירה, עם 1.07 מיליון רכבים שיוצרו בה ועברו לרוכשים במדינות אחרות. נתון המשקף עליה של 58% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
2 צפייה בגלריה
  תערוכת הרכב של שנגחאי - הפכה לחשובה מכולן
  תערוכת הרכב של שנגחאי - הפכה לחשובה מכולן
תערוכת הרכב של שנגחאי - הפכה לחשובה מכולן
(נועם ריין)
התהליך החל כמובן בשוק הסיני עצמו. עד לשנת 2020, היצרניות המסורתיות שאינן סיניות תפסו נתח של 67% משוק הרכב הסיני - בדרך כלל על בסיס דגמים בייצור מקומי המותאמים לדרישות הקהל הסיני. אבל השנה כבר ירד נתח השוק שלהן ל-43% בלבד, והסיניות תפסו את הבכורה בשוק הביתי הענק.
גם יצרניות סיניות ותיקות, כאלה שמוכרות בעיקר רכבי בנזין והתמקדו עד לאחרונה בשוק הביתי, החלו לתגבר את הייצוא. בשנה החולפת ייצרה צ'רי למשל כמעט מיליון ורבע מכוניות ברחבי העולם, מתוכן 37% יועדו לייצוא. סאיק, בעלת הבית של MG, ייצאה 33% מסך הייצור שלה.
2 צפייה בגלריה
(ניר בן זקן)
חשמל להמונים: המפתח העיקרי הוא כמובן מכירה של דגמים חשמליים במחירים אטרקטיביים יחסית. למרות המאמצים הניכרים של כלל יצרניות הרכב בעולם, דגמים חשמליים לא תופסים אפילו 10% מסך הייצור של אף לא אחת מהגדולות - כולל פולקסווגן, יונדאי, מרצדס וסטלנטיס, שמשקיעות סכומי עתק במעבר לחשמל. לעומתן, לא פחות מ-12 יצרניות סיניות גדולות כבר הגיעו לאחוזי חשמול מרשימים שבין 20% ל-50%. ברשימה הזו ניתן למנות את ג'ילי, גרייט וול, דונגפנג, סאיק, צ'רי וכמובן BYD שמובילה עם קרוב ל-50% חשמול.
למעשה, אם מתחשבים בכלל כלי הרכב שיוצרו בעולם בשנה החולפת, מגלים כי בין הסיניות 26% מונעים בחשמל - זאת לעומת 13% ליצרניות אמריקאיות (בניכוי טסלה המספר הופך לזניח), 7% ליצרניות האירופאיות, 5% לקוריאניות ופחות מאחוז אחד ליפניות.
השליטה של הסיניות בייצור כלי רכב חשמליים נובעת בין היתר (גם) משליטתן בחומרי הגלם הדרושים לייצור הסוללות, ומעוצמתן של יצרניות הסוללות הגדולות - בהן CATL ו-BYD הסיניות. גם יצרניות סיניות נוספות מבצעות בימים אלו צעדים לקראת יצור עצמי של סוללות.
הנעות כלאיים, ועוד: בנוסף לחשמליות "טהורות", היצרניות המקומיות משקיעות מאמצים גם בפיתוח וייצור של דגמים היברידיים-נטענים בעלי טווח נסיעה ארוך - כאלו שיעמדו בקלות בדרישות הזיהום המחמירות במערב, יהיו זולים לייצור באופן יחסי וגם עתירי ביצועים.
ברשימה הזו ניתן למנות את דגמי תת המותג WEY של גרייט וול, את דגמי גלאקסי של ג'ילי וגם את דגמי BYD, בהם רב המכר סונג פלוס ואפילו דגמי האן וטאנג שנמכרים אצלנו כחשמליים, אך בסין מוצעים גם עם הנעה היברידית-נטענת.
תחום נוסף שבו הסינים מרכזים מאמצים הוא מערכות ההפעלה לרכב, אלו שפעם הסתפקו בכינוי "מולטימדיה" - וכיום אחראיות לא רק לסאונד ולקישוריות הסלולאר, אלא גם לשליטה במרבית מערכות הרכב.
בג'ילי רכשו לשם כך את יצרנית הסלולאר Meizu, שנועדה להתחרות ביצרנית הסלולאר Huawei. האחרונה לא מסתפקת בפיתוח מערכות בידור לרכב, ומשתפת פעולה עם יצרנית הרכב סרס לטובת פיתוח רכב עצמאי. על פי דיווחים רבים, גם יצרנית הסלולאר Xiaomi מתכננת לפתח רכב משלה.