בשיתוף עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון
"הייתי בתקופה בחיים בה הייתי צריך לדבר על קשיים שעוברים עליי. מה שגיליתי הוא שבמקומות בהם יכולתי, לכאורה, לפתוח אותם, לא הרגשתי שהייתי במקום מכיל ונטול שיפוטיות. הייתי פונה בשאלות אישיות לחברים ולמכרים והתשובות שלהם היו מאד לא אישיות", מספר אלדד סהר מרחובות, בן 50, אבא לשניים, שיש לו חברה לקידום ועזרה לעסקים באינסטגרם.

גברים שמדברים על זה

באמצע שנת 2022 הצטרף אלדד לקבוצה שהקימו בפייסבוק איתי שבו, מנחה ומטפל בתהליכי התפתחות אישיים בגברים ולב קוגן, לה קראו "גבר הולך לעיבוד". "הצטרפתי כחבר פעיל כשעוד היו כמה מאות גברים בקבוצה ואז צרפו אותי כמנהל", הוא מספר ומסביר שהצטרף לאחר שמשבר אישי שעבר עליו גרם לו לפרסם הזמנה בקבוצה למעגל חברתי, "שיאפשר שיח רגשי ולא שיפוטי", כך כתב.
3 צפייה בגלריה
אלדד סהר מעגלי גברים יום מעשים טובים 2023
אלדד סהר מעגלי גברים יום מעשים טובים 2023
אלדד סהר
(צילום: רוית סהר)
למה לא ללכת לדבר עם איש מקצוע? "מפני שגיליתי שגם במעגל החברים הקרובים לי ביותר, השיח לא מגיע למקום מאד פתוח. יש הסללה ברורה של גברים להקטין את רמת השיח האישי רגשי", אומר סהר ממקום לא צפוי, "זה קורה כנראה בגלל התפקיד החברתי גברי, בגלל התפקידים המצופים מאיתנו של אבא ובן זוג. נו, זו 'גלימת הגבר גבר' הזו.
"גברים שמעזים לפתוח את הצד הרגשי, לא ממש מקובלים. מצפים מאיתנו להכיל ולא להתלונן, לספוג ולא להוציא וכגברים אנחנו נדרשים, גם בזוגיות, להגיע מגובשים וחזקים ועם מרכז ברור. בקיצור, להיות המבוגר האחראי. זה טוב ויפה אבל צריך להיות גם מקום לרגש וצריך, שיהיה גם לנו מקום לפרוק את הגלימות ולהוציא קשיים באופן נוח ולא שיפוטי".

מעגלי המדורות

סהר הלך למקום המוכר לו אבל צעד לטריטוריה חדשה. "כתבתי בקבוצה שעובר עליי משבר אישי ואני הולך ליער להדליק מדורה כי זו הדרך שלי, שאני מכיר. כתבתי גם שאשמח אם יצטרפו אליי חברים ושאני מרגיש שיש לי דרך לקיים שיח משמעותי", הוא מספר. שבעה-שמונה גברים נענו לקריאה, הגיעו למדורה ודיברו, אפילו הרבה. בהמשך פתח סהר למשתתפי הקבוצה גם קבוצת וואטסאפ שנקראת "שבט המדורה", שהפכה ממקום טכני לקביעת המפגשים הבאים, לעוד ערוץ הידברות.
3 צפייה בגלריה
אלדד סהר מעגלי גברים יום מעשים טובים 2023
אלדד סהר מעגלי גברים יום מעשים טובים 2023
"ש הסללה ברורה של גברים להקטין את רמת השיח האישי רגשי"
(צילום: אלדד סהר)
אלדד מספר שהוא מניע את מעגלי השיח סביב המדורה על ידי סבבים של שאלות מיוחדות בכל מיני פורמטים. "אחרי כשעה של שאלות ותשובות ללא שיפוט מצד הנוכחים, מגיע שלב של שיקוף ואז האנרגיות משתנות. המשתתפים יכולים לבקש מאנשי המעגל כל מה שירצו – הסבר, אישור, עזרה וכדומה. זה כבר רגע מאד משמעותי כי אין שיפוטיות ולפתע שומעים מהצד אנשים אומרים עליך דברים מחכמתם וניסיונם. זה שלב מאד מחזק, מנער ומרפא", הוא אומר ומספר שהוא עצמו משתתף לכל דבר בתהליך. "אני מחזיק את המרחב כמשתתף מוביל וגם זה משהו שגיליתי על עצמי, שאני יכול. אין לי סמכות יתר או מקצוע ששם אותי בפוזיציה. התפקיד שלי הוא להחזיק מרחב מאפשר".

חברות גברית חדשה

אלדד יודע שנשים מחזיקות מעגלי תמיכה כאלה באופן טבעי והגילוי שזה אפשרי גם לגברים, חיזק אותו. "גיליתי שאי אפשר לראות מה קורה מאחורי הפאסון הגברי שאדם מחזיק. במעגלים יוצאות התמודדויות מיוחדות ומתגלים אנשים עם כוח מעורר השראה וגם אנשים שמתמודדים עם קשיים באופן ייחודי. אלה ערבים מעניינים ונוצרים קשרים שמכניסים את אנשי המעגל לחיים אחד של השני באופן מיוחד ושונה".
הוא מודה שזה בעל השפעה על החיים שמעבר לקבוצות ולמעגלי המדורה: "סוג השיח של היעדר השיפוטיות נכנס לחיים שלנו. זה עולה ממה שגברים מעידים על סוג השיח, שהפך לצורת התבטאות עבורם. השיח הזה הוא פורמט תקשורת מלמד ומקרב ובמקרה שלי, הפך לגמרי לחלק מהחיים האישיים שלי".
3 צפייה בגלריה
אלדד סהר מעגלי גברים יום מעשים טובים 2023
אלדד סהר מעגלי גברים יום מעשים טובים 2023
מעגל מדורה: תהליך מחזק, מנער ומרפא
(צילום: אלדד סהר)
באופן אישי, מרגיש אלדד שהקבוצה לימדה אותו שהוא מסוגל להוביל ולהתמיד, שהפורמט של השיח נכנס לחייו כאורח חיים ושזכה לכך שאנשי הקבוצה הפכו לחברי חיים שמשפיעים על חייו. "בקבוצה מתנהל כל הזמן שיח משמעותי רגשי על המסעות הפנימיים שאנשים עוברים עם עצמם. השיחות מדהימות והאינטליגנציה הרגשית של גברים מתבטאת שם באופן מקסימלי".

מה צופן העתיד לקבוצה?

"בחלום שלי יהיו קבוצות כאלה בכל מיני מקומות, היכן שאנשים רוצים ובאופן עצמאי וקהילתי מעצים, בארץ וגם בחו"ל. הרי לא צריך שום אמצעי מיוחד בשביל לקיים את הפורמט הזה, רק צריך לאפשר את המקום הלא שיפוטי הזה לטובת ריפוי. זה דורש מעט מאד ונותן הרבה מאד", אומר אלדד לסיום.
ב"יום המעשים הטובים" יפנה אלדד לגברים, באמצעים שיש לו, ויקרא להם להצטרף למיזם ובמקביל, יפנה גם לנשים, כדי שיעודדו את הגברים שלצידם להצטרף לקבוצות הקיימות או לקבוצות חדשות שיקומו.
יוזמת יום המעשים הטובים, שרי אריסון, מסכמת במשפט אחד את החשוב מכל: "לכל אחת ואחד יש את האמת שלו, ביום מעשים טובים השנה בואו נשים את הדגש על לחשוב טוב, לדבר טוב ולעשות טוב. עם אהבת חינם ואחריות אישית אפשר לגשר ולממש את הטוב".
יום מעשים טובים חוזר ב-14 במרץ, עם כל הדרכים לעשות טוב. היכנסו לאתר יום מעשים טובים ומצאו את הדרך שלכם להשתתף. נעשה טוב, יהיה טוב. יום מעשים טובים מנוהל על ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, המציעה מגוון דרכים לעשות טוב ולהתנדב לאורך כל השנה.
בשיתוף עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון