בקצרה:
  • חומרי המרכב של הטנדר הפוטוריסטי מייצרים בעיות
  • עוד דחיה בפתח? יגיע לייצור עד סוף השנה
  • ועוד טרגדיות במעורבות המערכת האוטונומית
1 צפייה בגלריה
טסלה סייבר-טראק
טסלה סייבר-טראק
טסלה סייבר-טראק
הטנדר הייחודי מעוכב שוב: מסמכים פנימיים של טסלה שדלפו בחודש שעבר חושפים קשיים חריגים עמם מתמודדת החברה בייצור הטנדר בעל המבנה יוצא הדופן שאמור היה להגיע לייצור, יש להזכיר, כבר לפני ארבע שנים.
לפי המסמכים, הקשיים נובעים מהצורך לאפשר לטנדר כושר העמסה של כ-1.6 טון, המחייב מרכב עמיד בפני פיתול. בטסלה תכננו את המרכב מפלדת אל-חלד שאמורה להיות מספיק חזקה, לא מחלידה וזולה יחסית לייצור. אבל היא אינה מאפשרת גמישות מספקת הנדרשת כדי לעמוד בעומסים. בדו"ח מצוינות גם בעיות חריגות של רעש, רעידות ועידון, אחיזה, זוויות גלגול, תמרון במהירות נמוכה ועוד.
התייחסות מיוחדת ניתנה למערכת הבלימה, שאינה מתפקדת באופן מתקבל על הדעת. וזאת מבלי להזכיר את יכולת ההגנה של הרכב על נוסעים והולכי רגל במקרה של תאונה. גם בהקשר של מערכות הבטיחות ניכר כי ישנן בעיות מהותיות.
למרות הקשיים, מאסק צייץ לאחרונה כי הטנדר צפוי להיות משווק לקראת סוף השנה הנוכחית - מה שנראה כמו הערכה לא ריאלית בהינתן הקשיים. לדברי מומחים להנדסת רכב שהתייחסו למידע שפורסם, היצרנית רחוקה מפתרון הבעיות, שככל הנראה אינן ברות-פתרון סביר.
מה שמתחיל עקום - נגמר עקום: דליפת המסמכים מלמדת גם על תהליכים לקויים המתקיימים בחברה. המסמכים מביאים תיעוד פנימי - כולל אלפי תלונות של לקוחות - המלמד על כשלים מהותיים בפיתוח המערכות, כמו בלימת חירום ממהירות גבוהה ללא סיבה או האצה פתאומית, שבמקרים רבים הובילו לתאונות. מנגד, מובאים במסמכים מידע אודות תדרוכים של אנשי השירות לגבי שיתוף המידע מול הלקוחות, כך שיהיה ללא תיעוד רשמי ומפליל.
החשש של החברה מובן - מזה זמן רב שמערכת הניהוג האוטונומית 'אוטופיילוט' נמצאת בחקירות של הרשויות הפדרליות בארה"ב, אחרי שנהרגו 17 בני אדם ונרשמו 736 תאונות (מ-2019) שנבעו באופן מובהק משימוש במערכת. בתקופה המקבילה נרשמו בכל ארה"ב 807 תאונות שמקורן במערכות בטיחות מתקדמות, כשהיצרנית השנייה בכמות התאונות היא סובארו, עם 23 מקרים בלבד.
מתוך 17 ההרוגים, 11 הם מהחודשים האחרונים - כשעל פי הערכות יש קשר להסרת גלאי הרדאר מכלי הרכב החדשים, לצד הרחבת היישומים המאפשרים סיוע לנהג במגוון גדול יותר של מתארים. בנוסף, היועצת הבכירה לשעבר של הרשות הלאומית האמריקאית לבטיחות בדרכים, מיסי קאמינגס, מעדכנת כי לא רק שיעור המעורבות של דגמי טסלה בתאונות גבוה יותר כתוצאה משימוש במערכות העזר המתקדמות, אלא שתאונות כאלה חמורות בהרבה מתאונות 'רגילות'.
מה אנחנו חושבים: העיכובים בהשקת הטנדר המדובר של טסלה הפכו כבר לבדיחה בתעשיית הרכב. כזו שמצחיקה את המתחרים, אבל כנראה תגרום להם להפסיק לחייך ברגע בו הלהיט התורן של מאסק יעלה על הכביש. אבל הם גם מבהירים כי מאסק מיטיב להבטיח, בלי להתחשב בעניין הפעוט של עמידה בלוחות זמנים. הטנדר הזה יושק, ויהיה רב-מכר. אבל ייקח הרבה יותר זמן מכפי שהובטח. כרגיל בטסלה.
וככל שעובר הזמן, אתגר הנהיגה האוטונומית מתגלה כמורכב בהרבה מכפי שהעריכו בתחילה. ופעם אחר פעם נדחים שלבי ההטמעה במסגרת תקנות התעבורה במדינות השונות. מערכות כאלו נדרשות לקליטה ועיבוד כמויות עצומות של מידע - ותעשיית הרכב עדיין לא שם. לכן, ככל שמדובר בנהיגה אוטונומית, מוטב ליצרני הרכב וספקיהם לשמור על צניעות. וצניעות, מה לעשות, איננה תכונה שמאפיינת את מנכ"ל טסלה, אלון מאסק.