נעם בירנבאום (43) התנסה לראשונה בסמים משמעותיים בגיל 21. הוא בדיוק השתחרר מהצבא, עזב את עיר הולדתו באר־שבע בעקבות פטירתה של אמו ועבר לתל־אביב. שם הוא גם יצא מהארון. "די מהר הקהילה הכירה לי כל מיני סוגים של סמים, שעד אז לא ניסיתי. המעבר לתל־אביב הכה בי ונכנסתי ללופ ארוך, משהו כמו 17 שנים של שימוש אינטנסיבי בכל סם אפשרי".
מעישון חברתי עבר בירנבאום לשימוש אישי רציף בסמים, בכל שעות היממה. "השימוש שלי היה בבית, בדלתות סגורות", הוא מספר. "לא היה יום ולא היה כמעט רגע שלא הייתי בהם תחת השפעה. ג'י, ננסי, וויד. כל החגיגה".
6 צפייה בגלריה
yk13472882
yk13472882
צילום: שאטרסטוק
מהר מאוד, הוא מספר, הסמים השתלטו על חייו. "בגדול, איבדתי את הרצון לעשות דברים שהם מעבר ללשרוד. התפקוד שלי הצטמצם לכדי עבודה בלבד, אבל גם זה היה רק כדי שאוכל להתארגן על שכר דירה וסמים. זה היה סוג של עבדות. במכורים אנונימיים מגדירים את זה 'לחיות כדי להשתמש ולהשתמש כדי לחיות'. אתה עושה כל מה שצריך כדי להשיג את הסם. זה הפך להיות מה שהניע אותי".
בשלב מסוים, אחרי שנים ארוכות של שימוש, הכיר סם חדש, שזכה לכינוי "טינה". מתחת לשם הנשי החינני והקליל הסתתר קריסטל מת', סם ממריץ וממכר, שהפך במהירות לחלק בלתי נפרד ורעיל מהשגרה שלו.
"הטינה נחשב בקהילה, ובצדק, לסם שהוא כמו הרואין. ההרכב הכימי שלו מאוד־מאוד ממכר. ברגע שאתה מתחיל להשתמש קשה פיזית להפסיק. הגוף רוצה וצריך את החומר".
במה הטינה שונה מהסמים האחרים שצרכת?
"טינה הוא הסם שנועל את הדלת. הגעתי אליו בשנים האחרונות של השימוש, כשהמצב שלי כבר היה מדורדר מאוד. הסם הזה מאוד קשור לפעילות מינית. הוא שומר אותך ער במשך ימים והופך אותך לחרמן, עבד לדחפים שמתגמלים האחד את השני. כשאני רוצה טינה אני רוצה מין – ולהפך, ואם אתה מנסה לצאת מהסמים הטריגר לחזור לשימוש הוא מאוד גדול. במהלך השימוש הכרתי מיניות שהיא גרנדיוזית. משהו אופורי, שנמשך ימים ארוכים והוא כל כך מענג, שכשאתה פוגש את המיניות החיוורת, הרגילה, בלי הטינה, זה נראה לך כמו מוות".
× × ×
בתקופה האחרונה נשמעים יותר ויותר סיפורים כאלה. במרחב הבטוח שהקים בית החולים איכילוב במסיבה הגדולה של שבוע הגאווה, שהתקיימה בתחילת החודש, טופלו עשרות צעירים בגלל שימוש בסמים. 12 מהם פונו על ידי מד"א לחדר מיון, בהם שמונה בניידת טיפול נמרץ. בין הסמים שצרכו, על פי דיווח שמסרו לצוותים הרפואיים, היו קטמין, קוקאין, ממסי, אקסטזי, אם־די, והכוכב הישן־חדש שכבש בסערה את הקהילה הגאה בשנים האחרונות: קריסטל מת', המכונה טינה. הסם הוותיק, שנמצא בשימוש רווח מאז שנות ה־90 בכל העולם, גובה יותר ויותר קורבנות והופך כעת למגפה של ממש. יש כבר מי שמכנים אותו "האיידס החדש".
6 צפייה בגלריה
yk13472613
yk13472613
משתמשים טופלו במקום. מצעד הגאווה בתחילת החודש (למצולמים אין קשר לכתבה) | צילום: דנה קופל
לפופולריות המפוקפקת שלו תרמו גם יחסי הציבור הרעים, בצדק, לסם הג’י - GHB\GBL, סם האונס חסר הטעם והריח, והשימוש בו בקרב עברייני מין מורשעים הביא למבצע אכיפה נרחב של משטרת ישראל נגדו, ולכך שהוא נעלם למשך חודשים ארוכים מהשוק. או, במילותיו של איש מקצוע בכיר ובקיא בתחום: "התחזק הצורך בסם חלופי שייתן מענה למשתמשים. לכן ראינו עלייה הולכת וגוברת בקריסטל מת'. ואקום שנוצר במקום אחד - תמיד ישתחרר במקום אחר".
"ברגע שסגרו את השמיים בשנות הקורונה על סם הג’י נוצר משבר. אנשים חיפשו סם אלטרנטיבי", אומר גיא יוסף, עובד סוציאלי המתמחה בהתמכרויות שהקים ומנהל את מרכז מטר"א לטיפול בהתמכרויות בקהילה הגאה. "קריסטל מת', שהוא סם ממריץ ומסונתז, המיוצר בידי אדם במעבדות לא חוקיות, לרוב בשטחים, נעשה הרבה יותר נגיש, זול וקל להכנה. סביב סגירת השמיים והטיפול היחסית הרמטי של המשטרה בעניין הג'י, מחיר בקבוקון זינק מ־500 שקל ל־2,500 שקל, והטינה נסק במקומו".

6 צפייה בגלריה
yk13474596
yk13474596
גיא יוסף | צילום: ריאו
וכך חזר אחד הסמים הוותיקים והידועים ביותר לשמצה לחיינו, והוא נפוץ בישראל מתמיד. בשוק נע מחירו של גרם בין 800 ל־900 שקלים. כמה אנשים בדיוק משתמשים בו? למרבה הפלא, לאף גורם רשמי אין תשובה אמיתית לשאלה הזו. אולי כי אף אחד פשוט לא טרח לבדוק. אבל אין ספק שהוא נמצא בשימוש נרחב, בעיקר בקהילה הגאה.
"אף אחד לא יודע כמה אנשים בדיוק משתמשים בטינה", אומר ד"ר רועי צוקר, ראש תחום להט"ב באיכילוב וב"שירותי בריאות כללית". "אבל זה מחריד כמה כולם נמצאים שם. ההיקפים של המשתמשים רק הולכים וגדלים, והקורונה הגדילה את מספרם עוד יותר".

6 צפייה בגלריה
yk13472739
yk13472739
ד"ר רועי צוקר | צילום: יריב גולדפרב
למה?
"טינה זה לא סם מסיבות. זה לא סם לפאן, לחיבוקים. זה סם שהמהות שלו היא סקס, בתים, מסיבות בית. בשנים האחרונות הוא שינה את הפנים של הקהילה הגאה והביא לסגירת מועדונים בערים גדולות, כמו לונדון. במקום לרקוד אתה עובר לבית ולדבר עצמו. היום אתה פותח אפליקציה כמו גריינדר, הכל נורא נגיש. אורגיות בית של דלת פתוחה, שכולם מתחלפים בהן. הסיפורים הם 'וואו'".
הסם נפוץ מאוד באזור תל־אביב, אבל לא מדובר בבעיה של העיר הגדולה בלבד. "קריסטל מת' נכנס מאוד חזק לישראל", אומר גיא יוסף. "הוא נמצא בכל מקום. יש לי מטופלים שמגיעים מהפריפריה, מבאר־שבע, מדימונה, מחיפה. הרוב יתארו שימוש מזדמן בטינה; חלק אומרים שזה הסם המועדף עליהם".
"זה כבר לא אנשים בשוליים, אלה האנשים שאת רואה בטלוויזיה, שיש להם תואר שני ודוקטורט. כולם בתוך העסק הזה", אומר אייל (33), שנגמל מסמים לפני חצי שנה, אחרי יותר מעשור של שימוש.
את הקריסטל מת' פגש אייל כמעט בכל אחת מהמסיבות שבהן היה בשנתיים האחרונות. "נכנסתי לעולם של הסצנה מיד אחרי הצבא, בגיל מאוד צעיר, 21־22", הוא מספר. "בגיל 23 כבר פגשתי את עולם הסמים. במסיבות אתה מתחיל להריח קוקאין, ואז מגיעה הקללה של כולנו, שנקראת ג'י. סם האונס. הסקס מקבל תלות של ג'י. בלעדיו, שום דבר לא עושה לנו את זה. אתה מתחיל וזה אחלה. אתה מרשה לעצמך לקנות פעם בשבוע. לאט־לאט הכמויות עולות והאלכוהול יורד. זו הנורמה".
ואם אתה לא רוצה לעשות סמים?
"אם אתה לא עושה - אין לך עניין בקהילה. במסיבות. בגריינדר שואלים, 'עושה סמים?' מי שעונה לא, ייחסם על ההתחלה".
זה מבחן כניסה.
"בדיוק. 90 אחוז מההצעות בגריינדר הן הצעות לסקס עם סמים. מי שלא בראש של הטינה לא חלק מזה. אם אתה לא מעשן - אתה בחוץ".
מכאן, מתאר אייל מסלול קבוע למסיבות מין המוניות תחת השפעת סמים. "מסיבה כזו יכולה להתחיל בשלושה, ארבעה אנשים, ולהסתיים ב־15. זה תמיד מסתיים באורגיה. תמיד כולם עירומים וכולם מסוממים. באיזשהו שלב מגיע הבחור עם הפייפ. מי שחכם הולך משם. לרוב זה אחד־שניים, כל השאר נשארים. זה מאוד מפתה".
איפה נכנס השימוש בטינה?
"כשאתה על טינה יש הרבה דיבור, הרבה מגע והרבה רגש. אתה יכול לעשות הכל. אין לך מושג מי נכנס ומי יוצא מהחדר, מי נמצא איתך. אתה לא בשליטה, אבל אתה בהיי. אתה על גג העולם, הכי חכם והכי טוב, אין מוצלח ממך. כל מי שאיתך, אתה עושה לו טובה שאתה איתו. ככה זה נמשך שלושה ימים, מחמישי עד ראשון, לפעמים יותר. כשנגמר הסוטול חוזרים הביתה ורוצים להתאבד. יש לזה דאון קשה מאוד. יומיים־שלושה ואתה חוזר לסוטול הבא. וככה אתה מתמכר".
מה קורה אם המנה הבאה לא מגיעה?
"בכי, עצבים והמון־המון שיגעונות. יש תחושה מובהקת של רדיפה, השלטונות רודפים אחריך והמדינה לא מטפלת בך. כשהפייפ נשבר זה כמו לאבד יהלום. עוזבים הכל ויוצאים בטרנינג ובמשקפי שמש, חדורי מטרה לקיוסק. כולם הולכים לעבודה, ואתה רק מת לקנות את הפייפ שלך ולחזור לחדר החשוך".
× × ×
בשנים האחרונות מדווח על עלייה בצריכת סמים בכל העולם. לפי דוח של האו"ם מיוני 2022, אחד מכל 18 איש באוכלוסייה צרכו סמים בשנה האחרונה, 26 אחוז יותר לעומת 2010. מתוכם, רק אחד משמונה קיבלו טיפול כלשהו נגד התמכרות. הסמים הנפוצים בעולם הם קנאביס (40 אחוז), אופיואידים (35 אחוז) ואמפטמינים (15 אחוז), אליהם משתייך הטינה.
מחקרים מראים כי חברים בקהילת הלהט"ב מועדים יותר לצריכת סמים גבוהה: קרוב ל־30 אחוז בקרב להט"בים, לעומת תשעה אחוזים באוכלוסייה הכללית, צורכים סמים בתדירות שבין בינג' - שימוש רצוף ועמוס קצר מועד, ועד התמכרות של ממש.
"מדובר באנשים שכל חייהם חוו הומופוביה מופנמת", אומר ד"ר צוקר, שמשמש גם כיו”ר החברה לרפואת להט”ב של ההסתדרות הרפואית, "שחיו במשך שנים בהסתרה או במקום של אי־קבלה חברתית, בעולם שחשו שהם לא שייכים אליו. חלקם חיים בשקר שנים ארוכות ויוצאים מהארון בגיל מבוגר. כחלק מהריבאונד של החיים הם נכנסים לעולם הסמים. והמקום של הריבאונד הזה גורם להם להיכנס לעולם הזה בכל הכוח".
גם מי שנמצא בצד השני של הסקאלה, צעירים מאוד שרק עכשיו מגלים את עולם היחסים, נמצאים בסיכון. "ילד בן 21 שרק יצא מהארון ופתאום מוצא את עצמו בעיר הגדולה, בלי אף אחד שידריך אותו", אומר צוקר. "פתאום הוא פותח גריינדר ונכנס לחנות ממתקים מאוד־מאוד מטעה. הוא לא יודע מה מותר ומה אסור. יש סלנגים בקהילה שאם לא תכיר אותם - לא תדע למה נכנסת. אתה פותח גריינדר ורואה מישהו שליד השם שלו כתוב ‘פארטי’ עם טי גדולה. טי גדולה זה טינה, שזה קריסטל מת'.
"בתור ילד בן 21, שלא מכיר את העולם הזה ולא יודע להבדיל בין החומרים השונים, הכל היינו הך מבחינתך. פתאום אתה מוצא את עצמך בחברת אנשים שמבוגרים ממך, ולפעמים האנשים האלה הם אוטוריטה אבהית עבורך. אתה מוצא את עצמך בערב הראשון שהגעת אליו מעשן קריסטל מת', ואין לך מושג למה נכנסת. אני רואה במרפאה אנשים שבגיל 22 דופקים לעצמם את החיים עם הסם הזה. הם לא הבינו מה הם עושים, וכאשר הם כבר מבינים, הרבה פעמים זה מאוחר מדי".
"הכניסה של הקריסטל מת' לישראל בשנים האחרונות קשורה לשתי סיבות: עלות נמוכה, ואפקט חזק ומתמשך", אומר גיא יוסף. "הוא זול יחסית, והאפקט שלו ארוך ועוצמתי. הסם הזה ספציפית הצליח לתפוס בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, מכיוון שהוא ממריץ ומאפשר להישאר ערים במשך זמן ממושך. ההשפעה שלו נמשכת 24 עד 72 שעות. אנשים שמשתמשים בו יכולים להישאר ערים יומיים־שלושה ברצף. הבעיה שבסוף השימוש יש צלילה, שמאופיינת בשינה רבה ואינטנסיבית ובחוויית דיכאון מאוד קשה, מה שמגביר את הסיכון לשימוש חוזר, כדי לא להרגיש כך עוד".
קיום יחסי מין תחת השפעת סמים, הנפוץ בקהילה הגאה וידוע גם כ־ChemSex, מתייחס לשלושה סוגי סמים עיקריים: מפדרון, קריסטל מת' (טינה) וג'י (ג'ינה). כולם נחשבים לסמים שמעוררים חשק מיני ועוזרים בערנות־יתר. בזמן השימוש בסמים האלה, לעיתים תוך ערבוב מסוכן של כמה סוגים יחד, ניתן לקיים יחסי מין במשך ימים, כאשר מרגישים ביטחון עצמי רב ופחות חשופים לכאב.
הרשתות החברתיות והזמינות של אפליקציות ההיכרויות איפשרו לטינה לשגשג ולצבור פופולריות אדירה בקהילה. באפליקציות האלה הצרכנים מסמנים את עצמם בדרכים שונות, מכאמור טי גדולה במילה פארטי ועד אמוג'י של קרח או יהלום, על שום המראה הגבישי שלו.
"הכמ־סקס, שמאוד מזוהה עם הקהילה הגאה, הוא הבסיס לכל", אומר ד"ר צוקר. "יש סמים מאוד ספציפיים שקשר ליחסי מין הוא המהות שלהם. יש את הג’י שנחשב לסם האונס בעולם הסטרייטי; ומפדרון. אלה הסמים העיקריים, ויש עוד כאלה שנעשים ‘על הדרך’, כמו קטמין. קריסטל מת' הוא השיא. היכולת ליהנות מסקס כבר לא קיימת בלי הסם".
זו תופעה של שוליים?
"נוח לנו לחשוב שזה נוגע לאוכלוסיות מסוימות, אבל היום כולם שם: עורכי דין, רופאים, אנשי הייטק, מנכ"לים של חברות גדולות. העולם הזה הוא בריחה עבורם. הפוגה משבוע מאוד מלחיץ ומתיש. ביום־יום הם חייבים להיות ביג שוטס, ושם הם נרגעים ומוצאים הקלה מהלחץ שהם חיים בו. הבעיה שמה שמתחיל בסופי שבוע, אצל רבים זולג גם לשגרה".
אתה לא חושש שקישור של שימוש בסם קשה כמו קריסטל מת' לקהילה רק יגביר את הסטיגמה שיש עליה בתקופה הרגישה הזו?
"הקהילה שלנו מספיק חזקה להציף את הבעיות שלה. בסוף מדובר באחוז לא קטן מתוך הקהילה, שצריך לתת לו מענה בנושא הזה".
× × ×
יש מי שנהנה מקריסטל מת’ עוד הרבה לפני שהוא הפך לסם נפוץ: במלחמת העולם השנייה, חיילי האס־אס והצבא הגרמני קיבלו אותו על מנת לאפשר להם לשמור על תפקוד גבוה ורציף בשדה הקרב. הסם נחשב פופולרי במיוחד בקרב טייסי חיל האוויר הגרמני.
מסמך של המודיעין האמריקאי מאותה תקופה, שנחשף לפני עשור, טען כי היטלר עצמו נהג להשתמש בקריסטל מת'. גם בימיו האחרונים, כך נטען, לפני שהתאבד בבונקר שלו, טופל בזריקות של סם שאחד ממרכיביו היה קריסטל מת', על מנת לשמור אותו ערני. בהמשך, שימש הסם את החיילים האמריקאים שנלחמו בוייטנאם, והם שהעלו את הביקוש לו בארה"ב, כשחזרו הביתה מהמלחמה.
רוב החומרים שמשמשים לייצור הסם זמינים לציבור, ולכן קל יחסית לייצר אותו בתנאים ביתיים. תשאלו את וולטר ווייט מ"שובר שורות".
"במקור, הקריסטל מת' נחשב ‘קוק לעניים’", אומר ד"ר צוקר. "הוא יוצר מחומרים של תרופות זולות לצינון באזורים כפריים, בדיוק כמו ב'שובר שורות'. התמונות הנוראיות שאנחנו מכירים, של משתמשים בלי שיניים שכל הפרצוף שלהם מעוות, צולמו במקומות האלה. לאט־לאט הוא זלג לאזורים מערביים מרכזיים כמו ניו־יורק, סן־פרנסיסקו, מיאמי ובהם אל תוך הקהילה הגאה, בגלל האפקט המאוד מעורר מינית ומשחרר שלו, שיושב על המקומות של הומופביה מופנמת ושנאה עצמית, כל מה שמביא את הקהילה הגאה להשתמש בסמים".
"בספרות המחקרית נמצא כי חשיפה להומופוביה ולהדרה חברתית ומשפחתית מגבירים חוויות של דחק, לחץ ובדידות", מסביר גיא יוסף את הקשר של הקהילה הגאה לסמים. "התפיסה החברתית המקובלת על אהבה ואינטימיות לא תואמת את חוויית חייהם של להט”בים, הנעדרים מודלים חיוביים להפנמה בילדותם בכל הקשור ליחסים אינטימיים ולזוגיות. קהילת הלהט"ב היא מקום נהדר, שמספק תחושת ביטחון ושייכות לאנשים שבמשך שנים לא מצאו את המקום שלהם בעולם; אבל היא גם מרחב שיכולים להתעורר בו מצבי סיכון. מכל הסיבות האלה נוצרה תרבות שבאה לחגוג חופש ואושר, שבאה לחגוג את העצמי, ולעיתים כרוכה בשימוש בסמים. אנשים שלא נחשפו לשימוש בגילים צעירים יכולים למצוא את עצמם בגיל 30 בתוך עולם של שימוש מוגבר בסמים, שנתפסים תחילה כפתרון לקשיים שהם סוחבים איתם כל החיים. פה נכנס הקריסטל מת', כי מבין כל החומרים שלהט"בים משתמשים בהם, הוא בעל השפעה חזקה וממושכת, שמתאימה במיוחד למפגשים של סקס".
צוקר, שנחשב לפורץ דרך בזכות פעולותיו הרבות למזעור נזקי הסמים, מצהיר באופן חריג: "קריסטל מת', מבחינתי, הוא הקו האדום".
תסביר, למה דווקא טינה ולא ג'י או מפדרון? הרי כולם ממכרים ומזיקים.
"כי ברגע שטעמת - קשה מאוד לצאת ממנו. זה הכל - או כלום. היכולת לעשות איתו מזעור נזקים כמעט לא קיימת. כרופא שמתעסק בזה, חטפתי המון ביקורת על זה שאמרתי לאנשים שעושים קריסטל מת' 'אתם אבודים'. אבל המחקרים מראים שהרוב המוחלט של אנשים שנכנסים לעולם הזה, לא ייצאו ממנו".
השפעת השימוש בטינה מתחלקת למספר שלבים. בשלב הראשון, המכונה "הריגוש" ונמשך כחצי שעה, הסם נספג בדם וגורם לדופק מאוד מהיר ולעלייה בלחץ דם. בשלב הבא, הגוף נמצא בתחושה של חדות ופוקוס, אנרגטיות, אופוריה ועלייה בחשק המיני. השלב הזה יכול להימשך ארבע עד 16 שעות.
בשלב השלישי, המכונה "בינג'", המשתמש רוצה להמשיך ולקחת עוד מנה, על מנת לחוות שוב ושוב את אותן תחושות. זה יכול להימשך עד שבועיים. בכל שימוש חווה המשתמש את השלבים האלה, עד שהגוף לא מרגיש אותם יותר.
הטינה מגיע בצורת קריסטלים, ומכאן השם קריסטל מת’ (מתאפטמין), והכינוי הוא קריסטינה, או בקיצור “טינה”. את הטינה אפשר לצרוך בעישון או בהזרקה. "בשונה מקוק, שעושה אותך נמרצת ומסוגלת, מוויד, שמרגיע קצת ועושה אותך נינוחה ונעימה, או מאם־די, שגורם לך להרגיש מאוהבת - טינה לוקח אותך למקום שבו את לא מרגישה - לא כאב, לא חרדה או דיכאון", אומר יוסף. "לכן זה סם שמתיישב חזק מאוד על טראומות עבר, חוויות נטישה, פגיעות במערכות יחסים ראשוניות ודימוי עצמי שברירי - כל האזורים שלהט"בים מוּעדים אליהם כתוצאה מההדרה החברתית־משפחתית שבתוכה הם גדלים, בגלל הזהות המינית שלהם.
“בשיח על טינה עולה הדאגה שעצם העיסוק בסוגיה יעצים סטיגמה שלילית על להט”בים כנעדרי ריסון עצמי או מוסר. אך לא מדובר באנשים עם ‘בעיה’ או בעלי מועדות גבוהה להתמכרות מעצם היותם להט”בים, אלא בבעיה שהשורשים שלה הם חברתיים ונעוצים בחברה שיפוטית, מדירה או מאיימת עבור להט”בים, שבתמורה צורכים סמים במצבים שונים כדי להתמודד עם קשיים אלו”.
המחיר של השימוש בטינה מגיע מהר מאוד, כאשר הסם לא מספק יותר את התחושה האופורית שהמשתמש חושק בה והוא לא יכול להרגיש הקלה. השלב הזה מתבטא בתחושת ריקנות, רעב ואיבוד הזהות העצמית, ומלווה בצמרמורת, גרד והזיות, המסכנים את המשתמש ואת הסובבים אותו. בשלב הבא, שלב ה־Crash (נפילה), המשתמש שוקע בשינה עמוקה, שיכולה להימשך עד שלושה ימים. שלב ההנגאובר שמצפה לו כשיקום, ישאיר אותו מעורער, מיובש ותשוש, ואחריו יגיע שלב הדיכאון, המלווה במחשבות אובדניות.
"אין כמעט איבר בגוף שלא נפגע מקריסטל", אומר צוקר. "הסיכוי שתגיע למיון בגלל אוברדוז חד־פעמי של טינה הוא נמוך יותר מאקסטזי או מג'י - אבל הסם הזה הורג אותך לאט".
צריך לומר: לא כל מי שמשתמש בקריסטל מת' מתמכר. יש כאלה שמזלם משחק להם, והם מצליחים לשלוט בשימוש בו גם לאורך זמן. "חלקם יידעו לעצור בשלב שבו יזהו שהחומר הזה מכניס לחיים שלהם נזקים שהם לא חפצים בהם", אומר יוסף. "יש מטופלים שמצליחים בעצמם להפסיק את השימוש, בלי גמילה. רק באמצעות השיח הטיפולי. מצד שני, יש מטופלים שנכנסים לגמילה וגם אחרי פעמיים־שלוש חוזרים לשימוש, כי החומר כל כך חזק".
מי שנכנס לעולם הטינה לא יכול לצפות אם יהיה שייך לקבוצה הזו, ששולטת בשימוש בו, או שיזדקק למנות הולכות וגדלות בתדירות גוברת. "יש אנשים שהתמכרו אחרי פעמיים, ויש כאלה שמצליחים לנהל את האירוע שנים", אומר ד"ר צוקר. "לך תדע מי יצליח ומי לא. השינוי ההתנהגותי שהסם מחולל באנשים שהם בתפקוד גבוה הוא אדיר. ביום־יום, האנשים האלה יטפלו בך בבית המשפט או בבית החולים; כמשקיעה בהייטק אולי תשקיעי בהם מיליונים. אבל בהרבה מקרים, מה שינהל אותם זה הסם.
"בהתחלה הם נהנים מהיתרונות שלו. הוא גורם לך להרגיש הכי בביטחון שלך, קצת קוק־סטייל. אבל לאט־לאט החומר הזה משנה את ההתנהגות שלך. הוא משנה את מי שאתה. ב־MRI רואים במובהק איך הוא משנה את המוח, ונוגע באזורים ספציפיים שקשורים לדחפים ולהתנהגות".
צוקר מספר שנתקל בדפוס כזה אצל לא מעט מהמטופלים שלו. "בהתחלה הם אומרים, 'אני כבר לא משתמש' או 'אני ממש מצליח לשלוט במינון'. ואתה מאמין להם, כי הם כל כך מאמינים לעצמם שהדבר הזה עושה להם רק טוב. הם משוכנעים שהם יכולים לנהל את האירוע".
תן דוגמאות למקרים שראית.
"מישהו שעובד מול ארה"ב ופתאום לא היה צריך לישון יותר. הוא עבד גם בלילה ועשה מלא כסף, אבל מהר מאוד הוא גילה שהתפקוד שלו נפגע עד כדי כך שהוא לא מסוגל לעשות כלום, וחייב גמילה. או רופא צעיר שפירסם מלא מחקרים. בהתחלה הוא היה בשיא הקריירה שלו, כי למה לישון בלילה אם אפשר לכתוב? היכולת של אנשים כאלה לפצות על מה שאובד להם גבוהה מאוד בהתחלה, אבל עם הזמן והשימוש הגובר הכל נפגע".
ההתמכרות המהירה לטינה מובילה גם לסדרה של אירועי חירום בריאותיים, חלקם מסכני חיים, מירידה קיצונית במשקל, התקפי לב, בחילות והקאות מרובות והרס של השיניים, עד הפרעות שינה קשות, פרנויות, פסיכוזות והזיות. במקרים מסוימים הוא עלול לגרום לכשל כלייתי, לאובדן הכרה ואפילו למוות. בחו"ל מיוחסים לו מקרי מוות רבים, אבל בישראל קשה להעריך כמה מתים כתוצאה משימוש בו. "הרבה אנשים מגיעים לחדרי מיון עם בעיות רפואיות כתוצאה מטינה, שהם משליכים על דברים אחרים", אומר צוקר. "לפעמים הרופאים קובעים שמדובר בשבץ מוחי, ומטפלים בחולה בהתאם, כשלמעשה מדובר בתופעות אופייניות לטינה. אנשים שמתים בבתיהם, ממה הם מתים? מהדברים האלה בדיוק. בישראל לא נהוג לבצע נתיחות אחרי המוות, אז סיבות המוות האמיתיות פשוט לא מתגלות. הנזק שמיוחס לטינה הוא רק קצה הקרחון”.
× × ×
על פי הנתונים בספרות המדעית, כ־90 אחוז מהמכורים לטינה חוזרים להשתמש בסם אחרי שהלכו לגמילה. מי שמנסה להתמודד לאחרונה עם הסוגיה המורכבת והרגישה הזו ברמה הקהילתית זו עיריית תל־אביב, שהקימה את השירות העירוני היחידי בארץ לטיפול בהתמכרויות להט"בים לפני ארבע שנים, במטרה להתמודד עם דפוסי שימוש ייחודיים לקהילה. כיום מטופלים במסגרת השירות עשרות מכורים, באמצעות טיפול פרטני וקבוצתי. רשימת ההמתנה לשירות העירוני ארוכה מאוד, למרות שבשירות מדברים על תת־פנייה לעזרה ביחס להיקף התופעה המוערך. רק בשבוע שעבר, מספר יוסף, פנו שישה משתמשי טינה לעזרה כאן, לפחות שניים מהם מתארים מצב מובהק של התמכרות.
"כדי לשמר את הניקיון והמרחק מקריסטל מת' חשוב מאוד להיות בטיפול מתמשך, לפחות פעם בשבוע, כדי להתבונן כל הזמן בדפוסי החיים שגורמים לרצון להשתמש שוב. גם טיפול קבוצתי במסגרות כמו NA יכול להיות מאוד אפקטיבי, וכמובן תמיכה חברתית ומשפחתית".
מתי צריך לפנות לעזרה? או יותר נכון, מהם סימני האזהרה שצריכים להדליק נורה אדומה?
"אם רואים שכמות השימוש עולה יחסית בתקופה קצרה, של מספר חודשים, והמרווחים בין שימוש לשימוש מתקצרים; אם השימוש הופך ממשהו שעושים אחת לתקופה - לכל סוף שבוע, ואפילו יותר מפעם בשבוע; אם רואים שאדם מתקשה לתפקד במרחבי התעסוקה, במערכות יחסים, הורות, חברות ומשפחה, והולך ומתבודד; אם הצורך הולך וגובר גם נוכח בעיות בריאות כמו הפרעות שינה, ירידה במשקל או נזקים לשיניים ולעור הפנים. אם נזהה רמות הולכות וגוברות של מצוקה נפשית, דיכאון, פגיעה בדימוי עצמי; אם רואים שאדם מגביר התנהגויות סיכוניות; אם הוא מוציא יותר ממה שיש לו על מנת לתחזק את השימוש. כמו כן אם נזהה שימוש לבדי ללא חברים, לצד הכחשות והסתרת סודות באשר להיקף השימוש, עומק הבעיה או הצורך בעזרה - כל אלה הם סימנים לכך שאולי הוא עושה שימוש עד כדי התמכרות. בשלב הזה מומלץ בחום לפנות לאיש מקצוע".
"למבוגרים זה כבר אבוד, את הילדים צריך להציל", אומר אייל. "הם מגיעים בכל סוף שבוע ברכבת מחיפה, מירושלים, מבאר־שבע, לאיזו מסיבה, ושם הכל מתחיל. בכל מסיבה יש היום סמים. הטינה מגיע בסוף. להורים אין מושג מה הם עושים. ברגע שהתחלת לעשן, אתה מעשן בלי הפסקה. כדי להסתיר. כדי להיות איכותי יותר. כדי להגיד, ‘אני לא מכור’. הילדים האלה, מי יציל אותם?"
נעם בירנבאום הוא בין המעטים שהצליחו לנצח את הסטטיסטיקה. "החיים שלי נעצרו בגיל 20", הוא מספר. "17 שנים אחר כך, הם נראו בדיוק כמו שעזבתי אותם כשהתחלתי להשתמש: הבית, ההרגלים, מערכות היחסים, הקריירה. הכל היה קפוא. בגיל 37 התעוררתי וגיליתי שאני תינוק. שאני לא יודע איך להתנהל בעולם הזה. תחושות מאוד, מאוד מפחידות".

6 צפייה בגלריה
yk13474643
yk13474643
ניצח את הסטטיסטיקה. נעם בירנבאום | צילום: ריאן
באוגוסט לפני שבע שנים הגיע לגמילה. מאז הוא נקי, מסייע למכורים במסגרות שונות, תוך שהוא ממשיך לטפל בעצמו. "לקח הרבה זמן עד שזה קרה. בשלב מסוים מישהו מהקרובים אליי התערב. דפק לי בדלת, לקח אותי כמו שק תפוחי אדמה ושם אותי בגמילה. אחרי שמונה ימים שבהם רק ישנתי והקאתי, התעוררתי וקיבלתי החלטה לצאת מזה".
איך זה קרה?
"הבנתי שאין לי עוד סיבוב. שזחלתי מספיק בתוך שדה הקרב הזה ושאין לי עוד כלי נשק. שבפעם הבאה, זה ייגמר רע. הקשבתי לכל מה שהציעו לי לעשות ויותר מזה. כדי להצליח להתמודד עם החיבור בין מין לסמים, התנזרתי ממיניות במשך כמה שנים טובות. התרחקתי מאנשים וממקומות מסוימים, לקחתי מאוד בהדרגה את החזרה שלי לעולם בכלל, והשקעתי הרבה מאוד זמן בטיפול. אי־אפשר לעשות את זה לבד. זו מלחמה אבודה, מול הרבה גורמים מבפנים ומבחוץ. אם אתם בצרה, שתפו אנשים קרובים אליכם, שיבקשו בשבילכם עזרה".
והנה, אתה הפכת לסיפור ההצלחה הזה, מהבודדים שישנם. נגמלת מטינה ומסמים אחרים.
"זו חתיכת התמודדות. זה נס כשזה קורה. לא פחות".

6 צפייה בגלריה
yk13474537
yk13474537
צילום: גטי אימג'ס
סחרור מסוכן: שלבי השימוש בטינה
1. ריגוש: הסם נספג בדם וגורם לדופק מאוד מהיר ולעלייה בלחץ הדם. חצי שעה
2. חדות: הגוף בפוקוס. אנרגטיות, אופוריה ועלייה בחשק המיני. 4־16 שעות
3. בינג': רצון להמשיך לקחת עוד מנות מהסם. יכול להימשך עד שבועיים
4. ריקנות: הסם כבר לא מספק אופוריה והקלה, אלא רעב, צמרמורות, גרד והזיות
5. נפילה: שקיעה בשינה עמוקה. יכולה להימשך עד שלושה ימים
6. הנגאובר: תחושה מעורערת, התייבשות, תשישות
7. דיכאון: סכנה למחשבות אובדניות
sarit_r@netvision.net.il