בלי ששמנו לב השנה הגיעה לסיומה, אתם הצבעתם ובחרתם את השירים שהכי אהבתם, וגורי אלפי ונלי תגר הגיעו לאולפן ynet עם רדיו תל אביב כדי לחשוף את עשרת השירים הגדולים. החל מטונה, דרך נועה קירל, אנה זק ונונו ועד לפול טראנק וג'ימבו ג'יי - זו הייתה שנת תשפ"ב במוזיקה הישראלית. צפו בראיונות ובביצועים מהמצעד:

מקום ראשון: פול טראנק וג'ימבו ג'יי, "סתלבט בקיבוץ"

למרות כל המסיבות העירוניות ששזורות במצעד השנה, את המקום הראשון קטף דווקא שיר שמדבר על הרצון לעזוב את הלחץ והרעש שהעיר הגדולה מביאה איתה - ולמצוא נחת בקיבוץ. לגל ניסמן, סולן פול טראנק ולעומר הברון, שאתם בטח מכירים כג'ימבו ג'יי, נמאס להתנצל שהם גרים במקום שגיאוגרפית מוגדר כ"חור", אז הם כתבו שיר אהבה שמאיר את כל הדברים הנפלאים בבחירה שלהם והצליחו לכבוש אנשים מכל המדינה.
סוד הקסם ודאי לא טמון בקלנועיות או במאכל הקיבוץ הרשמי (משה בתיבה) - לפחות על פי הקליפ המשעשע שמלווה את השיר - אלא דווקא בעיסוק בנושאים שנוגעים בכולם, לא משנה איפה הם גרים - יוקר המחייה, השחיקה ממרוץ החיים ורצון לנטוע שורשים. השילוב המוזיקלי של להקת הרוק הפופולרית והראפר השנון יצרו שיתוף פעולה משובח, שנראה אתכם מצליחים להוציא מהראש עד לשנה הבאה.
מקומות 10-1 במצעד הישראלי השנתי של ynet ורדיו תל אביב


הרכב השנה: פול טראנק

סיפור ההצלחה של עופר ויינר, יותם אלעזרי, אריאל קשת וגל ניסמן, הלוא הם פול טראנק, קשור באופן ישיר לאהבת הקהל העצומה שחברי הלהקה קיבלו עוד מיומם הראשון. חברי ההרכב החלו לעשות מוזיקה לפני כעשור והקליטו יחד שלושה אלבומים - כששניים מהם התאפשרו באמצעות קמפיין מימון המונים. מי שהצליחו להביא את הבלוז-רוק האמריקני ולהפוך אותו להכי מקומי שיש, עוסקים בנושאים הבוערים ביותר בחיים בישראל, מצליחים להקפיץ את הקהל בהופעות בכל רחבי המדינה אבל גם נוגעים בכאב ובהתמודדויות של החיים. לא פלא שפול טראנק זכו בתואר הרכב השנה במצעד השנה - ואין ספק שעוד נשמע מהם רבות גם בשנה הבאה.
סיכום המצעד הישראלי השנתי של ynet ורדיו תל אביב


פריצת השנה: נונו

לקרוא למה שנעמי אהרוני גל - או נונו, בשבילכם - הצליחה לעשות בשנה החולפת "פריצה", יהיה על גבול האנדרסטייטמנט - כשהיא חתומה על להיטי פופ בלתי נשכחים שהצליחו לעצב מחדש את השפה היומיומית של צעירים בישראל ולמצב אותה כאחת מהזמרות המבוקשות בסצנה המוזיקלית. מאז שהיא נכנסה לחיינו, נונו הספיקה לשתף פעולה עם רוני דואני, לחמם את מארון 5, להופיע בכל הארץ, להוציא אלבום בכורה ואף לגרוף פרסים נחשבים, בהם פרס תגלית השנה של אקו"ם. והנה, פרס נוסף כבר מצטרף לאוסף ומזכיר שמתחת למעטה ההומוריסטי נמצאת מקצוענית אמיתית.
האזינו לשיחה עם הזמרת ואל תפספסו את ההופעה המפתיעה של ג'ימבו ג'יי ברקע:

מקום שני: נונו, "קיוט בוי"

פריצת השנה משתלטת על המקום השני במצעד שלנו עם להיט המסיבות הגדול ביותר שיצא בשנה החולפת, כך לפחות אתם החלטתם. איך שלא נסתכל על זה, לא היה אפשר להתעלם מ"קיוט בוי" - שיתוף הפעולה של נונו עם שגיא קריב בהפקת ליין פוראבר תל אביב, שיצא לכבוד שבוע הגאווה בתל אביב ונשאר איתנו הרבה אחרי שטיטאו את הכבישים מכל הקונפטי. הביט הקצבי בשילוב הטקסט המבדר השתלטו עלינו והצליחו להפוך המנון אצטדיוני כדורגל להמנון פופ בלתי נשכח.

מקום שלישי: אנה זק, "לך לישון"

אם יש מישהי שיכולה להפוך משפט פתיחה שחוק לאחד השירים המצליחים ביותר של השנה - זו כמובן אנה זק. הזמרת שהזניקה את הקריירה המוזיקלית שלה כבר ב-2017, זכתה לפריצה המשמעותית ביותר השנה, כששני הלהיטים שלה צברו עשרות מיליוני צפיות ביוטיוב, והתחבבו על המאזינים שהתאהבו בגישה המרעננת של הזמרת - מלאה בביטחון עצמי ולא מתנצלת על כך. את "לך לישון" כתבו המפיקים המצליחים רון ביטון וג'ורדי יחד עם איתי שמעוני, והחיבור המוזיקלי גרם לכולם להרגיש שאם הם לא מכירים את השיר הם בוודאי פספסו משהו. אך כשרק השבוע הוא הוכרז כשיר המושמע ביותר ברדיו הישראלי, אנחנו בספק שזה בכלל אפשרי.

מקום רביעי: נונו, "ליבינג דה דרים"

מהרגע הראשון שמאזינים ל"ליבינג דה דרים" אי אפשר להישאר אדישים: הזיגזוג בין העברית לאנגלית, השנינות המתפרצת והגישה שלא לוקחת את עצמה ברצינות הצליחו לנצור משהו עכשווי ביותר מהתקופה. עיליי אשדות עיבד עם נונו, שגם כתבה והלחינה והביאה לעולם פזמון כמו "בוקר ציח וצח / צהריים שאכט / ערב קרחן / איים ליבינג דה דרים", שהפך לחלק בלתי נפרד מהשיח בישראל. ברור שיש את השיר הזה במצעד, יש'תו ברמות.

אמנית השנה: נועה קירל

אתם כנראה לא מופתעים לראות כאן את השם של נועה קירל, הפנתרה הלאומית שקטפה את תואר אמנית השנה של המצעד השנתי שלנו. בגיל 21 בלבד, קירל נחשבת לכוכבת הפופ הגדולה ביותר בארץ וממשיכה לצבור פרסים ותארים, כשהיא מכוונת הכי גבוה. אחרי מופע הענק שלה בפארק הירקון מול קהל של עשרות אלפים, נציגות טרייה ומרגשת באירוויזיון הקרוב שיתקיים בבריטניה וחוזה בינלאומי ב"אטלנטיק רקורדס", לצד שיגור בלתי פוסק של להיטים בארץ ובעולם - נדמה שקירל בדרך לכבוש את העולם כולו. השנה הזו ללא ספק הייתה שנת מפתח עבורה, וכולנו מצפים לראות את הצעד הבא שלה.

מקום חמישי: אנה זק, "מי זאת"

מי זאת נכנסת בפעם הראשונה למצעד שלנו? אנה זק והלהיט "מי זאת", שהפכו מספר טלפון לאחד הפזמונים הקליטים שידענו השנה. מלווה בקליפ צבעוני וכיפי במיוחד, זק סוף סוף הוכיחה לכל הספקנים שהיא כוכבת פופ של ממש. השיר שבר עבור זק את כל השיאים האחרים שהיו לזמרת בקריירה, אבל לא שבר רק שיאים - חשיפת מספר הטלפון בשיר הכריעה גם את מכשיר הטלפון של הזמרת, שלא עמד בכמות השיחות וההודעות הנכנסות.
את מילות השיר כתבו אור בן ברוך, שירה מרגלית, רון ביטון ויובל מעיין שגם הפיק, ואם לא התעדכנתם מה עלה בגורל מספר הטלפון המוכר ביותר במדינה, הוא הועבר לשימוש עמותה שנותנת מענה לבני ובנות נוער בסיכון. פייר? רק על זה מגיע לה.

מקום שישי: טונה ויסמין מועלם, "סהרה"

טונה שוחה לביקור במצעד עם גרסת הלייב הבלתי נשכחת ל"סהרה", אותה ביצע יחד עם יסמין מועלם, בדואט שהתעלה על המקור. בכנות, חיפשנו כבר בכל המדבר ולא מצאנו שילוב מוצלח יותר, שמדגיש כמה הקולות של שני המוזיקאים משתלבים יפה זה בזה. את השיר כתב זבולון, שגם הלחין לצד ניר דנן ויקיר בן טוב, ויחד השלושה העניקו שיר אהבה מקורי שהפך במהרה לעוד המנון הופעות של הראפר. הלב איתכם, כפרה.

מקום שביעי: רן דנקר, "השמלה החדשה שלי"

הקאמבק המוזיקלי של רן דנקר היה כזה שרבים חיכו לו, ובהתאם "בית משוגעים" הצליח להגיע למקום השני במצעד שלנו בשנה שעברה. אבל אין ספק ש"השמלה החדשה שלי" הציג צד אפילו שובב יותר ואפשר לדנקר למתוח את הגבולות של עצמו. מי שלא נדבק בשיר הקצבי - אותו כתבו נועה גולנדסקי ומאי ספדיה, שגם הלחינה לצד אליה רוסיליו, אורן DEGO עמנואל ודנקר עצמו - כבר נדבק אחרי צפייה בקליפ בעל הכוריאוגרפיה שהפכה לוויראלית. ואחרי שפיצח את הנוסחה לשיר הפופ המדויק, לא נתפלא אם נמצא את מלך הרחבה במצעד גם בשנה הבאה.

אמן השנה: חנן בן ארי

חנן בן ארי פרץ לחיינו ב-2015 בקמפיין גיוס המונים להקלטת אלבום הבכורה שלו, "איזון", ובשבע השנים שחלפו מאז הפך הזמר לדמות מפתח בנוף המוזיקלי, כשהוא זוכה לתמיכה עקבית וחיבוק חם מהקהל. עם להיטים כמו "חנניה" ו"מקום" שנכנסו ללב המיינסטרים הישראלי ואפילו מחזמר לילדים המבוסס על שיריו - לא פלא שבן ארי קטף שנה שנייה ברציפות את תואר אמן השנה במצעד השנתי שלנו. כשהוא מצטיין ביצירת טקסטים שנוגעים במציאות החיים המקומית, בזיכרונות ילדות ובשילוב אלמנטים מעולם המקרא, בין השורות מצליח בין ארי לחשוף עומק יצירתי שאין מתחרים לו. אלוף העולם או לא?

מקום שמיני: נועה קירל ואיתי גלו, "פעמון"

מי שהעניקה הופעה בלתי נשכחת בפני 30 אלף מעריצים בפארק הירקון עתידה להתחרות על הבמה הגדולה באירופה באירוויזיון הקרוב שיתקיים בבריטניה, אבל בינתיים היא קפצה לביקור מקומי כשנכנסה למצעד שלנו עם השיר שכתבה יחד עם רון ביטון, והתמקמה היישר במקום השמיני והראוי. שיתוף הפעולה של אמנית השנה שלנו עם הדי ג'יי איתי גלו הוליד שיר שאולי לא צריך פזמון, אבל נחשב בקלות לאחד משירי הפופ הקליטים שיצאו פה השנה. מלווה בקליפ שהחזיר אותנו לנייניטיז ובביט שמכריז שהתחיל הערב - כל שנותר הוא להגביר את הווליום.

מקום תשיעי: שחר סאול, אגם בוחבוט ונורוז, "דובשנייה"

שיתוף הפעולה המשולש הזה אולי כבש רק את המקום התשיעי במצעד שלנו, אבל הפך לאובססיה של מדינה שלמה, שנהנתה לשמוע את שחר סאול אומר בקול הבס הלוהט שלו, "פויה, ילדה רעה של טיקטוק, בואי לאבויה". את המילים והלחן הוא כתב יחד עם נורוז, אפי אישטה ורון נשר, בעוד אגם בוחבוט מצטרפת בפזמון המדבק. השילוב בין השלושה הרכיב את אחד מהלהיטים האהובים של תשפ"ב, כשאפילו המילים החצופות לא הפריעו לו להפוך לשיר שמזמזמים בכל בית - או לככב במופע החימום של מארון 5 בפארק הירקון.
1 צפייה בגלריה
שחר סאול, אגם בוחבוט ונורוז
שחר סאול, אגם בוחבוט ונורוז
במקום התשיעי: "דובשנייה". שחר סאול, אגם בוחבוט ונורוז
(צילום: אור דנון)

מקום עשירי: טונה, "היי בייב"

אלבומו הרביעי של טונה, "מזרח פרוע", הוא ללא ספק אחד מהאלבומים שעשו לנו את השנה. אין דרך קלה לשבור לב, אבל אם יש מישהו שיכול לעשות זאת זה איתי זבולון. הוא אומנם נוהג להתרחק מאור הזרקורים, אבל האהבה שהוא מעניק לקהל בלתי ניתנת לערעור. בתמורה, הוא זוכה למעריצים מסורים שממלאים את כל ההופעות, ושירים שמוצאים את דרכם לרדיו שנה אחרי שנה - וכך גם עם "היי בייב", שעם טקסט שנון, ביט מעולה והכוכב שבמרכזם יוצרים מתכון בטוח ללהיט.
מקומות 20-11 במצעד הישראלי השנתי של ynet ורדיו תל אביב
פורסם לראשונה: 12:54, 22.09.22