בן סולטן חלם בכלל להיות מוזיקאי, להרביץ סולואים על הגיטרה כאילו אין מחר, אבל יום אחד קיבלה אחותו, השחקנית ניב סולטן, הודעה באינסטגרם — ומשם החיים של הנער בן ה־16 וחצי משכונת קריית מנחם בירושלים השתנו. "ניב העלתה סטורי איתי, והמלהקת של 'משפחה בהנפקה' פנתה אליה באינסטגרם ושאלה אם אפשר ללהק אותי דחוף לסדרה שלה", הוא מספר.
5 צפייה בגלריה
yk13578643
yk13578643
("אני מניח תפילין כל יום". בן סולטן | צילום: שי פרנקו)
"הייתי בלחץ באודישן. זאת הייתה הפעם הראשונה בחיים שבכלל הסתכלתי על טקסט של סדרת טלוויזיה. לא ידעתי איך אוכלים את זה. בסוף קיבלתי תפקיד אורח בסדרה אחרת, אבל זאת הייתה ההתחלה. לקח קצת זמן, אבל די מהר הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים — לשחק".
מאז הקריירה של סלוטן (20) הכשרוני, חייל בתיאטרון צה"ל, דוהרת קדימה. עכשיו, אחרי ששיחק בסדרות "מדרסה", "עלומים", ו"משפחה בהנפקה", הוא משחק בתפקיד הראשי בסדרה "משמר הגבול" שתעלה בשבוע הבא ב־HOT, ובהמשך השנה ייצאו פרויקטים אחרים שבהם ישתתף.
5 צפייה בגלריה
yk13581097
yk13581097
עם אחותו ניב סולטן ובעלה מאור שוויצר | צילום: ענת מוסברג

רומן עם גיטרה

הוא נולד בירושלים, מוקף בשלוש אחיות – בר הבכורה (33), ניב (30) ומאי (25) – שטיפחו אותו. "שלושתן הן הנשים הכי יפות בעולם", הוא אומר. בר, עורכת דין במקצועה, עוסקת כרגע במותג תכשיטים משפחתי. מאי דוגמנית, וניב, אותה אין מי שלא מכיר. אבי המשפחה, שלמה, מנהל בריכה ביישוב שורש והאם מירב עובדת במשרד הבריאות. "אבא שלי דתי ואני מסורתי", הוא אומר. "אני מניח תפילין כל יום. כשימי צילום מתחילים בשלוש־ארבע בבוקר אני מפספס לפעמים. אבל אני מאמין שכשיש לך אמונה בלב, גם אם שכחת להניח יום אחד תפילין זה לא עושה אותך פחות מסורתי. הכי חשוב להיות בן אדם".
הייתה לו ילדות ירושלמית רגילה, "עם אוצר מילים של ירושלמים – אבו יו־יו, שזה שק קמח, אבן ג'וק, שזה אבן נייר ומספריים, ואבוללה, המפלצת שבאה לילדים קטנים שלא הולכים לישון ומפחידה אותם. הלימודים היו חשובים לי, יש לי בגרות מלאה, אבל הכל היה סביב הנגינה".
5 צפייה בגלריה
yk13581108
yk13581108
מפכ"ל המשטרה בפרמיירה של "משמר הגבול"
איך התחיל הרומן שלך עם הגיטרה?
"יום אחד ראיתי ביוטיוב את רוני פיטרסון (הגיטריסט של שלום חנוך, שנפטר לפני ארבע שנים) עושה פלאים על הגיטרה והעיניים שלי נפתחו מרוב תדהמה. הוא היה נגן מטורף, אגדת גיטרה. החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות. אבא שלי לקח אותי מיד לחנות כלי זמר וקנה לי גיטרה קלאסית. יש כלים שנוגעים לי בלב יותר מגיטרה, למשל עוד. כשאני שומע עוד זה מרעיד לי משהו מבפנים, גם כינור, אבל הרגשתי שגיטרה היא הייעוד האמיתי שלי. ניגנתי גיטרה קלאסית, עברתי לרוק, ועכשיו אני בג'אז. משהו בג'אז – באלתור, במהלכים הקטנים שעושים לי צמרמורת – תפס אותי".
5 צפייה בגלריה
yk13580979
yk13580979
צילום : אוהד רומנו , HOT
בין לבין שיחק כדורגל בהפועל ירושלים למרות היותו אוהד בית"ר. "אני לא אוהב את האוהדים הפנאטים, רק את הקבוצה", הוא אומר. "אבל הפנאטים הם רק קומץ. הנה, אני לא כזה".
סולטן חלם לעשות שירות צבאי בעוקץ או באגוז, אבל העובדה שנולד חירש באחת מאוזניו אילצה אותו לגנוז את החלום הקרבי ולהתגייס לתיאטרון צה"ל. "איבחנו את החירשות שלי בגיל שלוש" הוא מספר, "בהתחלה היו מחשבות לשים אותי בכיתה של כבדי שמיעה בבית הספר, אבל אז ראו שאני מסתדר. כשקיבלתי פרופיל 45 התבאסתי מאוד, אבל אין מה לעשות. לא היו לי הרבה ברירות. בנגינה אני מסתדר מצוין עם שמיעה באוזן אחת".
5 צפייה בגלריה
yk13581113
yk13581113
בסדרה "משמר הגבול" | צילום: רן מנדלסון

לשמור על הסנטר

כשאמנים אחרים כמעט מתחננים לא לשאול אותם יותר מדי על השיוך המשפחתי, המכביד לפעמים, סולטן מסוגל לדבר שעות על אחותו. "יום אחד מישהו שאל אותי 'איך זה להיות בצל של ניב'", הוא מחייך. "אמרתי 'למה אתה אומרים שאני בצל של ניב, אני רואה שאני באור של ניב'. היא מושלמת, וכמו שאני מתגאה בה אני מתגאה גם בשאר האחיות שלי ובהורים. אין לי שום תסביך, להפך, אנחנו מאותו דם. ניב היא השראה בשבילי. היא נותנת לי תחושת ביטחון במקצוע הזה. היא עוברת איתי על טקסטים ומכינה אותי לאודישנים".
היא יעצה לך איך להתמודד עם הפרסום?
"הפרסום הוא לפעמים חלק מהמניע של אנשים להיות שחקנים. אותי זה פחות מניע, אבל זה בהחלט יכול להיות נחמד להיות מפורסם. פתאום אני הולך ברחוב ומזהים אותי. אני מבין שאני אהפוך עכשיו מבן אדם אנונימי לבן אדם יותר מוכר. ניב אמרה לי לחזק את הסנטר שלי כדי להתמודד עם זה, בין אם זה ללכת לפסיכולוג, ואני הולך לפסיכולוג. היא הדוגמה הנכונה איך להצליח ולשמור על עצמה. היא לא מאבדת את הפרופורציות. גם מאור, בעלה, מתמודד עם זה נהדר. הוא התראיין על סיפור החיים הלא ייאמן שלו, על העובדה שהיה מכור לסמים, וכשאתה פותח הכל, אתה לא רק חזק יותר, אתה נותן גם תקווה לנוער".
מה הם עוד הבהירו לך?
"אני מבין שאחרי כל עלייה מגיעה גם ירידה, ושאם עכשיו הלו"ז שלי עמוס, ייתכן מאוד שיגיעו תקופות ללא עשייה. אני מאמין שכל אחד צריך ללכת לטיפול. אני בן אדם שלוקח דברים מאוד קיצוני. עכשיו, כשאני בעולם המלחיץ הזה, הפסיכולוג עוזר לי לשמור על עצמי. פעם הייתי הולך כל שבוע, לפעמיים פעמיים בשבוע, היום פחות. למדתי כבר להתמודד עם חרדות ומצבי לחץ".
אתה מהרגישים?
"אני לא מאלו שבוכים. אצלי הרגש מתפרש לעצבים. יש לי פיוז קצר, וזה משהו שאני לפעמים לא שולט עליו. אם אני מרגיש חוסר כבוד כלפיי, העצבים משפיעים עליי ואני מתרחק, לפעמים אפילו צועק. אבל אני ממש נגד אלימות בכל צורה שהיא. גם הטיפולים וגם המדיטציות עוזרים לי לשמור על הרוגע, על הסנטר, על השפיות".

קאסט חלומות

הסדרה הראשונה שחשפה את כישרונו של סולטן הייתה "עלומים", ובה גילם את ינון, ילד מופנם מחבורת נערים בעלי רקע בעייתי. "כשקראתי את תיאור הדמות של ינון, הייתי בטוח שאני לא אתקבל לסדרה", אומר סולטן. "לא ראיתי דמיון בינינו. הלכתי להיבחן רק כדי להשאיר רושם טוב. כשהתקבלתי זאת הייתה הפתעה גדולה".
איך היה לשחק שם לצד יהודה לוי, שני כהן ויניב ביטון?
"היה מדהים. היו פעמים שלא האמנתי שאני בכלל איתם על הסט. זה היה קאסט חלומות. כולם אנשים בלי מניירות למרות המעמד שלהם. יהודה מדבר עם ילד בן שבע עשרה כמו שהוא מדבר עם כולם, וזה פאקינג יהודה לוי הגדול. הוא בן אדם מקסים, וגם חבר טוב של ניב ומאור. יניב הוא גם שחקן קומי וגם דרמטי ויודע לעשות את זה מושלם, ושני – אין עליה".
בשבוע הבא אפשר יהיה לראות את סולטן בסדרה "משמר הגבול", שיצר מני יעיש ("אבינו", "המשגיחים", "ג'ודה") ותשודר בימי חמישי בשעה 22:00 ב־HOT3, ב־HOT VOD וב־NEXT TV. הסדרה, שבודקת את הגבולות בין חוק לפשע ובין טירוף לשפיות, מתמקדת באבי, ילד פרא מבת־ים, שמסתבך עם ערבים מיפו ומתגייס למג"ב רק כדי לסגור איתם חשבון. מהר מאוד אבי מגלה שהוא לוחם ושוטר מוצלח ומוערך, ואפילו מתאהב בלוחמת מג"ב פמיניסטית ושוחרת שלום – אבל השכונה תזכיר לו שהוא לעולם לא ישתנה. מלבד סולטן מככבים בסדרה שלום מיכאלשווילי ושלומי שבת בתפקיד מפתיע כאביו של סולטן ("אני מת עליו. יש לו הומור מטרף ובין הסצנות הוא קורע מצחוק ומרים את האווירה על הסט. יחד עם שלום מיכאלשווילי זאת הופעת סטנד־אפ").
בשנה האחרונה הצטלם סולטן לאחד התפקידים הראשיים בסדרה "חוליגנים", לסדרת הפשע "ילד רע", שיצרו הגר בן אשר ורון לשם בהשראת סיפור חייו של הסטנדאפיסט דניאל חן, ובה הוא מגלם נער בן 17 ממזר, מניפולטור ובריון פסיכולוגי. בסרט "חמצן", שביימה נטעלי בראון, סולטן הוא בנה של אם יחידנית (דאנה איבגי).
אתה משחק לא מעט דמויות קשוחות, לפעמים ערסיות.
"זה כנראה משהו בנראות שלי, בדיבור, בהליכה, בשפת הגוף, שמביאים לי את תפקידי הבאד גאי. יש לי גם הליכה שהיא קצת של ערס, הידיים שלי קצת פתוחות והראש טיפה קדימה. ביומיום אני לא ממש מחזיק מעצמי ערס. יש בי משהו עממי. אני עמך ברגישות שלי לאנשים, בדיבור, באוצר מילים".

לאהוב באופן טהור

בעבודה על "חמצן" רכש סולטן חברה נוספת, דאנה איבגי, אמו בסדרה. "עזוב את זה שהיא אחת השחקניות הכי טובות בארץ ביי פאר, היא גם בן אדם לא נורמלי", הוא אומר. "נקשרתי אליה כמו שלא נקשרתי להרבה שחקנים. יום אחד אמרו לי שיש שינוי בסדר הצילומים ואני צריך ללמוד מיד סצנה חדשה שבה אני צריך לצטט את אלכסנדר פן", הוא מספר. "דאנה התחילה להלחין איתי את השיר והקליטה לי אותו בטלפון כדי שאני אזכור אותו. היא יעצה לי לא רק בדמות, אלא גם בחיים האישיים. ישבנו ושוחחנו שיחות נפש. בסרט הזה יצאתי מגדר הערס. אני משחק בו ילד טוב".
כרגע, אחרי שנפרד מחברתו, סולטן לא ממהר למצוא אהבה חדשה. "היא הייתה האהבה הראשונה שלי", הוא אומר. "זאת הייתה אהבה גדולה שמתישהו נגמרה עד ששנינו החלטנו לסיים אותה. זה לא היה פשוט, ופרידה היא לא דבר נעים בכללי, אבל צמחתי ממנה. היום אני מבין איך להתמודד עם משברים. אני לא אשקר, הפרידה הייתה תקופה מאתגרת מאוד, בשביל שנינו".
עכשיו הלב פנוי לאהבות חדשות?
"אני מאמין שאם אתה אוהב מישהי תלך עם זה עד הסוף, אבל אם דברים פחות הולכים אין סיבה להמשיך. הרבה אומרים לי לך תשתולל, אבל אני בעד לאהוב באופן טהור".
בטח אומרים לך שאתה נראה טוב.
"אני שמח לשמוע שמחמיאים לי ואומרים לי 'אתה נראה טוב', אבל אני רואה בי הרבה פגמים".
כשישתחרר סולטן מתכוון להמשיך לפתח את עצמו כמוזיקאי וכשחקן. "אם יבואו פרויקטים טובים, אני אמשיך למשחק, ואם לא – ניסע למזרח לחצי שנה", הוא אומר.
ומה עם לימודי משחק?
"אני עוד לא יודע אם אני אעשה את זה. ניב ודאנה אומרות שאני לא צריך ללמוד כי כבר יצא לי לשחק, אבל אם אני רוצה להעשיר את פלטת הצבעים שלי כשחקן, ואולי גם לשחק בתיאטרון, זה אפשרי".
בקיצור, עוד לא החלטת.
"שאלה קשה. אני מאמין שאני רוצה להיות שחקן, להצליח לשלב את המוזיקה ולמצוא לי איזה תחום כלכלי. התחלתי להתעניין בנדל"ן ובשוק ההון. מאור (שוויצר) הגיס שלי הוא לא רק איש עסקים מטורף, הוא גם חכם ואינטליגנט בטירוף. המוח שלו הוא של נדל"ן. זה תחום שיכול להשתלב גם במשחק".
עם מי אתה חולם לשחק?
"כמובן שעם אחותי. גם היא מאוד רוצה וחושבת שזה יקרה. עוז זהבי הוא שחקן נהדר וחכם. את אור בן מלך ראיתי ב'הנערים', והוא עשה שם תפקיד גאוני". •